![]() |
Diclofenac -> spierverslappend/-ontspannend?
Ik had een vraagje en er zal hier vast iemand zijn die het weet, kan Diclofenac spierverslappend/-ontspannend werken?
|
|
Dank je wel. :) 't gaat mij alleen om de pijnstiller Diclofenac (gewoon tabletjes), had ik er bij moeten vermelden. :o 't staat niet in de bijsluiter die er bij zit, maar mijn vriend en ik meenden ons allebei te herinneren dat de dokter wel iets in die richting had gezegd, dus vandaar.
|
Op internet staat dat je er alleen maagklachten van kunt krijgen (typ maar ns diclofenac in bij google) Op alle sites die er erover gaan is niks te vinden over spierverslapping dus ik denk dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. (je bloed kan wel verdunnen waardoor wondjes minder snel helen)
Stukje geknipt en geplakt over de bijwerkingen: "Naast het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. Veel mensen krijgen last van een geïrriteerde maag. Deze bijwerking kunt u proberen te voorkomen door het middel met wat voedsel en een glas water of melk in te nemen. Gebruik geen alcohol of andere voedingsmiddelen te gebruiken die de maag irriteren, zoals scherpe kruiden. Ook als u zetpillen gebruikt kunt u last krijgen van uw maag, omdat het middel na opname in de bloedbaan, alsnog bij de maagwand terechtkomt. Als u dit middel landurig gebruikt, is het mogelijk het te combineren met een beschermend maagmiddel. Vraag uw arts om advies. Mensen die in het verleden last hebben gehad van een maag - of darmzweer hebben meer kans op bijwerkingen op maag en darmen. Overleg met uw arts of u diclofenac kunt gebruiken. Andere bijwerkingen die bij minder dan tien procent van de mensen voorkomen zijn: Soms Hoofdpijn, duizeligheid en wazig zien. Dit gaat meestal over als u gewend bent geraakt aan het middel. Zelden Een beschadiging van de maag of darmen, waarbij een bloeding kan ontstaan. Dit merkt u door zwarte, teerachtige ontlasting. Stop dan het gebruik en neem contact op met een arts. Mensen die een maag- of darmzweer hebben of een maag- of darmbloeding mogen dit middel niet gebruiken. De klachten kunnen erdoor verergeren. Zeer zelden Overgevoeligheid voor dit middel. Dit merkt u aan huiduitslag, galbulten en jeuk. Gebruik dit middel dan niet meer. Een ernstige overgevoeligheid is te merken aan benauwdheid of een opgezwollen gezicht. Ga dan onmiddellijk naar een arts. In beide gevallen mag u dit middel in de toekomst niet meer gebruiken. Geef daarom aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor diclofenac. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel of een andere ontstekingsremmende pijnstiller niet opnieuw krijgt. Mensen met astma en andere benauwdheidsklachten blijken vaker overgevoelig voor dit middel. Let daarom extra op de overgevoeligheidsverschijnselen. Als u porfyrie heeft, een stofwisselingsziekte waarbij men aanvallen krijgt van buikpijn, braken, koorts en hartkloppingen: dit middel kan een aanval uitlokken. Geef aan de apotheek door dat u porfyrie heeft. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u dit middel of andere uitlokkende middelen niet krijgt. Lijdt u aan hartfalen dan kunt u hier meer last van krijgen. Overleg met uw arts als u last krijgt van opgezwollen enkels, benauwdheid en vermoeidheid." |
Ik heb zelf ook een tijdje diclofenac gebruikt, mij is toen uitgelegd dat ze voornamelijk pijnstillend/ontstekingremmend werken. En na een langere periode ook spierverslappend.
Het spierverslapende is net genoeg om kramp te voorkomen, waardoor de pijn ook weer iets afneemt. |
Citaat:
Ik vroeg het me af, omdat ik sinds een aantal weken weer waterpolo en de afgelopen twee keer had ik diclofenac voor de training genomen en die twee trainingen gingen veel minder dan die daar voor (ik kwam amper vooruit, watertrappen ging lastig en ik kon niet hard schieten)...maar misschien ligt het ook wel aan het weer en een eventueel griepje. |
ontstekingremmend en spierverslappend
ik heb t niet doorgelezen zal vast al gezegt zijn |
Dit is een handige site voor dit soort dingen, misschien dat hij in het announcement gezet kan worden: http://www.consumed.nl
Citaat:
|
Bijwerkingen heb ik in ieder geval niet gehad.
Ik gebruikte het vorig jaar vanwege erge rugpijn. |
Citaat:
|
Ik slik die pijnstillers zelf ook i.v.m rugklachten en bij mij helpen ze wel ontspannend maar na 1 uur wordt de werking al minder :s. Ook word ik heel wazig en duizelig als ik die pillen slik.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar die rugpijn hing samen met met een hersenschudding (was flink gevallen), dus of het door Diclofenac kwam weet ik niet... Ik weet wel dat Diclofenac een behoorlijk zwaar middel is, en dat ik denk dat het veel te snel wordt voorgeschreven, vooral door huisartsen. Diclofenac voorschrijven valt niet onder de bevoegdheid van een huisarts, vind ik. :nono: |
Citaat:
|
Citaat:
Wat een onzin Fleet :nono: |
Citaat:
|
Citaat:
:nono: to you :) |
Diclofenac is idd niet zo'n hele zware pijnstiller en valt volgens mij zeker onder de bevoegdheid van een huisarts. zou wel eens een van de medicijnen kunnen zijn die een huisarts voor schrijft met de minste bijwerkingen. het risico op maagirritatie en bloedingen is niet groter dan van bijvoorbeeld asperine. dat brengt zelfs nog meer risico's met zich mee.
Diclofenac heeft geen spierverslappende werking, maar doordat het ontstekingsremmend werkt, worden de spieren minder stijf (en verslappen dus) als de ontsteking daar zit. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43. |