Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Wat is nu precies een Racist? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=698722)

Upke 23-12-2003 11:13

Wat is nu precies een Racist?

Volgens mij ben je pas Racist als je iets tegen mensen hebt van een bepaald ras, en dat je die mensen ook pijn doet en doodmaakt zoals Hitler deed, dan ben je pas racist dacht ik. Want kijk ik ken wat mensen die roepen wel van ik ben tegen buitenlanders en dergelijke, maar dan ben je toch nog geen racist? Dat ben je volgens mij pas echt als je meer als hitler gaat gedragen hoor, of zit ik nou fout?

Yousra 23-12-2003 11:15

Nou dan hebben we nog een lange weg te gaan...

extinction 23-12-2003 11:17

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 12:15:
Nou dan hebben we nog een lange weg te gaan...
:D

$TR@NG3R 23-12-2003 11:22

Je bent een racist als je onderscheid maakt op(ik dacht) ras,cultuur of afkomst.

Bij al het andere onderscheid discrimineer je.

Kotipelto 23-12-2003 12:16

Citaat:

$TR@NG3R schreef op 23-12-2003 @ 12:22:
Je bent een racist als je onderscheid maakt op(ik dacht) ras,cultuur of afkomst.

Jup (y)

Dus als je roept dat alle buitenlanders eruit moeten ben je geen racist, want je beoordeelt ze niet op hun ras, alleen op het feit dat ze niet hier vandaan komen ;)
En dat heeft niets met ras te maken :)

Tenzij je zo'n on-intelligent figuur bent die met 'buitenlanders' alle donkere mensen bedoelt (n)

Screaming Slave 23-12-2003 12:39

:rolleyes:

Gatara 23-12-2003 13:59

Dan ben je een xenofoob :D

Fortuynist 23-12-2003 14:06

Door onderscheid te maken op cultuur ben je geen racist. Het zijn tenslotte de mensen zelf die door hun cultuur zich onderscheiden van anderen!

De Veroorzaker 23-12-2003 14:36

Citaat:

Fortuynist schreef op 23-12-2003 @ 15:06:
Door onderscheid te maken op cultuur ben je geen racist. Het zijn tenslotte de mensen zelf die door hun cultuur zich onderscheiden van anderen!
tja zo kun je het ook draaien

Yousra 23-12-2003 14:56

Citaat:

Het gaat niet om onderscheid want dat is er gewoon, mensen zijn verschillend op allerlei gronden, het gaat om het waardeoordeel dat je er aan verbindt.

ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat

De Veroorzaker 23-12-2003 15:03

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 15:56:
Het gaat niet om onderscheid want dat is er gewoon, mensen zijn verschillend op allerlei gronden, het gaat om het waardeoordeel dat je er aan verbindt.

ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde => rassendiscriminatie, rassenhaat

wat dan als je je gewoon meer voelt dan bepaalde mensen (of een bepaalde groep mensen) zonder dat tot uiting te laten komen in de manier waarop je deze mensen bejegend?

Fortuynist 23-12-2003 15:39

Citaat:

ra·cis·me (het ~)

Dus als ik de Nederlandse cultuur beter vind dan bijvoorbeeld de Turkse of Amerikaanse, dan ben ik volgens jou een racist?

Machiavelli 23-12-2003 16:00

Citaat:

DeVeroorzaker schreef op 23-12-2003 @ 16:03:
wat dan als je je gewoon meer voelt dan bepaalde mensen (of een bepaalde groep mensen) zonder dat tot uiting te laten komen in de manier waarop je deze mensen bejegend?
Als je dan een racist bent is de hele Nederlandse bevolking racist.

