![]() |
Mensen van foto's tekenen
Ik heb verschillende boeken over portret- en modeltekenen. Het ene boek zegt dat je absoluut niet van foto's moet natekenen, het ander vindt het een goede oefening en een derde zegt er helemaal niks over.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Kun je portrettekenen wel of niet leren door (eerst) foto's als uitgangspunt te gebruiken? En hoe doen jullie het meestal? En als je geen foto's gebruikt, wie gebruik je dan als model? Een bekende, iemand uit het park, of een professioneel model? |
nah voor portret tekenen weet ik het niet zo goed, ik heb het wel is gedaan maar het werd altijd anders, maar wel een goede oefening toch? :)
ik gebruik wel altijd foto's voor figuurtekenen, en als je geen goede foto's hebt ofzo, dan teken je toch iemand anders na (vader of moeder ofzo) ook al mislukt het totaal, het is wel goed om te oefenen :) |
je kan het er zeker van leren. Je zal toch eerst een beetje vertrouwd moeten raken met verhoudingen etc. Dat kun je toch het best doen door steeds weer hoofden te gaan natekeken.
Modellen hebben neem ik aan geen zin om steeds weer door een fout met de verhoudingen in het gezicht, te moeten blijven zitten. |
Het is erg goed om te oefenen. :) Maar op foto's gaan vaak veel details verloren, en als je echt natuurgetrouw wil gaan tekenen, kan je het pas echt goed leren als je het 'irl' natekent. Maar dat gaat denk ik meer op voor professionele kunstenaars... :)
|
Zo'n boek heeft makkelijk praten als ie zegt dat je alleen van 'echte' modellen moet natekenen en niet van foto's. Alsof je altjd een model tot je beschikking hebt staan. Ik denk dat foto's in ieder geval heel goed zijn om mee te oefenen. (toch? :bloos: )
|
Portretten zou ik niet doen, die moet je gewoon van een echt persoon natekenen (en dan nog een model vinden :P), want wat al gezegd wordt van een echt persoon zie je veel meer kleine dingetjes, denk aan een schaduw net onder het oog etc. Figuren kan wel prima :)
|
Ik vind het juist heel goed om van een foto na te tekenen (doe ik zelf ook meestal) tis een goede oefening en ook nog eens makkelijker. Als je een zwart-wit foto neemt met veel constrast is dat makkelijker om te tekenen dan iemand direct natekenen. En je kunt beter eerst niet een bekende tekenen, want dan kan ie heel snel niet gaan lijken; om de oefening onder de knie te krijgen kun je dan net zo goed iemand uit een tijdschrift pakken ofzow..
Hoop dat je er wat aan hebt! |
Op foto's gaan inderdaad veel details verloren, en een model tekenen is toch heel anders dan een foto, misschien kun je wat oefenen door jezelf in de spiegel na te tekenen
|
Details maken niet uit, het gaat om de vormen en schaduwen en die veranderen echt niet op een goeie foto.
Voor vormen en verhoudingen maakt het niets uit, wil je met lichtinval en kleurtheorieen gaan spelen dan is een echt model wel handiger (kan ook wel met fotos maar is minder natuurlijk) |
Van foto's tekenen kan wel handig zijn, sowieso krijg je meer inzicht in proporties e.d.
|
Ik vind zelf een model fijner, foto is gewoon moeilijker vind ik. Neemt niet weg dat je, wanneer je het maar vaak genoeg doet, er van leert.
|
JAAAAAAAAA daar kan je heel erg veel van leren.
Ik ben er zelf mee begonnen al enige tijd, en begin het steeds beter te snappen. Je hebt er wel geduld voor nodig. Grtjs. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:08. |