Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Niets is zo (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=688549)

Negrotiator 13-12-2003 11:22

Niets is zo

Alles is oneindigheid
en onafhankelijk
ís zij - het zij
zo en niets ís
zo, zoals je
zei
mijn lieve Heer
mijn lieve leegte
mijn allerliefste
niets

maar wieken
heeft mijn molen
niet, geen
koren en geen
woorden die
verloren gaan
op wind

het tij leidt
lijden heen
en weer en weer
het deinen
op de zee

vergeet mij niet
o lieve, lieve
heer, mijn
allerliefste
leegte, die me
eindeloos verraadt
dat baden in haar, écht
niets anders is dan
niets

jsoes 13-12-2003 11:41

Het verbaast me dat niemand hier nog op gereageerd heeft!
In elk geval: om het gedicht te doorgronden moet ik hem vaker lezen - wat ik zeker nog ga doen de komende tijd.

allerliefste
leegte, die me
eindeloos verraadt
dat baden in haar, écht
niets anders is dan
niets

Een geweldig einde, zodanig toegankelijk dat ik hier dus zeker ook wel een begrijpelijk geheel in zie. Het heeft alleen zijn tijd nodig. Jij hebt er zeker over nagedacht, het gedicht zit goed in elkaar, dat zie ik zo ook wel, ik weet alleen nog niet precies hoe.
Op technisch gebied zet je weer een sterk staaltje ritme en klank neer. Het loopt als een trein. Klasse!

Negrotiator 13-12-2003 11:49

Citaat:

jsoes schreef op 13-12-2003 @ 12:41:
Het verbaast me dat niemand hier nog op gereageerd heeft!
Hij staat er pas twintig minuten :p :D

Citaat:

In elk geval: om het gedicht te doorgronden moet ik hem vaker lezen - wat ik zeker nog ga doen de komende tijd.

Wat leuk!

Citaat:

allerliefste
leegte, die me
eindeloos verraadt
dat baden in haar, écht
niets anders is dan
niets

Een geweldig einde, zodanig toegankelijk dat ik hier dus zeker ook wel een begrijpelijk geheel in zie. Het heeft alleen zijn tijd nodig. Jij hebt er zeker over nagedacht, het gedicht zit goed in elkaar, dat zie ik zo ook wel, ik weet alleen nog niet precies hoe.
Op technisch gebied zet je weer een sterk staaltje ritme en klank neer. Het loopt als een trein. Klasse!
Ontzettend bedankt! (y) :)

Ik hoop dat je erachter komt wat ik bedoel :D

Medea 13-12-2003 11:56

Ik kan Jsoes alleen maar beamen. Maar zou je die laatste strofe toch even willen uitleggen? :p

Orchid 13-12-2003 11:59

Heel erg goed. Heel Erg Goed.

jsoes 13-12-2003 12:25

Citaat:

Negrotiator schreef op 13-12-2003 @ 12:49:
Hij staat er pas twintig minuten :p :D

Goed... Dat was best wel dom :D

clantestino 13-12-2003 18:49

de gedachte erachter is dan misschien moeilijk te achterhalen, maar dat stoort me totaal niet wanneer ik jouw gedicht lees. Je speelt zo leuk met klanken en woorden, dat het echt heel leuk is om te lezen. Dit vind ik nou echt een gedicht!Hee mooi...

Dreamerfly 13-12-2003 19:29

Technisch goed, leest goed,verwoording ook goed. Het Dánst. :)

lovetear 13-12-2003 22:45

Gaat het erover dat je niet in een god gelooft ofzo? Dat is het enige wat ik er nu zo 123 in zie. Ben benieuwd naar wat je ermee bedoelde.

Het leest heel fijn weg, je struikelt steeds net niet over de woorden, goed gedaan. Ik vind je eerste strofe het mooist, door die laatste regels.

Negrotiator 14-12-2003 11:01

Citaat:

lovetear schreef op 13-12-2003 @ 23:45:
Gaat het erover dat je niet in een god gelooft ofzo? Dat is het enige wat ik er nu zo 123 in zie. Ben benieuwd naar wat je ermee bedoelde.

Het leest heel fijn weg, je struikelt steeds net niet over de woorden, goed gedaan. Ik vind je eerste strofe het mooist, door die laatste regels.

Het gaat erom dat ik een vrij apart godsbeeld heb. Maar het gedicht is bepaald níet een verkondiging van atheïsme.

lovetear 14-12-2003 11:39

Citaat:

Negrotiator schreef op 14-12-2003 @ 12:01:
Het gaat erom dat ik een vrij apart godsbeeld heb. Maar het gedicht is bepaald níet een verkondiging van atheïsme.
mijn lieve Heer
mijn lieve leegte

Door dat stukje kwam het eigenlijk dat ik dat dacht, maar hoe bedoel je het dan wel? Zou je misschien het hele gedicht willen uitleggen :o ?

Negrotiator 14-12-2003 12:06

Citaat:

lovetear schreef op 14-12-2003 @ 12:39:
mijn lieve Heer
mijn lieve leegte

Door dat stukje kwam het eigenlijk dat ik dat dacht, maar hoe bedoel je het dan wel? Zou je misschien het hele gedicht willen uitleggen :o ?

het gaat om de Boeddhistische leegte
niets ís,
alles is leegte,
daarom is mijn God leegte,
net als ikzelf leegte ben. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.