Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   voor altijd samen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=690124)

heldine 14-12-2003 19:57

voor altijd samen

ik hou van die ogen
die lachend stralen
me alles vertellen
soms heimelijk niets

ik hou van de handen
die me beschermen
boetserend verand'ren
er altijd zijn

ik wacht alleen nog
op vrede, verfrissing
en reizend gevoel zegt
dat kriebels gaan komen

lovetear 14-12-2003 20:11

De laatste regel van je tweede strofe vind ik iets te kort, daardoor leest het niet zo soepel, en de laatste twee regels van je gedicht vind ik niet zo mooi, zonde van het einde. Eerste strofe is wel leuk.

jsoes 14-12-2003 20:21

Zomaar een idee: draai strofe 2 en 3 om en bekijk het resultaat!
Strofe 3 is namelijk meer een intermezzo, terwijl je tweede strofe een erg mooie slotzin kent (want als absolute slotzin is ie niet te kort, vind ik, wel zo in het midden).
Of zeg ik nou in het geheel iets achterlijks?

xineof 15-12-2003 16:24

Ik vind je verwoording erg goed, maar vind het metrum niet echt sterk genoeg; het leest niet echt prettig vind ik; in sommige delen van je gedicht onstaat nog niet echt cadans door het (mijns inziens) ontbreken van lettergrepen, in de volgende zinnen:

die me beschermen
Hier wordt de klemtoon wat te veel gelegd op 'me'; 'me' volgt niet echt vloeiend op het woord 'die'; ik zou er eerder een woord tussenplaatsen, er bijv. van maken:

die mij zo beschermen

ik wacht alleen nog
Hier vind ik 'wacht' en 'alleen' niet zo goed op elkaar aansluiten; ik zou er zelf van maken 'ik wacht nu alleen nog', dat lijkt mij net wat mooier lopen.

Misschien vind je mijn suggesties niets, maar ik hoop dat je er iets aan hebt ;).

heldine 15-12-2003 18:51

dank jullie wel voor de suggesties :)

jsoes, bedankt, goed idee

xineof, zoals altijd weer goede reactie,
ik ga t gebruiken, maar van
die mij zo beschermen wilde ik liever die me zo beschermen maken.
kweenie, die mij zo beschermen is gelijk zo.. zo.. overdreven ofzo

ik wacht nu alleen nog is mooi :)

Saeed al-Sahaf 15-12-2003 19:11

Citaat:

jsoes schreef op 14-12-2003 @ 21:21:
Zomaar een idee: draai strofe 2 en 3 om en bekijk het resultaat!
Strofe 3 is namelijk meer een intermezzo, terwijl je tweede strofe een erg mooie slotzin kent (want als absolute slotzin is ie niet te kort, vind ik, wel zo in het midden).
Of zeg ik nou in het geheel iets achterlijks?

bedoel je zo iets als de overgang van passieve geestes ogen die aan veranderlijkheid onhevig zijn in actieve boetserende handen die een eeuwigheid vastleggen een moment de perfectie vormgeeft die een enkele keer weer eens voorbij komt rollen aangekondig in het intermezzo en uhhh hoe soepel ze ook lopen er is altijd kans dat er geen kloppend hart tikt.

heldine 15-12-2003 20:45

ik bedoel dat ik van hem hou
en dat ik wacht
tot er weer nieuwe dingen komen
die mijn gevoel verfrissen
hoewel ik onvoorstelbaar veel van hem hou

Secreet 16-12-2003 00:31

Ik vind het gevoelsmatig erg sprekend. Geschreven wat cliche, niet al te bijzonder. Het leest lekker weg maar het springt er niet echt uit.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.