![]() |
Eigenvectoren/eigenwaardes
Ik ben bezig met enkele dingen te bewijzen, maar er zijn 2 dingen die ik niet begrijp cq niet uitkom. Als eerste moet ik bewijzen dat alle n bij n matrices diagonaliseerbaar zijn. Dat blijkt dus niet te kunnen. Denk aan de matix {0,1}{-1,0} waarbij de eigenwaarde i en -i zijn. Maar waarom kan dat dan niet?/ kan nergens in mijn boek een stelling er over vinden. Dus waraom vormen die i en die -i een probleem?
En nog een vraagje. Meer vertalingsvraagje dan een echt wiskundig vraagje. De vraag in engels luid als volgt: If Aen B are similar square matrices and A is diaginalizable, then B is also diagonalizable. Maar als ik het zo lees, lijkt mijn dat er staat dat A en B de zelfde matrices zijn, dus zowel qua grootte als inhoud. begrijp ik de vraga nu verkeerd of niet?/ vind namelijk een hele vreemde stelling om te bewijzen, als het zo is. Alvast bedankt (y) |
hallo j..q
Misschien ligt hier... http://mathworld.wolfram.com/SimilarMatrices.html ...een oplossing voor je probleem? |
Citaat:
S-1*A*S=ST*A*S=diag(labda1,...labdan), waarbij diag(labda1,...labdan) de diagonaalmatrix voorstelt die de eigenwaarden van A als elementen heeft. Citaat:
|
Ik denk dat ze bij de eerste vraag bedoelen, dat je als je je beperkt tot de R2, de genoemde matrix niet diagonaliseerbaar is. De eigenwaardes zijn tenslotte niet reëel.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43. |