Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Wat vinden jullie van verandering van alfabet en toetsenbord? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=680189)

CoveredEyes 03-12-2003 18:10

Wat vinden jullie van verandering van alfabet en toetsenbord?

Misschien hebben jullie er meer over gehoord, maar ik wil graag jullie mening er over weten...

Het Nederlandse alfabet wordt waarschijnlijk veranderd, zodat ook Turkse letters hierin voorkomen en ook de toetsenbord wordt veranderd, zodat ook daar Turkse letters op komen te staan...

Wat vinden jullie hier nou van?

Tabbetje 03-12-2003 18:26

Belachelijk!!! Dat ze in Turkije andere toetsenborden hebben of dat die hier als uitzondering te koop zijn ok, maar hier moet het niet standaard worden. Ik wil wel nog wat aan mijn blind-typ-diploma hebben :p

NN 03-12-2003 18:28

Wat voor nieuwswaarde heeft dit?

Mark Almighty 03-12-2003 18:29

Dat het onzin is en dat je dat heel mooi uit je grote, dikke, vette, ongewassen duim hebt gezogen.

Márit 03-12-2003 18:33

Citaat:

Tabbetje schreef op 03-12-2003 @ 19:26:
Belachelijk!!! Dat ze in Turkije andere toetsenborden hebben of dat die hier als uitzondering te koop zijn ok, maar hier moet het niet standaard worden. Ik wil wel nog wat aan mijn blind-typ-diploma hebben :p
ja ik heb ook 10 weken gedaan over dat diploma te halen
elke avond me rot oefenen:p, ik wil niet nog een keer hoor

hasseltboy 03-12-2003 18:50

Belachelijk, woon ik nou in Nederland of niet??

Andijvie 03-12-2003 18:53

Alle Turkse letters kan je met een 'normaal' toetsenbord toch ook typen?

En het alfabet aanpassen is ook nogal overdreven...

CoveredEyes 03-12-2003 19:00

Citaat:

hasseltboy schreef op 03-12-2003 @ 19:50:
Belachelijk, woon ik nou in Nederland of niet??
Precies, zoiets heb ik dus ook :o

CoveredEyes 03-12-2003 19:02

Citaat:

NN schreef op 03-12-2003 @ 19:28:
Wat voor nieuwswaarde heeft dit?
Ik wil je mening hierover en als je die niet hebt, kun je ook gewoon niet reageren hoor.

Unexplained 03-12-2003 19:10

Hoezo "waarschijnlijk"?
Ik geloof er geen barst van.

Thomas 03-12-2003 19:12

Beetje ongeloofwaardig.

Dark Psycho 03-12-2003 19:23

als het waar is, vind ik het echt dom. waarom zouden wij, nederlanders, een half turks, half nederlands toetsenbord moeten hebben? we leven hier in Nederland, met mensen die nederlands praten, en schrijven.....dit is echt dom......het alfabet aanpassen? :rolleyes: you've got to be kiddin me..

PV 03-12-2003 19:47

Onzin natuurlijk.

Pinksterhaas 03-12-2003 19:53

bron?

Sweet Revenge 03-12-2003 20:04

Citaat:

Pinksterhaas schreef op 03-12-2003 @ 20:53:
bron?
dat zou wel fijn zijn ja

Gus 03-12-2003 20:09

"Dat lijkt me wel wat, zo'n ingewikkeld toetsenbord."

Ja, dit is dus niks, deze stelling.

Tulpje6 03-12-2003 20:42

Het ALFABET aanpassen??? Dan hebben we toch geen NEDERLANDS alfabet meer? Het NEDERLANDSE alfabet is er om er NEDERLANDSE woorden mee te maken, turkse woorden maken kan er niet altijd mee nee, maar daarom hebben de turken ook hun eigen TURKSE alfabet.

Beetje raar ook: want moet je dan straks het alfabet op zn Nederlands gaan opzeggen (met de turkse letters in het turks: lekker moeilijk om die uitspraak nog es ff erin te stampen op je 40ste) of op zn Turks? En wat doen de turken dan met de letters die zij zelf niet in hun alfabet hebben (v of w dacht ik oa en de x, maar ik kan me vergissen).

Dan krijgen we dadelijk dus ook een nieuw telefoon-alfabet.
Ik zie het al voor me: het telefoon-alafabet in het Nederlands met de g (met zo'n omgekeerd dakje erboven maar ik weet niet waar die dingen zitten op mn toetsenbord) van Mugla :rolleyes:

Turkse letters op het toetsenbord lijkt me ook niet erg handig.....moet iedereen weer opnieuw een typcursus blind typen volgen omdat de letters dan anders zitten, en hoe groot laten we het toetsenbord dan worden (ja, het scheelt maar een paar letters maar toch)?
Bovendien, dan zouden we ook Franse, Duitse, Arabische -en weet ik veel welke taal nog meer- letters op ons toetsenbord en in ons alfabet moeten hebben. Want waarom alleen Turkse?

