![]() |
Afgeleide
F(x) = (5x)^3
waarom is de afgeleide dan niet 3(5x)^2 ? |
omdat je (volgens de kettingregel) nog moet vermenigvuldigen met de afgeleide van 5x, dus met 5
|
(5x)^3 = 5^3*x^3
|
Het zit zo, we hebben drie hoofdstukken over differenteren, en kettingregel komt in de laatste.
Als ik het goed begrijp gebeurt er dit F(x)=(5x)^3 F'(x)= 3(5x)^2 * (afgeleide van de term met x) afgeleide term met x x+3===> 1 (bijvoorbeeld) 5x ====> 5 F'(x)= 5 * 3(5x)^2 Of is dat alleen dit geval? |
dat is inderdaad de kettingregel
stel, je hebt een functie f(g(x)) de afgeleide is dan f'(g(x)) * g'(x) voorbeeld: sin (3x) hier is g(x)=3x, en f(g(x))=sin (g(x))=sin (3x) de afgeleide bepaal je als volgt: f'(g(x))=cos (3x) g'(x)=3 dus de hele afgeleide wordt 3 * cos(3x) [I]hmm, iets doet mij vermoeden dat mijn uitlegkwaliteiten niet geweldig zijn[/I] |
Citaat:
|
Citaat:
375 x² Bedankt, iedereen.. ook phmpruim. |
Citaat:
f(g(x)) = f'(g(x))*g'(x) substitutie: g(x) = 5x f(x) = x^3 dan: g'(x) = 5 f'(x) = 3x^2 dan invullen: f(g(x)) = f'(g(x))*g'(x) = 3*(5x)^2 * 5 = 15*(5x)^2 = 15*(5*x*5*x) = 15*25*x*x = 375*x^2 mja kan dus met kettingregel en normale vermenigvuldiging :) |
Citaat:
= 15*25x² = 375 x² ? Dit spaced hem trouwens wel hard. |
Citaat:
15 *5^2*x^2 = 375x Heeft ie em al veranderd... tsss :p |
Citaat:
edit: had net ge-edit, maar jullie waren te snel...ginnypig: kwadraatje vergeten ;) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21. |