De Veroorzaker 23-12-2003 16:09

Citaat:

Machiavelli schreef op 23-12-2003 @ 17:00:
Als je dan een racist bent is de hele Nederlandse bevolking racist.
:D daarom

Blitzkrieg Bop 23-12-2003 16:42

Citaat:

Als je negatief onderscheid maakt ben je een racist. Als ik zeg dat Turkse mannen meer borsthaar hebben dan Nederlandse mannen maak ik ook onderscheid, maar ik ben dan volgens mij geen racist.

hasseltboy 23-12-2003 17:30

Citaat:

Fortuynist schreef op 23-12-2003 @ 16:39:
Dus als ik de Nederlandse cultuur beter vind dan bijvoorbeeld de Turkse of Amerikaanse, dan ben ik volgens jou een racist?
Jep. Maar wel een goede racist... :D

Yousra 23-12-2003 17:31

Citaat:

beter lezen knul

Fade of Light 23-12-2003 17:34

Citaat:

Blitzkrieg Bop schreef op 23-12-2003 @ 17:42:
Als je negatief onderscheid maakt ben je een racist.
onzin, racisme heeft geen subjectieveitswaarde die jij nu aangeeft.

Citaat:

Als ik zeg dat Turkse mannen meer borsthaar hebben dan Nederlandse mannen maak ik ook onderscheid, maar ik ben dan volgens mij geen racist.
Dat is gewoon te onderzoeken en heeft niks met racisme te maken, maar is puur objectief te bepalen.

Fade of Light 23-12-2003 17:36

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 18:31:
beter lezen knul
Beter verwoorden kind.

Yousra 23-12-2003 17:37

Citaat:

Fade of Light schreef op 23-12-2003 @ 18:36:
Beter verwoorden kind.
Wat is hier dan zo moeilijk aan te begrijpen???

ra·cis·me (het ~)

Iets denken of voelen is iets anders dan iets uiten...

hasseltboy 23-12-2003 17:41

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 18:37:

ra·cis·me (het ~)

Alleen denken al?

Fade of Light 23-12-2003 17:41

Citaat:

ra·cis·me (het ~)

Al uit ik dat ik een andere acultuur minder vind, dan is het nog geen racisme, dus die hele argumentatie slaat nergens op. Het gaat niet om ras, maar om cultuur, dus dan kun je wel met die definitie gaan gooien, maar daar gaat het gewoonweg niet om.

Yousra 23-12-2003 17:48

Citaat:

Fade of Light schreef op 23-12-2003 @ 18:41:
Al uit ik dat ik een andere acultuur minder vind, dan is het nog geen racisme, dus die hele argumentatie slaat nergens op. Het gaat niet om ras, maar om cultuur, dus dan kun je wel met die definitie gaan gooien, maar daar gaat het gewoonweg niet om.
Wie heeft het over cultuur??? Dit was de defenitie van het woord racisme uit de vandale en niet mijn persoonlijke invulling dus richt je pijlen lekker op een ander.

Yousra 23-12-2003 17:48

Citaat:

hasseltboy schreef op 23-12-2003 @ 18:41:
Alleen denken al?
:confused:

Fade of Light 23-12-2003 17:50

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 18:48:
Wie heeft het over cultuur??? Dit was de defenitie van het woord racisme uit de vandale en niet mijn persoonlijke invulling dus richt je pijlen lekker op een ander.
Daar had Fortuynist het over, die jij citeerde.

Yousra 23-12-2003 17:51

Citaat:

Fade of Light schreef op 23-12-2003 @ 18:50:
Daar had Fortuynist het over, die jij citeerde.
Hij stelde een vraag die absoluut niet op te maken was uit mijn post, vandaar dat ik zei BETER LEZEN.

Fade of Light 23-12-2003 17:53

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 18:51:
Hij stelde een vraag die absoluut niet op te maken was uit mijn post, vandaar dat ik zei BETER LEZEN.
LEes het nog maar eens een keer vanaf de eerste post van fortuyn, want je volgt het totaal niet.

ik zal het nog eens voor je uitciteren:

Citaat:

duidelijk he, fortuyntje begon over cultuur.

