Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Kat vegetarisch?!?!? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=696675)

boerenl*l 21-12-2003 11:41

Kat vegetarisch?!?!?

Onze voormalige straatkat krijgt geen brok meer door de keel
zelfs de meest luxe soorten laat ze staan.

Het enige dat ze nu eet zijn restjes van het avond eten en dan ook eet ze alleen de groente op en laat ze het vlees staan. Het liefst eet ze aardappels en aardappelschillen.

kennen mensen dit?! En waar kan dit aan liggen??

extinction 21-12-2003 13:52

waarschijnlijk is ze dat gewend.

SuperSanne 21-12-2003 15:44

Groenten zijn makkelijker te verteren dan vlees.... Ik heb er ook geen verstand van, maar misschien heeft ze last van haar maag :confused: . Overigens is het bewezen dat de meeste katten juist de goedkoopste merken kattenvoer het lekkerst vinden omdat daar vaak veel gelei in zit. Probeer eens gewoon een heel goedkoop huismerk, kijken of ze dat wil eten.
En as alles faalt: er bestaan vegetarisch katteneten waar geen vlees inzit, maar wel alles wat ze nodig hebben. Het is alleen erg duur en niet veel katten lusten het. ik zou dus eerst maar eens afwachten of er echt geen andere oplossing is.

Leonoor 21-12-2003 16:11

Citaat:

SuperSanne schreef op 21-12-2003 @ 16:44:
Overigens is het bewezen dat de meeste katten juist de goedkoopste merken kattenvoer het lekkerst vinden omdat daar vaak veel gelei in zit.
De meeste goedkope merken hebben geen gelei-versie. :p (Onze katten lusten alleen voer in gelei, vandaar. ;) Goedkope merken moeten ze sowieso niet, dure merken 'in saus' of iets anders ook niet.)

Vraag anders eens na bij de dierenarts of het kwaad kan als ze alleen maar restjes eet... 'k zou iig zoveel mogelijk soorten voer uitproberen. Bij de dierenarts hebben ze ook voer dat heel sterk ruikt (wel voer met vlees 'natuurlijk'), speciaal voor als katten niet willen eten...?

tacidvs 21-12-2003 16:16

Citaat:

... Ik heb er ook geen verstand van, ...
blijkt

Leonoor 21-12-2003 16:18

Citaat:

tacidvs schreef op 21-12-2003 @ 17:16:
blijkt
'k vind het niet eens zo raar klinken, wat ze zegt. Jij een beter idee?

TechXP 21-12-2003 16:29

Misschien is de kat ziek. Katten gaan vaak wel anders doen qua eten enzo als ze zich niet goed voelen. Misschien een ontsteking in de maag. Vlees verteert zwaar en groente wat lichter enzo?

Ik zou gewoon naar de dokter gaan of even vragen op een forum over katten. Misschien dierenforum.nl of www.dekattensite.nl

SuperSanne 21-12-2003 16:58

Citaat:

tacidvs schreef op 21-12-2003 @ 17:16:
blijkt
:rolleyes:

MysticMind 02-01-2004 03:39

Citaat:

Groenten zijn makkelijker te verteren dan vlees.... Ik heb er ook geen verstand van, maar misschien heeft ze last van haar maag :confused: . Overigens is het bewezen dat de meeste katten juist de goedkoopste merken kattenvoer het lekkerst vinden omdat daar vaak veel gelei in zit. Probeer eens gewoon een heel goedkoop huismerk, kijken of ze dat wil eten.
En as alles faalt: er bestaan vegetarisch katteneten waar geen vlees inzit, maar wel alles wat ze nodig hebben. Het is alleen erg duur en niet veel katten lusten het. ik zou dus eerst maar eens afwachten of er echt geen andere oplossing is.

Dat is de meest voor de hand liggende verklaring. Vooral als het een voormalige straatkat is. "tacidvs" heeft dus flink last van chagrijnigheid ofzo.

Dokter idd.

En anders, is het bewustzijn van jouw kat zó groot dat deze de keuze kan maken om vegetarisch te worden?! Verplaatsen naar het 'mystiek forum' dan :P.

Leonoor 10-01-2004 08:16

Waar kun je vegetarisch kattenvoer kopen? Natuurvoedingswinkels?

cartman666 10-01-2004 08:52

Citaat:

SuperSanne schreef op 21-12-2003 @ 17:58:
:rolleyes:
waarschijnlijk sloeg zijn 'blijkt' op jou opmerking dat groente makkelijker verteert dan vlees.
Plantaardig materiaal was toch juist zwaarder te vertereren dan dierlijk materiaal? :confused: (ik hoorde jou opmerking herhaald ergens in dit topic, dus begin nu zelf te twijfelen)
Een koe heeft 4 magen, en een darmsysteem van meters, alleen om dat gras stuk te krijgen. Een kat heeft 1 maag en een klein darmsysteem. Ik vraag me dus ook af of de kat in kwestie de groente wel kan afbreken. Celwanden van planten zijn vrij dik, die van dieren zijn heel dun.

P.S. Ik vind niet dat blijkt dat je er geen verstand van hebt hoor :)

TechXP 10-01-2004 09:35

Citaat:

Leonoor schreef op 10-01-2004 @ 09:16:
Waar kun je vegetarisch kattenvoer kopen? Natuurvoedingswinkels?
Via http://www.vega-life.nl/
Via sommige dierenwinkels denk ik ook of natuurvoedingswinkels.

Heleeeeen 11-01-2004 19:22

Mijn kat eet ook aardappels en groenten... weet neit waarom maar ze meoten wel vlees eten hoor, want zijn zijn oorspronkelijk vlees-eters

perseus 12-01-2004 00:53

Citaat:

cartman666 schreef o.a. op 10-01-2004 @ 09:52:
Celwanden van planten zijn vrij dik, die van dieren zijn heel dun.

Sterker nog: dierlijke cellen hebben helemaal geen celwand, maar slechts een celmembraan. Dat is inderdaad de reden dat planten veel moeilijker te verteren zijn dan vlees.

o0BeKsKuH0o 12-01-2004 06:46

Citaat:

boerenl*l schreef op 21-12-2003 @ 12:41:
Onze voormalige straatkat krijgt geen brok meer door de keel
zelfs de meest luxe soorten laat ze staan.

Het enige dat ze nu eet zijn restjes van het avond eten en dan ook eet ze alleen de groente op en laat ze het vlees staan. Het liefst eet ze aardappels en aardappelschillen.

kennen mensen dit?! En waar kan dit aan liggen??

meestal liggen in vuilnisbakken aardappelen en schillen ervan, daarom zal ze dat waarschijnlijkw el meer eten...

Maarten 12-01-2004 07:01

Klopt Perseus.

Cellulose is niet echt gemakkelijk af te breken

Leonoor 12-01-2004 08:44

Citaat:

Heleentju! schreef op 11-01-2004 @ 20:22:
Mijn kat eet ook aardappels en groenten... weet neit waarom maar ze meoten wel vlees eten hoor, want zijn zijn oorspronkelijk vlees-eters
Mensen ook en ook niet ieder mens eet vlees. ;)

Mijn kat eet alleen drie happen brokjes op een dag ofzo, verder leeft ze op kattenmelk. Misschien dat ik het ga proberen, maar das alleen maar in de hoop dat ze dan normaal gaat eten. En ander voer staat er toch ook wel, omdat we nog een andere kat hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:53.