Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Experimenteel: Kibbeling & Gedicht (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=688062)

Orchid 12-12-2003 16:21

Experimenteel: Kibbeling & Gedicht

Kibbeling

De stilte valt
met knallen van
de trap

De kat krabt
de krullen van
zijn hart

Gedicht

Oh, liefste
Kijk, poëzie

jsoes 12-12-2003 16:26

Helemaal niet onaardig! Wat was precies je doel? (misschien dat men dan wat gerichter naar je gedicht(en) kan kijken)

Orchid 12-12-2003 16:44

Doel gedicht 1:
Ik vroeg me af of iedere gedachte een gedicht waard is. Maar eigenlijk is het geen willekeurige gedachte. Want er is sprake van deviatie op intertekstueel niveau (=je kent 'de kat krabt de krullen van de trap') en syntactische equivalentie (zelfde woordvolgorde/woordfunctie), personificatie (=de stilte kan niet vallen), paradox (knallende stilte) en assonantie (=klinkerrijm). Daarbij nog semantische ambiguïteit (=iets heeft verschillende betekenissen: kat-kibbeling (vis) / kibbelen/knallende ruzie.

Doel gedicht 2:
Het kortst mogelijke gedicht met de 'wezenskenmerken'. Apostrofe (=aanroepen), directief (=gericht aan), momentaan (=beschrijving van een korte emotie/moment/fragment). En eigenlijk kritiek op het hele idee 'gedicht'. Of in ieder geval het hele verheven poëziebesef.

Je vroeg het zelf. :p

tacidvs 12-12-2003 17:02

ja en nu je al die verschrikkelijk moeilijke woorden gebruikt vinden we je geweldig link, puntje puntje puntje

Orchid 12-12-2003 17:03

Citaat:

tacidvs schreef op 12-12-2003 @ 17:02:
ja en nu je al die verschrikkelijk moeilijke woorden gebruikt vinden we je geweldig link, puntje puntje puntje
Doe niet zo stom.

jsoes 12-12-2003 17:06

:eek:

Met stomheid geslagen.
Had ik het op het Letteren-forum net nog met iemand over "schrijven als een wetenschap". Niet eens een onaardig voorbeeld. Het prikt genadeloos overal doorheen.
Volgens mij kun je van die eerste best een rijtje op papier krijgen, of niet? (ik bedoel niet "je" in algemene zin, maar jij met deze kennis) Zo ja: raad ik je aan, lijkt me erg interessant.

tacidvs 12-12-2003 17:11

'But it's just me I'm just obscene'

jsoes 12-12-2003 17:19

Nogmaals: interessante poging, mijn bewondering heb je.

Negrotiator 12-12-2003 17:27

Haha. Het is alleen jammer, Orchid, dat niemand geniaal genoeg zal zijn het volledig te begrijpen.

Woodstock 12-12-2003 22:02

Kom kom, waarom nu weer meteen zo elitair gegooid met woorden als geniaal in combinatie met niemand?
het is mooi spel, het is duidelijk dat de dichter begrepen heeft hoe te spelen met woorden, te knutselen als het ware... maar het leuke is nou juist dat niemand hier geniaal voor hoeft te zijn...

Orchid 12-12-2003 22:24

Citaat:

Woodstock schreef op 12-12-2003 @ 22:02:
Kom kom, waarom nu weer meteen zo elitair gegooid met woorden als geniaal in combinatie met niemand?
het is mooi spel, het is duidelijk dat de dichter begrepen heeft hoe te spelen met woorden, te knutselen als het ware... maar het leuke is nou juist dat niemand hier geniaal voor hoeft te zijn...

.

Medea 13-12-2003 10:14

Ik vind de gedichten zelf niet zo mooi, maar de uitleg is er een om 'U' tegen te zeggen. Fantastisch gewoon!
(misschien kan je 'kibbeling' met een strofe uitbreiden, ik vind het wel wat hebben) :cool:

Orchid 13-12-2003 12:16

Citaat:

Medea schreef op 13-12-2003 @ 10:14:
Ik vind de gedichten zelf niet zo mooi, maar de uitleg is er een om 'U' tegen te zeggen. Fantastisch gewoon!
(misschien kan je 'kibbeling' met een strofe uitbreiden, ik vind het wel wat hebben) :cool:

Nee maar dat bedoelde ik. (Ik voel een uitroepteken.) Moet het nog mooi zijn. Als eigenlijk al het mooie al een keer gezegd is. Duizend keer. Wat blijft er dan nog over.

jsoes 13-12-2003 12:33

Citaat:

Orchid schreef op 13-12-2003 @ 12:16:
Nee maar dat bedoelde ik. (Ik voel een uitroepteken.) Moet het nog mooi zijn. Als eigenlijk al het mooie al een keer gezegd is. Duizend keer. Wat blijft er dan nog over.
Daar zit zeker wat in. Als je die mening inderdaad toepast, valt alles weg wat vandaag de dag nog iets met poëzie te maken heeft, waaronder ook forums als deze.
Ik prefereer zelf daarom maar om daar niet al teveel over na te denken. Dat klinkt naïef, dat is het ook, maar het maakt het allemaal wel een stuk gemakkelijker. :)

Medea 13-12-2003 13:20

Citaat:

jsoes schreef op 13-12-2003 @ 12:33:
Daar zit zeker wat in. Als je die mening inderdaad toepast, valt alles weg wat vandaag de dag nog iets met poëzie te maken heeft, waaronder ook forums als deze.
Ik prefereer zelf daarom maar om daar niet al teveel over na te denken. Dat klinkt naïef, dat is het ook, maar het maakt het allemaal wel een stuk gemakkelijker. :)

Vanuit die gedachte is elke vorm van kunst sinds de Renaissance plagiaat... :o

jsoes 13-12-2003 13:26

Citaat:

Medea schreef op 13-12-2003 @ 13:20:
Vanuit die gedachte is elke vorm van kunst sinds de Renaissance plagiaat... :o
Daarom.
Dus sluit ik mijn ogen daar maar gewoon voor. Het blijft gewoon fascinerend om nieuwe dingen te lezen of schrijven. Dat zo'n wiel dan al eens eerder is uitgevonden, is bijzaak.

Orchid 13-12-2003 14:34

Citaat:

jsoes schreef op 13-12-2003 @ 13:26:
Daarom.
Dus sluit ik mijn ogen daar maar gewoon voor. Het blijft gewoon fascinerend om nieuwe dingen te lezen of schrijven. Dat zo'n wiel dan al eens eerder is uitgevonden, is bijzaak.

Inderdaad. En trouwens, 'plagiaat' is een groot woord. Dat een schrijver zich bewust is van de relativiteit van zijn 'produkten' is toch net zo goed een interessante literatuuropvatting/een interessant uitgangspunt. Hoe te variëren? Hoe de heersende orde/verwachtingen te verstoren? De zgn. onoriginaliteit is naar mijn idee juist een aansporing.

Orchid 13-12-2003 14:35

En jsoes, zou je mij wat opdrachten die je voor school hebt gekregen willen PM'en? :bloos:

freakjuh 14-12-2003 15:26

:)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:08.