![]() |
II. Fietspad
Fietspad
op hoge voeten sloeg zij haar tempo trapper door schaduw barstte tegenlicht rood doorbrak haar wangen wielen holden over asfalt uit haar hart dat wak zag in ieder gat en tak een wrak lijkt - en iedere zak 'lijk' gaf |
Ik kan geen kloppend metrum vinden, zeker in de laatste strofe lijkt het niet te kloppen?
|
op ho ge voe ten sloeg zij
haar tem po trap per door scha duw barst te te genlicht rood doorbrak haar wang en wie len hol den o ver as falt uit haar hart dat wak zag in ie der gat en tak een wrak lijkt - en ie dere zak 'lijk' gaf Ik zie niet echt een probleem, de pauze wordt ook aangegeven door het streepje. |
:eek:
Ik voel me dom nu. Sofie, waarom ben je niet online! Grrrrr |
Citaat:
|
Bedenk jij dan eerst de woorden, en ga je dan pas kijken naar het metrum? Of doe je dat tegelijkertijd?
|
Citaat:
'haar tempo trapper door' : eehh... wablief ? 'trapper' ? is-da niet zo-ene voetballerke, of nie soms ? 'rood doorbrak haar wangen' : erg mooi. 'haar hart dat wak zag' -> haar hart dat een wak zag ? of zo ? en iedere zak 'lijk ' gaf : eeuuhhh is-ut niet de bedoeling dat andere mensen weten wat je over probeert te brengen ? tis niet slecht hoor, maar na vijf keer lezen weet ik pas zeker dat ik elk woord gezien heb, en nog snap-ik um niet. en even over het metrum : da's op zich niet verkeerd. beetje vreemd, maar wel lekker, zullen we maar zeggen. maar bijna niemand zoekt eerst naar het metrum en pas dan naar de woorden, volgens mij, maar de meesten proberen de woorden in het metrum te laten vallen. het probleem met de tweede vers ligt denk ik in het gedwongen rijmen : soms kun je beter niet rijmen, maar gewoon een mooi woord neerzetten. tis geen gedicht, tis poezie. als het dan toevallig goed is of rijmt, noemen we het een gedicht. anders is-t gewoon mooie proza. |
besef je overigens dat iedereen hier een ontzetten muggenzifter is... het is wel degelijk een mooi gedicht.
|
Erg leuke woordspelingen; hierdoor wordt je gedicht leuk om te lezen :)! Ik vind het metrum vrijwel geheel kloppend, maar heb toch wat moeite met de laatste zin; deze leest nogal moeilijk. De binnenrijm is erg leuk; doet het leestempo erg ten goede :). Je gedicht leest (misschien op de laatste zin na) erg vlot door.
|
Citaat:
|
Ik vind het heel leuk, zeker door de originaliteit, de gevatte woorden, het metrum... zeer mooi geconstrueerd eigenlijk. Werk je daar lang aan, aan zo'n gedicht?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:02. |