![]() |
Eendje in de poel der duisternis
Het badwater
loopt waar het niet gaan kan. Ik beschrijf een doodnormale dag: ik zwem mijn rondjes, laat jou smelten voor mijn donzige onschuld, ik schenk jou wederzijds begrip, je wilt nooit meer iets anders; ik ben jouw Waarheid. Het trappetje staat al klaar, stapje voor stapje verdwijn je in het water. Het voelt warm, je voelt je thuis. Als je de laatste tree hebt losgelaten, zit je vast. Honderd armen trekken je naar onderen - we laten je nooit meer los. Het water wordt ijs, wordt aarde, ondoordringbaar. Mijn klauwen laten diepe sporen na in handen en voeten, als spijkers dwars door huid en botten. IK BIJT MIJ VAST En dan is er dat prachtige moment van loslaten: je bent niet meer, er is geen jij, er is niets. Er is geen jij, er is niets. |
Mooi, deze is iets dieper dan je gemiddelde, maar dat vind ik wel fijn eigenlijk. Hij zit eigenlijk geweldig in elkaar. Hij begint met een mooie opmerking, daarna een soort van lief en vredelievend verhaaltje, dan dat prachtige stukje :
Als je de laatste tree hebt losgelaten, zit je vast. En dan krijgt het hele gedicht een totaal andere sfeer. Erg sterk. De herhaling op het einde vind ik ook erg goed gedaan, dubbelzinnig ook, maar dat kan ook aan mij liggen(eerst er is niets zonder haar, daarna er is niets als in: het geeft niet, er zijn geen problemen zonder haar). Ja, dit vind ik een van je betere (y) . |
Ik denk, Heel Mooi om voor te dragen!, goede opbouw, mooie en subtiele verwoording, niet na 1 x duidelijk en zet tot nadenken. (y)
|
Vooral je begin vind ik erg sterk; het plaatst je gedicht een beetje in een alledaagse sfeer :)! (positief ;)). Verder vind ik de wending na 'zit je vast.' erg sterk; eerst is de toon heel lief, en dan erg heftig en krachtig! Ja, heel erg sterk!
|
jaa heel mooi!
heel goed hoe je die verschillende tonen naar voren laat komen inderdaad....daardoor lijkt t mij inderdaad ook erg leuk om te horen vooral ... Je kiest een onderwerp uit wat bij veel mensen zorgt voor herkenning denk ik, maar laat het totaal anders aflopen dan verwacht.Das leuk! Tja, geen kritiek weer:). |
Badhorror :D, heel erg sterk!
|
Dankjewel allemaal. Ik hoop dat men de achterliggende gedachte ook een beetje doorheeft, want dat heeft dit gedicht toch wel als doelstelling. Ik ben blij met de positieve reacties. Erg fijn!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03. |