![]() |
de god module in de menselijke hersenen
Er is een deel in de hersenen waarvan bekend is dat het religieuze ervaringen op kan roepen. Dit deel wordt ook wel de god module genoemd. Wat denken mensen hier dat de reden is achter dit deeltje hersenen? Is het een truucje van de natuur om ons niet al te veel bezig te laten houden met de zin van het bestaan en ons rustig te houden? Is het dan werkelijk voorgeprogrammeerd door een of andere god? Hier nog 2 sites met wat verschillende meningen, of zoek zelf op "god module brains" of "neural basis religious experience" of iets dergelijks.
http://cas.bellarmine.edu/tietjen/Hu...hed_by_god.htm http://skepticusnederland.fol.nl/id32.htm Overigens, mijn overtuiging is strictly atheïstisch. Toch vind ik het wel interessant om zoiets te zien in de hersenen en vind het vrij apart van de natuur. Maar net als met alles zullen sommige mensen dit zien als bewijs dat er GEEN god is en anderen als bewijs dat er WEL een god is. |
Ik zie het meer als een stukje hersenen wat ons bewust maakt van het idee 'dat er meer is dan we zien'. Dat hoeft niet per definitie een God te zijn. Bij de mensen waarin dit te ver doorslaat of dit te letterlijk willen nemen ontstaat er een error in het stukje hersenen waarin mensen denken dat ze letterlijk de aanwezigheid van een hogere macht voelen.
Het idee dat er meer is dan dat we zien wijst er denk ik vooral op dat ons waarnemen niet de enige kentheorie vertegenwoordigd. Met rede, logica komen we tot hele andere en nieuwe inzichten. interessant wel! |
Citaat:
Overigens geloof ik zelf niet dat er iets is dat absoluut onverklaarbaar is, maar misschien is het wel zo dat we met ons huidige brein niet alles kunnen snappen. Ik denk wel dat eventuele 'bovennatuurlijke' ervaringen uiteindelijk gewoon verklaard kunnen worden met behulp van de wetenschap (zoals bliksem ook ooit verklaard is, evenals de tunnel met op het einde licht bij een zuurstoftekort in de hersenen) |
|
bijzonder interessant stukje trasher, wel veel lezen maar het is het wel waard.
|
Onze geest word gereflecteerd in de hersenen, dus ook dat deel dat zich met godgevoelens en religie bezighoud.
|
Citaat:
|
Volgens mij gebruik ik dat deel niet!
|
**********, je overreageert. Gun het topic toch even de tijd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Offtopic:
Citaat:
|
Citaat:
|
Offtopic:
Citaat:
(laat maar zitten) |
het lijkt mij een beetje vreemd, dat de natuur, als we ervan uitgaan dat die door evolutie zo is geworden als die nu is, ervoor heeft gezorgd dat wij in God geloven, of in ieder geval, geneigd zijn om in God te geloven. als ik zo redeneer, zou er een gedachte achter de evolutie moeten zitten, want de evolutie zelf kan toch niet denken. het lijkt mij daarom onlogisch om te denken dat de natuur, of de evolutie hiervoor gezorgd heeft. ik zie dit daarom wel als bewijs dat God bestaat, en dat Hij wil dat mensen geloven
|
Citaat:
Ach ja, ieder zo z'n geloof. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03. |