![]() |
frikandellen/frikadellen
heey iedereen.. ik heb een vraagje: wat zit er nou eigenlijk in frikandellen?? je hoort er wel vanalles over van koeienhersenen enzo, maar klopt dat wel?? en is het nou frikaNdellen of frikadellen?? wie weet het??
|
We hebben op school geleerd dat het frikadellen is zonder die n maar het wordt ook vaak als frikaNdellen geschreven dus ik heb geen idee.
En ze gooien er allemaal vlees bij wat anders niet gebruikt zou worden dus hersenen tja misschien wel :p |
Ik zeg altijd frikandellen. :)
Ik zou niet weten wat er allemaal in zit eigenlijk... :o |
Het is frikadellen. Wat erin zit weet ik niet.
|
niets is zo lekker als een frikaNdel speciaal!!! (y)
|
www.vandale.nl :
fri·ka·del (de ~, ~len) 1 [Belg., inf.] gehaktbal fri·kan·del (de ~ (m.), ~len) 1 snack, bestaande uit een rolletje gehakt vlees => berenlul Hetgeen hier wordt bedoeld is dus een frikandel. En kennelijk wordt er een berenlul in verwerkt :p Nee, ik heb geen idee wat er in zit en eerlijk gezegd wil ik het niet weten ook, om het lekker te houden. |
Frikandel...staat ook zo op de verpakking van de frikandellen in onze vriezer en ook in friettenten heten ze zo.
Pech wat van Dale vindt dan :p |
Het kan mij niet schelen wat er in frikandellen zit, ik eet ze toch nooit... :o
|
Citaat:
Volgens mij moet het frikadel zijn zonder n. Die 'n' komt door de spreektaal en is inmiddels wel 'ingeburgerd' dus het zou best kunnen dat het toch frikandel is. Liever dat ik het niet weet, lijkt me. :) |
Hm, vreemd dat ik dan op school moet leren dat je zoŽn "snack, bestaande uit een rolletje gehakt vlees" zonder n schrijft...
|
Citaat:
|
ingredienten van een frikadel:
Officieel zit er paardenvlees, varkensvlees en slachtafval van een kip in. Geen ingewanden schijnt. Maar aangezien je als consument toch niet ziet wat erin zit kunnen ze er dus best hersenen, uiers en darmen in gestopt hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic: het kan mij weinig schelen wat er in zit. In ieder geval dood dier, dier dat geleden heeft. Ik eet het dus niet. En ik geloof eigenlijk wel dat er slachtafval in zit. In ieder geval niet de mooiste stukjes vlees. |
Citaat:
|
FrikaNdel is de nederlandse staaf gehakt.
FrikAdel is een duitse platte gehaktbal (met uien), of de indische gehaktbal met aardappelen erin verwerkt. In Nederland worden deze benamingen door elkaar gebruikt omdat de duitse/indische variant hier (bijna) niet voorkomt. |
Wat dacht je van het "heerlijke" Franse gerecht: Tripe
|
Citaat:
|
In frikadellen zit afvalvlees, maar dat betekend niet dat er koeienhersenen of ogen ofzo in zitten. Het is gewoon afvalvlees van verschillende soorten dieren, varken/rund/kip.
|
Ik wil het niet weten. :o
|
Citaat:
|
boeie man da vreet ik toch wel man!!
vet lekker met vet veul mayo nie normaal meer!! en juinsaus of joppiesaus!!! ok locht da gaat er wel in vooral na ut zuipe |
Citaat:
|
gewoon rundvlees volgens mij
Niet engs in ieder geval.. Anders kwam het helemaal nietd oor de keuring heen |
Er zitten heus geen ogen en hersenen enzo in... gewoon normale vleesrestjes, dus van de spieren en het vet en bindweefsel, en ook het gewone orgaanvlees (lever, nier, etc). Van koeien, varkens en kippen.
|
Citaat:
wahaaa. Dat jij nog bestaat (n) |
Citaat:
|
Citaat:
|
van al het vlees kun je ziek worden
van die rommel in frikandellen dus ook. |
volgens de verpakking:
frikandel fricadel bratrol... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
wij noemen het gewoon dellekes :p
|
Citaat:
|
volgens mij zit er rotzooi in
iemand die veroordeling van 'Maden Pietje' meegekregen? |
t is frikadel...stond op zo'n bushokjes poster van mora....(jah je moet wat in je eentje op de fiets :P)
|
delleKES zonder N
|
't Is 'frikadel'
En verder proppen ze slachtvlees in een apparaat, dat vlees wordt samengeperst en er komt een lange worst uit die jij dan eet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Sites die ik door Google vind, zeggen niet allemaal 'tzelfde.
De ene site zegt paarden-, varkens- en kippenvlees. De andere site zegt, om precies te zijn, "Kippenvlees, varkensvlees, bouillon, paneermeel, tarwezetmeel, ui, kruiden, specerijen". Dus, iets in die richting in ieder geval. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23. |