![]() |
Wie is er nog meer orthodox?
Hallo,
Ik heb deze topic niet geopend om het geloof te verkondigen. Maar ik wil alleen eens graag weten, wie er hier nog meer orthodox is? Het maakt niet uit of je nu bij de Russich, Grieks of Oosterse orthodoxe kerk hoort. Vaak als mensen mij vragen wat voor een godsdienst ik heb en ik antwoord orthodox, dan kijken ze me aan en weten vaak niet wat het is. Terwijl het een grote invoeldrijke stroming is binnen het Christendom is met prachtige kerken. Ik ben benieuwd naar reacties. |
uhm, ik ben niet orthodox, maar orthodox is toch niet direct christelijk?
orthodox zijn wijst toch gewoon op het streng gelovig zijn? er zijn ook orthodoxe joden bijv.. dacht ik tenminste en in hoeverre heeft dit topic verder discussiewaarde als je alleen wilt weten wie er verder orthodox zijn? |
Ik ben zeer orthodox in het onorthodoxe........
|
Citaat:
Vaak wordt de term orthodox in het christendom veelal voor de Oosters/Russisch/Grieks orthodoxen gebruikt, als een afkorting voor de leden van deze stromingen. Op dezelfde wijze is Katholiek een afkorting voor Rooms Katholiek, synodaal voor de leden van gereformeerde kerken (synodaal), vrijgemaakt voor de leden van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) en gergems voor de leden uit de gereformeerde gemeenten. Maar zo ook heb je bijvoorbeeld de Jehova's als afkorting voor Jehova getuigen. Het probleem met die Oosters Orthodoxe kerken is zij komen uit het oosten, komen hier in Nederland nog maar sinds de import van allochtonen uit Oost-Europa en Griekenland voor, daardoor zijn zij minder bekend dan de stromingen Katholiek en Protestant. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat er een schisma tussen oost en west opgetreden was in 12nogwat heeft de twee gescheiden, ja. En de scheiding tussen (r-)katholieken en protestanten kwamen in eigen streek voor en daarmee zijn ze hier bekender dan de oosters-orthodoxe religies. Overigens zijn de protestanten ook weer uit elkaar gevallen en nu dus weer (althans 11 (?) van de prot. kerken) weer bij elkaar gekomen. Men maakt t weer eens veel te ingewikkeld. Eigenlijk zie je hieruit dat men maar wat doet met t geloof, maar dr geen bal van snapt. :) |
orthodoxe joden...genoeg van gehoord en gezien
|
Citaat:
|
Citaat:
|
neej, ik ben meer onorthodox
|
Citaat:
|
maar wat houd orthodox precies in? in hoeverre is dat anders dan "gewoon" gereformeerd of hervormd of katholiek of ....?
k ben niet zo thuis in de verschillen tussen al die kerken |
Citaat:
Zoals men weet wordt de paus niet als onveilbaar gezien door de orthodoxen, dit is een overeenkomst met het protestantisme, maar kijk je naar alle uiterlijkheden dan lijkt het veel meer op het katholicimse. Het lijkt soms wel een wedstrijd tussen die twee stromingen over hoeveel mensen ze heilig kunnen verklaren. Ik maak in het protestantse christendom in Nederland voor het gemak de scheiding tussen vrijzinnig, gereformeerd en evangelisch. Onder vrijzinnig versta ik de kerken waarbij de bijbel haar gezag heeft verloren. Deze kerken hebben bijna geen raakpunten meer met wat het christendom inhoudt. Bij deze stroming kun je aan een groot deel van de SOW-kerken denken, grote delen van deze kerken geloven namelijk niet meer in Jezus als de Christus. De SOW-kerken bestaan uit de Hervormde kerk, de Lutherse kerk en de gereformeerde kerken "synodaal" in Nederland. Onder gereformeerd versta ik die kerken die zich steeds weer willen reformeren naar wat er in de bijbel staat en de drie formulieren van enigheid in ere houden. De drie formulieren van enigheid zijn drie belijdenisgeschriften die zijn opgesteld tijdens de reformatie. Deze kerken doen niet aan heiligenverering in enige vorm. Zij hebben geen iconen en geen beelden. Hun kerkgebouwen zijn vaak sober ingericht. Het gaat bij hen immers om het woord van God. Als symbool hiervan ligt op de kansel dan ook altijd een bijbel. Bij deze kerken kun je o.a. denken aan de Gereformeerde kerken "vrijgemaakt" in Nederland, de Christelijk gereformeerde Kerken, de Nederlands gereformeerde kerken, de Gereformeerde gemeenten, en nog enkele kerken met in de naam gereformeerd. En dan heb je ook nog de evangelische stromingen. Bij deze stromingen staat de bijbel en de beleving vaak centraal. Ook zij doen niet aan heiligenverering en hebben geen kerkgebouwen met veel versieringen. Veelal doen deze kerken niet aan kinderdoop. Mensen die willen overstappen van een andere kerk naar een kerk van deze stroming, moeten vaak overgedoopt worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:35. |