![]() |
Kwalitatieve Analyse (Scheikunde)
ik krijg 12 reageerbuizen, er worden 2 stoffen aangegeven die in de buis kunnen zitten, slechts 1 daarvan is waar
reageerbuis/stoffen: 1) BaSO4 of BA3(PO4)2 2) Na3PO4 of NA2CO3 3) NaAc of NaCl 4) Na2SO4 of NaNO3 5) Na2SO4 of NA2SO3 6) CaCl2 of KCl 7) NaCl of Na2SO4 8) MgCl2 of NaCl 9) NaCl of NH4Cl 10) CaCO3 of BaSO4 11) KCl of KNO3 12) CaCO3 of Ba3(PO4)2 ik heb ter beschikking over de volgende aantoonstoffen: Ammonia Natronloog Koper(II)sulfaat-oplossing Kaliumjodide-oplossing zwavelzuur zoutzuur ammoniumchloride-oplossing bariumchloride-oplossing natriumcarbonaat-oplossing natriumfosfaat-oplossing lood(II)nitraat-oplossing zilvernitraat-oplossing Kalkwater ik moet dus een van die stoffen in t reageerbuis pleuren en dan moet er wel of geen neerslag ontstaan. nu snap ik zip van scheikunde, dus wie kan mij helpen? |
Ik zal er 1 voordoen:
BaSO4 of Ba3(PO4)2 Je kijkt in Binas welk ion slecht reageert met SO4 en goed reageert met SO4. Dit ion moet dus wel bij jouw 12 aantoningsstoffen zitten. Neerslag (slecht reageren):[/u] Het is BaSO4. Reageert goed: Ba3(PO4)2. Zo ook met alle andere. Dus zoek een stof die goed reageert met de ene en slecht reageert met de andere. |
Schrijf bij elke reageerbuis (dus beide mogelijkheden) op welke ionen er aanwezig zijn.
Doe dit ook bij de oplossingen die je tot je beschikking hebt (bij allen zijn ionen aanwezig). Neem tabel 45 van Binas en kijk steeds welke ionen neerslaan met welke stoffen. VB: reageerbuis 1 Je hebt Ba 2+/ SO4 2- of Ba 2+/ PO4 3- De negatieve ionen met je gebruiken, want de positieve ionen zijn hetzelfde. Als je kijkt i tabel 45 zie je dat SO4 2- met bepaalde stoffen niet neerslaat (g) waar PO4 3- wel mee neerslaat (PO4 3-). Nu kijk je welke van deze ionen jij in die andere oplossingen hebt zitten. In dit geval kun je Koper(II)sulfaat oplossing goed gebruiken. De Cu 2+ ionen slaan nl wel neer met de PO4 3-, maar niet met de SO4 2-. Als er dus een neersalg ontstaat dan is het Ba3(PO4)2 Als er geen neerslag ontstaat is het BaSO4 Zo ga je alle reageerbuizen af en kun je er dus achter komen wat er in zit. Ik hoop dat je hier wat mee opschiet. In ieder geval veel succes! |
Je kan bijvoorbeeld bij 12 CaCO3 of Ba3(PO4)2 zoutzuur gooien en de ontwijkende damp door kalkwater leiden.
Als je zoutzuur bij CaCO3 gooit ontstaat er CO2 en kalkwater is een indicator voor CO2 (het zal troebel worden). Dus als je er zoutzuur bij gooit, de ontwijkende damp door kalkwater leidt en het kalkwater wordt troebel, dan heb je CoCO3, anders heb je Ba3(PO4)2. Hetzelfde geldt voor nummer 2 en nummer 10. :) Verder kan je veel gebruik maken van neerslagreacties (er van uitgaande dat je het allemaal mag oplossen in water/het in water opgelost is). Kijk in Binas tabel 45A. Daar staan of stoffen goed oplosbaar zijn. |
oke
|
hmm oke ik heb ze allemaal opgelost, alleen bij nummer 9 kom ik niet uit
9) NaCl of NH4Cl ik heb deze stoffen: Ammonia Natronloog Koper(II)sulfaat-oplossing Kaliumjodide-oplossing zwavelzuur zoutzuur ammoniumchloride-oplossing bariumchloride-oplossing natriumcarbonaat-oplossing natriumfosfaat-oplossing lood(II)nitraat-oplossing zilvernitraat-oplossing Kalkwater hoe kan ik deze aantonen (met eventueel een neerslag reactie) |
Citaat:
Na2CO3(natriumcarbonaat) dus toevoegen. |
Citaat:
|
gewoon goed naar tabel 45 kijken (y)
|
die stoffen waren bijna identiek, dus daar had ik niet veel aan
|
Citaat:
|
Citaat:
|