![]() |
'Detenties Guantánamo Bay strijdig met wet"
'Detenties Guantánamo Bay strijdig met wet"
De VS mag volgens een Amerikaans hof buitenlandse 'vijandelijke strijders' die verdacht worden van terrorisme niet voor onbepaalde tijd vasthouden in de Amerikaanse marinebasis Guantánamo Bay. Grondwet De rechter oordeelde dat de detenties niet overeenkomen met de grondwet en de idealen van de Verenigde Staten. De rechtszaak was aangespannen door een Libiër, die in Guantánamo Bay vastzit. 660 verdachten In de gevangenis op Cuba zitten 660 verdachten van terrorisme vast. Geen van hen is aangeklaagd. Het hof vindt dat zij in ieder geval recht hebben op een advocaat. Kritisch Het hof uitte zich zeer kritisch over de gevangenschap zonder aanklacht en zonder dat de gedetineerden zijn aangemerkt als krijgsgevangenen, waardoor ze zouden worden beschermd door de Conventies van Genève. Uitvoerende macht "Zelfs in een tijd van een nationale ramp, juist dan, is het de verplichting van de rechtelijke macht om te verzekeren dat onze constitutionele waarden gehandhaafd blijven en het de uitvoerende macht ervan weerhoudt om de rechten van burgers en buitenlanders met voeten te treden", aldus de beroepsrechters. Militare advocaat Een Australiër die vastzit in Guantánamo Bay, kreeg begin december al een militaire advocaat toegewezen. Een man uit Jemen kreeg donderdag als tweede gevangene in Guantánamo Bay toegang tot een advocaat. Bron |
wat is precies je discussiepunt??
|
Citaat:
(http://forum.scholieren.com/showthre...&highlight=bay) |
:)
|
Dios mio!
|
ik vrees dat er toch weinig gedaan wordt met de uitspraak :s
|
Citaat:
Proficiat, btw. Je bent nu net zo oud als ik. Voor een maandje :P |
Citaat:
dank je |
Citaat:
|
Mooi zo. Eindelijk nog eens iemand in de Verenigde Staten die vindt dat niet 'alles' mogelijk moet zijn in 'the war on terror'.
|
Mooi zo.
|
:cool: (y)
|
Wat zo vreemd hier aan is is dat de Court of Appeals for the Ninth Circuit helemaal geen jurisdictie heeft over militaire bases in Cuba, lijkt mij. Zij gaan over de westelijke staten, niet over algemene federale zaken.
|
Citaat:
|
de meesten die daar zitten hebben 3000 doden op hun naam staan dan vervallen voor mijn part die mensen rechten maar even!
|
Citaat:
heb ik weer wat gemist :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat is geen quotable bron, natuurlijk :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Jup, dat klopt ja :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Strijd met Grondwet trouwens.
|
*heeft de rest van de discussie niet gelezen,dus excusez-moi als ik niets nieuws vertel*
feit is wel dat de enkele westerse strijders die daar zaten,sowieso niet de doodstraf konden krijgen en al verwijderd zijn van guantanamo bay.dat is gewoon je reinste rascisme |
Citaat:
|
Citaat:
|
Die mensen die daar gevangen zitten zijn gewoon tuig. Die lui lopen in hun eugen land maar iedereen af te knallen die het niet met hun eens is.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik stel voor dat we Guantánamo Bay afsluiten en iedereen die daar zit laten berechten door het Internationaal strafhof in Den Haag. Maar dat zal de VS wel niet willen.
|
Citaat:
|
Er is nog nieteens bewijs dat die mensen ook misdaden hebben begaan (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien hoort zelfs de zwaarste crimineel een eerlijk proces te krijgen; dat is een van de fundamenten van de rechtstaat en de rechtstaat heeft zo wel zijn voordelen. Ik moet dan denken aan een uitspraak over Amerika uit The Simpsons: 'harassment and oppression are a small price to pay to live in the land of the free'. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02. |