Citaat:

ra·cis·me (het ~)

Dan ga jij het ineens over NIET cultuur hebben....

Citaat:

als ie nu 'uiten' ipv 'vinden' gebruikt dan zou het een betere vraag zijn.

Citaat:

dat zeg jij hier.

Yousra 23-12-2003 17:56

Citaat:

Fade of Light schreef op 23-12-2003 @ 18:53:
LEes het nog maar eens een keer vanaf de eerste post van fortuyn, want je volgt het totaal niet.
Ik volg het prima, maar ik zal het jou even uitleggen:

Citaat:

ra·cis·me (het ~)

Vervolgens stelt Fortuynist het volgende:

Citaat:

Dat is een conclusie van niks want hij leest ras blijkbaar als cultuur. Daarbij heb ik niemand als racist bestempeld maar gaf ik de defenitie van het woord racisme.

DOE NIET ZO MOEILIJK AUB

Yousra 23-12-2003 17:58

Citaat:

Fade of Light schreef op 23-12-2003 @ 18:53:
duidelijk he, fortuyntje begon over cultuur.

Dan ga jij het ineens over NIET cultuur hebben....

Idd, het topic ging over racisme en dan quote hij mij alsof ik het over cultuur heb gehad.

Yousra 23-12-2003 18:00

die post heb ik toevallig nog gelezen voordat je hem verwijderde maar het kwartje is blijkbaar nog niet gevallen...

Fade of Light 23-12-2003 18:00

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 18:58:
Idd, het topic ging over racisme en dan quote hij mij alsof ik het over cultuur heb gehad.
nee jij begon hem te citeren nadat hij commentaar had gegeven op stranger die zei:

Citaat:

$TR@NG3R schreef op 23-12-2003 @ 12:22:

Daarop zei hij dus dat het niet om cultuur ging en dan kom jij met je geleuter.

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 19:00:
die post heb ik toevallig nog gelezen voordat je hem verwijderde maar het kwartje is blijkbaar nog niet gevallen...
ja, dit was een nuttigere reply, en ik snap het goed, jij alleen niet, dat is overduidelijk, maar hopelijk ook duidelijk voor jouzelf na deze reactie.

Yousra 23-12-2003 18:04

Citaat:

Fade of Light schreef op 23-12-2003 @ 19:00:
blablabla
Ik snap niet waar jij je zo druk over maakt dus ik ga hier verder ook geen woorden meer aan vuil maken want dit gaat natuurlijk nergens over.

Mijn posts waren overduidelijk en Fortuynist en ik vinden blijkbaar allebei dat cultuur niks met racisme te maken heeft dus daarom vond ik zijn vraag na mijn defenitie uit het woorenboek nogal onzinnig en die tig reacties van jou al helemaal. :rolleyes:

Fade of Light 23-12-2003 18:06

Citaat:

Yousra schreef op 23-12-2003 @ 19:04:
Ik snap niet waar jij je zo druk over maakt dus ik ga hier verder ook geen woorden meer aan vuil maken want dit gaat natuurlijk nergens over.

Mijn posts waren overduidelijk en Fortuynist en ik vinden blijkbaar allebei dat cultuur niks met racisme te maken heeft dus daarom vond ik zijn vraag na mijn defenitie uit het woorenboek nogal onzinnig en die tig reacties van jou al helemaal. :rolleyes:

Jullie hebben beide dezelfde mening, maar fortuynist begreep je niet. In plaats van duidelijke uitleg (een zinnetje) "cultuur heeft idd niks met racisme te maken" te geven ga je lekker vaag doen zodat hij je steeds verkeerd opvatte (en ik ook). NEe dan ben je snugger bezig.... :nono:

Blitzkrieg Bop 23-12-2003 18:38

Citaat:

Fade of Light schreef op 23-12-2003 @ 18:34:
onzin, racisme heeft geen subjectieveitswaarde die jij nu aangeeft.
sorry? :confused:

Citaat:

Dat is gewoon te onderzoeken en heeft niks met racisme te maken, maar is puur objectief te bepalen.
Ja................

