![]() |
zwaartekracht
Ik vraag mij 2 dingen af:
- Mijn vader zegt dat als je een voorwerp horizontaal en een ander voorwerp verticaal gooit vanop dezelfde hoogte, dat ze tegelijk op de grond aankomen. Klopt dit? (speelt de kromming van de aarde hier geen rol?) - Stel dat je een voorwerp laat vallen van heel heel heel hoog. Door de zwaartekracht is de versnelling 9,81 m/s². Volgens mij zal het op een bepaald moment stoppen met versnellen. (wanneer het de lichtsnelheid bereikt heeft ofzo?) Is dit juist? En heeft het gewicht van het voorwerp te maken met de duur van de versnelling? Alvast bedankt! |
Citaat:
Het gewicht is bij een vrije val niet van belang :). Het gaat volledig om de vorm en dus om de mate waarin het voorwerp gestroomlijnd is. De voorwerpen komen - indien de oppervlakte van het vlak dat naar beneden wijst niet in beide gevallen even groot is - dus niet tegelijkertijd op de grond terecht. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(Stel dus dat het een blokje hout en een blokje lood is ofzo hé) Dan speelt het gewicht toch een rol? 'k begrijp het eigenlijk ni zo goed hoor :confused: |
Citaat:
de wrijvingskracht (die afhangt van het oppervlakte is van belang) zodra de wrijvingskracht gelijk is aan de gravitatiekracht, zal de resulterende kracht 0 zijn, dus is er dan geen versnelling meer |
Citaat:
|
ok thx :p
'k snap het een beetje :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08. |