![]() |
Kleuterige ik, kneuterige jij
Kleuterige ik, kneuterige jij.
Ik, Korstige knieën Haar in de war Blozende wangen Korte broek en trui hangen aan m’n lichaam Een klein litteken versiert ondeugend mijn kin De wereld is -hoe kan het ook anders- van mij! Jij, Gladde huid Haar strak gevlochten Wangen gepoederd Niemand verwacht dat ook jij al 5 jaar leeft Bloemenprint froezeljurkje geeft vorm aan je schoonheid De wereld -hoe kan het ook anders- moet jou niet, hoeft jou niet. Ik, een gieter Jij, een bloem zonder water Voel ik me nu verplicht je te begieten? |
Mooie beschrijvingen! Het is je te prijzen dat je zo concreet bent in woord en beeld. Wat dan weer een beetje uit de toon valt, zijn de laatste regels van de eerste twee strofen, over "de wereld". Al kun je ze ook weer niet weglaten; het omschrijft de verhouding tussen wereld en persoon wel treffend.
Je laatste strofe is van grote waarde, je schept een heel helder beeld. Al ben ik niet zo'n liefhebber van je vraagstelling als laatste zin. Als je die weglaat, houd je een open einde en dat prefereer ik hier toch. Mede omdat je de verhoudingen tussen "ik" en "jij" al duidelijk maakt in de rest van je gedicht. |
Meer dan de reactie die jsoes al geeft zou ik ook niet kunnen zeggen. :)
|
thx voor reacties :)
ja, die laatste vraag baart me zorgen, weglaten of niet? als ik hem weglaat vind ik het een beetje leeg, maar als hij er staat vind ik het te duidelijk... ik denk er wel nog eens over na ;) |
hm, over de inhoud moe(s)t ik even nadenken...
Ik vind dat je het in een hele leuk vorm neerzet, het leest vloeiend door. Leuk zo, met zo'n kritisch tintje gekleurd. |
Citaat:
Verder, mooi, leuk, origineel! |
haha, wat leuk!
Erg leuk beschreven, vooral ook hoe je die tegenstellingen nog treffender maakt door de herhalingen. Je gedicht komt kinderlijk over, maar das positief! Luchtig, maar toch niet zonder diepgang. |
Citaat:
Sterker nog: ik zou het in deze context een groot voordeel vinden, omdat ik dan nog eens de voorgaande tekst zou doorlezen op zoek naar de uitkomst. In dit geval is het mij allemaal al in de schoot geworpen. Succes! |
Citaat:
op die manier laat ik het inderdaad beter weg, bedankt voor de tip :) |
Citaat:
|
Kleuterige ik, kneuterige jij.
Ik, Korstige knieën Haar in de war Blozende wangen Korte broek en trui hangen aan m’n lichaam Een klein litteken versiert ondeugend mijn kin De wereld is -hoe kan het ook anders- van mij! Jij, Gladde huid Haar strak gevlochten Wangen gepoederd Niemand verwacht dat ook jij al 5 jaar leeft Bloemenprint froezeljurkje geeft vorm aan je schoonheid De wereld -hoe kan het ook anders- moet jou niet, hoeft jou niet. Ik, een gieter Jij, een bloem zonder water. asjeblief ;) |
DoP-mensen, sta mij bij in mijn mening dat dit vele malen beter is!
Ik vind het zo een schitterend slotakkoord. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38. |