WEL vind ik het goed als er de mogelijkheid wordt geboden om bepaalde letters te kunnen typen door een bepaalde combinatie in te toetsen op je toetsenbord...ik vind het soms wel jammer dat je geen franse of turkse of duitse letters kan intoetsen op je toetsenbord (misschien kan het wel, maar weet ik alleen niet hoe).

Nee het lijkt me een beetje heel erg onzinnig....

Screaming Slave 03-12-2003 22:31

kuttopic.

Tjaslon 03-12-2003 23:06

Zoals eerder gezegt, heeft de zestien jarige CoveredEyes het waarschijnlijk uit haar, ongeacht de grote of schoonheid, duim gezogen. Daarom vraag ik ook een slotje aan voor dit topic, dit is gewoon puurste sfeermakerij.

McCaine 04-12-2003 00:56

Haha, dat komt zeker uit Weekly World News ofzo?

naam onbekend 04-12-2003 12:06

Voor Turkse letters bestaan er toch gewoon Alt-commands? Waarom zou je ze dan op een toetsenbord zetten? De è, é, ë, ö etc. zijn immers ook allemaal Alt-commands.

Sky Jewel 04-12-2003 12:29

Van mij mogen er best andere toetsenborden verkocht worden, met bijvoorbeeld Turkse, Griekse of Arabische letters, maar daarnaast kunnen er toch ook gewoon Nederlandse toetsenborden verkocht worden? Vrije markt heet zoiets.

Overigens denk ik dat topic-starter dit uit z'n grote dikke duim heeft gezogen.

MissCzechMeOut 04-12-2003 13:34

Nee ik heb ook zoiets vaags gehoord ja, als hun een brief oid in turk willen schrijven zijn er een aantal letters niet (athans de leestekens) naja zet ze maar achter alt-1234 ofzo geen problemen mee dan. Zolang ik maar geen turkse letters zie op mijn toetsenbord vind ik het best, anders wil ik ook wel een Tsjechisch toetsenbord.

little nemo 04-12-2003 13:38

Citaat:

CoveredEyes schreef op 03-12-2003 @ 19:10:
Misschien hebben jullie er meer over gehoord, maar ik wil graag jullie mening er over weten...

Het Nederlandse alfabet wordt waarschijnlijk veranderd, zodat ook Turkse letters hierin voorkomen en ook de toetsenbord wordt veranderd, zodat ook daar Turkse letters op komen te staan...

Wat vinden jullie hier nou van?

onzin. net alsof er een 'wet op de toetsenborden' bestaat waar bepaald wordt hoe een toetsenbord er in nederland uit moet zien. niet dus. en guess wat beter verkoopt: een normaal toetsenbord of een turks toetsenbord? inderdaad. dus wat zullen de commerciele bedrijven gewoon blijven verkopen?? dacht het ook, misschien dat er in nederland ook turkse toetsenborden te koop zullen zijn, maar de normale blijven.

(ow en dat van dat alfabet is natuurlijk helemaal onzin; je kan mensen toch niet dwingen om ineens een ander alfabet te hebben)

dus denk voortaan ff zelf na voordat je zoiets op t forum zet

homesweetme 04-12-2003 13:47

man....dat is echt bullshit.... weet je hoe groot dat toetsenbord dan wel niet wordt...haha het neemt nu al teveel ruimte in....

CoveredEyes 04-12-2003 18:53

Nou, sorry hoor maar de 16-jarige CoveredEyes heeft dit echt niet uit haar duim gezogen!!Misschien moeten jullie allemaal eens naar de radio luisteren!

Maar goed, pleur er maar een slot op, want als er alleen maar van die reacties komen dat het onzin is, schieten we er niks mee op...

( :mad: )

AngelLena 04-12-2003 18:55

Ik zie geen stelling, geen onderbouwing... Dan hoort het hier dus niet thuis. Sorry, dit is en blijft een debatteer forum... Zie ook de mededeling bovenaan. -------> N&A (dit keer mag het toch wel he Gatara?)

Gatara 04-12-2003 19:03

T zou hier wel kunnen als dit niet zo'n onzinnig verhaal zou zijn ;)

Ik sluit hem bij deze, maar als de topicstarter een betrouwbare bron erbij weet te vinden, mag dit onderwerp gerust weer op N&A verschijnen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:49.