![]() |
[BI]Afmetingen ER en Golgi-apparaat/systeem
Ik moet voor school een PO doen over het endoplasmatisch reticulum en het Golgi-systeem en ik moet de afmetingen hebben van deze twee organellen.
Ik vroeg me af of iemand me hier mee kon helpen, op het internet kon ik het niet vinden. Bvd. |
heel klein iig :p
ik zal ff voor je kijken Edit: Ik kan niet echte afmetingen zeggen omdat in elke cel zoiets toch ietwat verschilt, en tsjah, een gemiddelde... Ik zit hier met een plaatje voor mijn neus van een dierlijke cel met de maat van vergroting... ik zou zo zeggen, gemeten met een geodriehoek en een rekenmachine: golgi-apparaat: 0,13 vierkantemicrometer ER: 1,75 vierkantemicrometer mjah, eigenlijk is dit echt een beetje op de gok (10 tot de macht min zes is toch micro? :confused:). Dus niet echt ontzettend realistische waarde. Daarbij is er ook nog verschil tussen een hard ER en een zach ER. En nogmaals, vele verschillende cellen, vele verschillende afmetingen |
Biologie is alweer een tijdje geleden, maar het lijkt me dat die oppervlakten nogal af hangen van de grootte van de cel.
kijk bij een universiteitsbieb naar een boek over celbiologie/biochemie oid. |
hahaha, anw zeker?
het verschilt natuurlijk ontzettend :) golgi apparaat is misschien nog te geven, maar er.. pff :) |
De grootte van het ER heeft te maken met de grootte van de kern, lijkt me. Hoewel die (dacht ik?) redelijk constant is.
En als de grootte van de kern redelijk constant is, is het ER dat dus ook. (Ik gok maar wat. :o) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03. |