![]() |
Blaasontsteking, hoe komt dat nou?
Ik ben gruwelijk in de war.. ik heb namelijk altijd geloofd dat blaasontsteking kwam, doordat je bijvoorbeeld naar buiten gaat in een rokje, terwijl het koud is buiten.... maar nu hoorde ik gister dat dat gewoon een fabeltje is :eek:
Nu vraag ik me dus af hoe het WEL komt.. ik heb er vroeger veel last van gehad, en ik dacht dus ( mijn ouders ook) dat dat kwam door de kou... Wie weet waardoor het nou wel komt??? |
Een blaasontsteking wordt meestal door bacteriën veroorzaakt. Vaak gaat het om een bacteriesoort die vooral in de darm leeft, maar ook rond de plasbuis voorkomt. Bacteriën komen via de plasbuis de blaas binnen. Daar groeit hun aantal snel. Ze hechten zich aan de blaaswand en die gaat ontsteken. Omdat de plasbuis bij vrouwen korter is dan bij mannen, krijgen vrouwen gemakkelijker een blaasontsteking. Tijdens het vrijen kunnen bacteriën in de plasbuis van de vrouw komen. Daarom krijgen vrouwen soms een blaasontsteking na het vrijen. Het is niet waarschijnlijk dat je van kou of tocht een blaasontsteking kunt krijgen.
|
Een ontsteking is doorgaans een bacteriële infectie. Een blaasontsteking is dus een bacteriële infectie in je blaas.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
door kou is dus enorme onzin!
|
Ik denk ook wel dat je bijvoorbeeld blaasontsteking kunt krijgen als je te weinig drinkt en bacteriën zich kunnen ophopen in de blaas?
|
Citaat:
Veel vitamine C nemen... |
Citaat:
|
Waarom zou kou dan onzin zijn? Als je verkouden wordt zeggen mensen ook weleens "je hebt kou gevat" en als je als het vriest in bikini naar buiten gaat zeggen mensen ook "straks krijg je nog een longontsteking!"
En natuurlijk komt dat allemaal door bacterien en niet "door" de kou, maar alsnog heb je er dan wel meer kans op. Ik zat laatst eens een heel grappig stukje te lezen waarin stond dat het allemaal zo'n onzin was dat het door de kou kwam, het kwam door de bacterien. Maar dat stukje eindigde er wel mee dat het zo verstandig is om een sjaal om te doen als je naar buiten gaat.. |
Citaat:
|
Ze zeggen ook weleens dat het komt doordat je te harde seks hebt, maar dat is ook n fabeltje:P
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou ja, op mijn 7e had ik nog geen sex... en toen had ik er zooo erg veel last van.. dat deed echt zo'n pijn, ik gilde het letterlijk uit..
Nu heb ik er helemaal niet zoveel last meer van, terwijl ik wel al aan sex doe :D Maar ik denk dat kou wel een "rol" speelt bij de blaasontsteking... |
Citaat:
Maar wat veel meisje fout doen wanneer ze klein zijn, is afvegen. Meisjes moeten altijd van voor naar achter vegen, nooit andersom. Misschien deed je dat toch? En ja, de een zal er vatbaarder voor zijn dan de ander... |
Nou, verkoudheid en griep komen wel indirect door kou, omdat je afweersysteem verzwakt door kou. Een blaasontsteking kan dus ook wel erger worden of langer aanhouden door kou, maar dat hoeft niet per se kou op je billen te zijn, als je een hele tijd met je arm ofzo in koud water zit dan heb je ook meer kans op een blaasontsteking :P.
En idd, als je te weinig drinkt dan wordt je blaas niet genoeg doorgespoeld, en blijven de bacteriën dus beter zitten - normaal als je gewoon genoeg drinkt (zo'n 6 glazen drinken per dag) en regelmatig plast dan geeft dat steeds hetzelfde effect op je blaas als doortrekken heeft op een wc :). |
ik heb vorige week echt een klote blaasontsteking gehad, ik plaste echt bloed en zo.
maar dat kwam doordat ik sex had gehad, denk ik. volgens mij is het zo dat je minder kans hebt als je na de sex naar de wc gaat. weet iemand daar iets over? mij lijkt het wel logisch namelijk, alles spoelt schoon en zo. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze zeggen ook dat het door de bacterien komt in het sperma, daarom moet je goed plassen na de seks, zodat je het wegspoelt en het niet in je urinebuis terechtkomt (heeft de huisarts mij aangeraden) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21. |