Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Hier verdwijnen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=679265)

jsoes 02-12-2003 18:00

Hier verdwijnen

En als liefde nu eens
warm was
als de warmte
van je weggevluchte handen...
Vluchten
is allang verdwenen
uit je lach,

en als je drang
naar zonnestralen
langzaam weg zou ebben,

wat hield je dan nog hier?
Of wie,
of waarom ik?
En waarom geen verdriet,
hier mis ik niet
wat ik verlangde,

hier
verdwijnen
is een droom.

Negrotiator 02-12-2003 18:05

Wat ik niet kan volgen, is:
"hier mis ik niet
wat ik verlangde"

verder: loopt lekker, mooi gedicht, maar ik vind hem niet heel bijzonder ahw :)

jsoes 02-12-2003 18:19

Citaat:

Negrotiator schreef op 02-12-2003 @ 19:05:
Wat ik niet kan volgen, is:
"hier mis ik niet
wat ik verlangde"

verder: loopt lekker, mooi gedicht, maar ik vind hem niet heel bijzonder ahw :)

Nou, eigenlijk heel letterlijk: hier heb ik alles waar ik naar verlangde. Zoiets :D
En dank voor uw eerlijke kritiek! Da's leerzaam.

Medea 02-12-2003 19:36

Hij loopt inderdaad heel lekker. Persoonlijk heb ik niet echt een voorliefde voor gedichten met uitgesproken vragen, maar bij deze moet ik mijn mening dringend eens herzien ;) (y)

jsoes 02-12-2003 19:51

Citaat:

Medea schreef op 02-12-2003 @ 20:36:
Hij loopt inderdaad heel lekker. Persoonlijk heb ik niet echt een voorliefde voor gedichten met uitgesproken vragen, maar bij deze moet ik mijn mening dringend eens herzien ;) (y)
Kijk aan, hebben we er toch nog iets mee bereikt ;)
Dankjewel!

xineof 02-12-2003 21:05

Ik vind de slotzin goed; een mooie contstatering, het staat echt los van de rest van het gedicht, zodat het een pakkende zin is. De beginregels van je eerste twee strofen vind ik sterk; hierdoor zet je een goede toon. Alliteratie in de eerste strofe is goed; draagt bij aan een interessant geheel. (hm, mooie titel trouwens :))

Het metrum is goed, maar toch raakt je gedicht me niet echt, ik kan me er niet goed in verplaatsen. Ik zie de samenhang in je gedicht wel, maar vind de vergelijkingen niet zo mooi. Ik snap de tegenstellingen ook niet helemaal; bijvoorbeeld 'weggevluchte handen' en 'wat hield je dan nog hier': wat wil je precies zeggen met deze zinnen?

jsoes 02-12-2003 21:41

Citaat:

xineof schreef op 02-12-2003 @ 22:05:
Het metrum is goed, maar toch raakt je gedicht me niet echt, ik kan me er niet goed in verplaatsen. Ik zie de samenhang in je gedicht wel, maar vind de vergelijkingen niet zo mooi. Ik snap de tegenstellingen ook niet helemaal; bijvoorbeeld 'weggevluchte handen' en 'wat hield je dan nog hier': wat wil je precies zeggen met deze zinnen?
Daar zeg je me wat... Ik beroep mij op mijn zwijgrecht :p
Oftewel: ik heb geen flauw idee! Normaal kan ik het wel uitleggen, maar hierbij wordt dat moeilijk. Wellicht komt dat omdat het een deel is van een gedichtencyclus, "De Zonnestad", en er onlosmakelijk een illustratie bij hoort (die nog niet bestaat). Beeld je in: een smal halletje in een mediterraans rijtjeshuis, schemerduister en aan het eind een gammel deurtje naar een prachtig groene tuin. En een schim die net de hoek om verdwijnt, de tuin in. Zoiets...

(kun je vast niets mee) :s

clantestino 04-12-2003 14:39

Beeld je in: een smal halletje in een mediterraans rijtjeshuis, schemerduister en aan het eind een gammel deurtje naar een prachtig groene tuin. En een schim die net de hoek om verdwijnt, de tuin in.

Zeg hallo, waarom verwerk je dat verhaal niet in een gedicht! Je schept echt een prachtig beeld!...ik bedoel...gebruik die woorden, gammel...groene tuin....mediterraans...schemerduister...jonge das echt een mooie fantasie...
Over je gedicht, ik vind m mooi...!erg mooi verwoord..

Dreamerfly 06-12-2003 10:19

Gewoon hardstikke mooi.

Annemuis 06-12-2003 11:01

Helemaal mee eens!!!! (y)

jsoes 06-12-2003 16:34

Citaat:

clantestino schreef op 04-12-2003 @ 15:39:
Zeg hallo, waarom verwerk je dat verhaal niet in een gedicht! Je schept echt een prachtig beeld!...ik bedoel...gebruik die woorden, gammel...groene tuin....mediterraans...schemerduister...jonge das echt een mooie fantasie...
Over je gedicht, ik vind m mooi...!erg mooi verwoord..

Nog helemaal niet bij nagedacht. Ja dat is op zich wel iets. Een gedicht vanuit een ander perspectief, droger, realistischer. Ik noteer het en ga er aan werken (en wel nu! :D)
Dankjewel!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53.