Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Onderzoeksverslag (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=680844)

Tjkmjt 04-12-2003 15:20

Onderzoeksverslag

Hallo,

Ik moet voor het vak ckv3 (tekenen), waar ik volgend jaar eindelijk van af ben, een onderzoeksverslag maken. Hiervoor moet ik 10 vragen beantwoorden. Over een aantal daarvan heb ik een vraagje.

-Ten eerste: er komen een paar vragen in voor in de trant van:

Zijn er andere stromingen die de kunstenaar hebben geinspireerd? Zo ja, beschrijf of toon de aspecten van inhoud en vorm die hij/zij heeft gebruikt voor het eigen werk.

Eigenlijk zou ik op de eerste vraag 'nee' willen antwoorden; niet omdat ik een luie leerling ben, maar omdat dat me het beste antwoord lijkt. Dat betekent dus dat ik de tweede vraag (Zo ja, beschrijf....) niet hoef/kan beantwoorden.
Zou de lerares dit echter niet toch (ten onrechte) opvatten als luiheid en dan maar een deel van de punten toekennen (max. 1 punt per vraag)?

-Ten tweede heb ik moeite met de volgende vraag:

Welke zijn de inhoudelijke uitgangspunten van de kunstenaar?

Wat wordt hier nu precies mee bedoeld? Wat voor soort antwoord moet ik geven?

Dan gaat het verder met de volgende twee vragen:

Hoe zijn de inhoudelijke uitgangspunten te zien in de voorstelling?

en

Hoe zijn de inhoudelijke uitgangspunten te zien in de vormgeving?

Wat is precies het verschil tussen de voorstelling en de vormgeving?

-Als laatste wordt gevraagd:

Zit het proces besloten in het uiteindelijke resultaat?

Is het antwoord hierop eigenlijk niet altijd 'Ja'?

Mocht iemand de moeite hebben genomen om dit hele stuk te lezen en ook nog eens te antwoorden: hartelijk dank!!

alpha 04-12-2003 20:22

Je eerste puntje: als jij nee wilt antwoorden, lijkt het me handig dat je dit uitlegd. Zo laat je zien dat het niet omdat je lui bent, maar omdat je dit echt denkt en dit kan beargumenteren.

Bij de vraag
Citaat:

Welke zijn de inhoudelijke uitgangspunten van de kunstenaar?
wordt, lijkt mij, de diepere betekenis bedoelt. Dus de onderliggende gedachte, de rode draad door het schilderij heen wat tot het resultaat geleid heeft.
Gokje hoor, ik denk het, ik zou het persoonlijk zo opvatten.

Dan het verschil tussen voorstelling en vormgeving is dat voorstelling puur is wat er staat, en de vormgeving is het geheel. Dus met de schildertechniek, kleur ed erbij.

Dit is dus wat IK denk, ik kan echt niks met zekerheid zeggen..

Tjkmjt 04-12-2003 20:49

Bedankt voor je antwoorden! Ik heb er zeker iets aan.
Overigens vind ik dat een groot deel van de vragen waar het onderzoeksverslag uit bestaat nogal 'abstract' is, dat iedereen zo'n vraag anders op kan vatten, dat de vragen hun eigenlijke bedoeling wat in het midden laten.

Dat kan heel leuke en verfrissende resultaten opleveren, alleen de ervaring leert dat deze docente in dit soort situaties toch vaak maar 1 soort antwoord goedrekent.

Maar goed, ik mag altijd nog eventuele verbeteringen aanbrengen.

Nogmaals bedankt!

alpha 05-12-2003 08:57

Dat is idd het nadeel van vakken als tekenen, je kunt allemaal een andere kijk op iets hebben, maar degene die 'er verstand van heeft' die is natuurlijk gelijk. :rolleyes:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.