Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   bestand verwijderen in explorer of dos (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=687109)

ParisPlage 11-12-2003 11:35

bestand verwijderen in explorer of dos

Ik heb een probleempje:
ik heb een film gedownload, die ik niet meer wil hebben. Wilde hem dus verwijderen, maar dat lukte niet: de file was in gebruik. Dus fijn een programmaatje gebruikt om te zien welk programma het in gebruik had, (het heet WhoLockMe), en die gaf aan dat de film door (windows) explorer gebruikt werd! Tja, da's onhandig. Ik kan dus niet EN het bestand verwijderen in Explorer EN Explorer sluiten zodat het dat bestand niet meer in gebruik heeft.
Oplossing: (dacht ik) opstarten in Dos en het bestand zo verwijderen...maar dat lukt niet omdat het bestand een duitse naam heeft met zo'n ringel-s, en die heb ik niet op mijn toetsenbord. Bestandsnaam veranderen in explorer kan ook dus niet omdat het in gebruik is. :eek:
Ik kom er niet uit!! Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?
(heb al geprobeerd mijn keyboard naar duits om te zetten, maar ten eerste weet ik niet of dat in dos werkt en ten tweede niet waar dan die stomme ringel-s zit)
heel verhaal, maar ja.
Bedankt voor het nadenken :p

Enlightenment 11-12-2003 11:40

Deze vraag komt geregeld voor, en staat naar mijn weten ook gewoon in de FAQ (zie announcement).

Windows lockt dat bestand om een voorbeeldje te maken, dit gebeurt bij plaatjes en filmpjes. De oplossing is simpel, even selecteren, wachten.. en dan deleten.

Je kan in het register dat voorbeeld-dingus ook uitschakelen, maar ik heb daar veel instabiliteit mee gemeten (crashes van explorer.exe).

ParisPlage 11-12-2003 11:59

Ja daar heb ik ook naar gezocht :)
Dat programmaatje dat ik bedoelde heb ik van het scholieren forum, na een zoekactie op bestand verwijderen. Dit is de link:

ik hoop dat dit werkt

Maar dat enkele seconden wachten kon ik dus nog steeds niet deleten. En seconden werden minuten en minuten uren...etc.
Ik zal eens wat zoeken naar hoe dat register aan te passen, maar daar ben ik geen held in dus (andere) tips zijn welkom :bloos:

KoffieKoek 13-12-2003 14:51

In DOS ff kijken welke DOS-naam eraan toegekend is?

Dir/X in de map van het bestand.
Dan 'del <dosnaam>'

ParisPlage 14-12-2003 12:23

Bedankt voor de tip, maar ik heb het gevonden: een blocnote/notepad bestandje maken met exact dezelfde titel (dus inclusief extensie) en die opslaan op dezelfde locatie als het bestand dat je wilt verwijderen.
(dus 'ja' op de vraag of je wilt overwriten). Dat nieuwe bestand kun je dan wel verwijderen... ik hoop dat anderen er ook iets aan hebben!

Groeten

Engadin 15-12-2003 15:07

Citaat:

ParisPlage schreef op 11-12-2003 @ 12:59:
Ja daar heb ik ook naar gezocht :)
Dat programmaatje dat ik bedoelde heb ik van het scholieren forum, na een zoekactie op bestand verwijderen. Dit is de link:

ik hoop dat dit werkt

Maar dat enkele seconden wachten kon ik dus nog steeds niet deleten. En seconden werden minuten en minuten uren...etc.
Ik zal eens wat zoeken naar hoe dat register aan te passen, maar daar ben ik geen held in dus (andere) tips zijn welkom :bloos:

Je zou ook een ander bestandje in die dir kunnnen donderen, en ze allebij tegelijk kunnen selecteren, volgensmij maakt hij dan geen voorbeldje meer aan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:43.