En dat zei ik dus.

Kazanka 23-12-2003 18:50

Dat racisme geen subjectiviteitswaarde zou hebben mag iemand mij uitleggen...als dat tenminste bedoeld werd... :|

nare man 23-12-2003 19:45

Racisme is het onderscheid maken tussen mensen op grond van hun ras. Punt.

MickeyV 23-12-2003 20:12

Citaat:

nare man schreef op 23-12-2003 @ 20:45:
Racisme is het onderscheid maken tussen mensen op grond van hun ras. Punt.
Waaraan wel volledigheidshalve toegevoegd worden moet dat het gaat om ongegrond onderscheid. Het is immers onjuist te stellen dat er tussen de rassen geen verschillen zijn. Als ik een hardloopteam moet samenstellen met de grootst mogelijke kans op goud -ik noem maar wat- dan ben ik geen racist als ik een lichte voorkeur voor negers aan de dag leg. :)

JaJ 23-12-2003 21:16

Citaat:

MickeyV schreef op 23-12-2003 @ 21:12:
Waaraan wel volledigheidshalve toegevoegd worden moet dat het gaat om ongegrond onderscheid. Het is immers onjuist te stellen dat er tussen de rassen geen verschillen zijn. Als ik een hardloopteam moet samenstellen met de grootst mogelijke kans op goud -ik noem maar wat- dan ben ik geen racist als ik een lichte voorkeur voor negers aan de dag leg. :)
je bedoeld dat rascist een negatief woord is

MickeyV 24-12-2003 15:44

Wel, "racist" is geen compliment. Racisme is in wezen een species van het genus discrimineren; i. e., een racist is iemand die discrimineert op de enkele grond van ras. Let wel: dit kan voor de gediscrimineerde zowel gunstig als ongunstig zijn. Hoe dan ook, enkel "ras" levert geen relevant "discrimen" (verschil) op. Althans, zo zeggen wij. De racist meent, zoals inmiddels helder mag zijn, anders.

Fade of Light 24-12-2003 16:02

Citaat:

Blitzkrieg Bop schreef op 23-12-2003 @ 19:38:
sorry? :confused:
Je gebruikte het woord "negatief", dat is subjectief. Zo kan je elke mate van racisme gebruiken en zeggen dat je het "niet negatief" vindt. Dat zou dan in jouw definitie geen racisme zijn, zolang je het maar positief vindt.

Citaat:

Ja................

En dat zei ik dus.
Excuses.

Upke 25-12-2003 11:53

Gooi er maar een slotje op ik word hier niks wijzer van helaas...

Gatara 25-12-2003 12:08

Slotje op verzoek

Gatara 28-12-2003 10:16

Op verzoek heropend :)

Screaming Slave 28-12-2003 12:04

aparte gang van zaken.

MickeyV 28-12-2003 13:28

Gatara, het is begrijpelijk dat er, voor afzonderlijke fora, een bepaald beleid bestaat op grond waarvan topics gesloten worden kunnen, maar mij lijkt dat "verzoeken van de topicstarters" van dat beleid toch geen deel mogen vormen. De discussie die zich in een bepaalde topic ontvouwt gaat niet slechts -of in het bijzonder- de topicstarter aan. Dus of het nu de topicstarter of een willekeurig ander persoon is die verzoekt om een slotje, dan zal dat verzoek eerst dan ingewilligd kunnen worden indien er -los daarvan- reden is tot sluiting. :)

Gatara 28-12-2003 16:56

MickeyV, dit is niet de juiste plek om hierover te discussieren.

Het is mijn fout geweest niet even na te gaan of Upkes mening dat het topic nergens op uit liep, wel waar zou zijn - vanuit de posities van de overige forummers gezien, dan.
Vandaar dat ie ook weer open gaat.

En laten we nu verder weer on-topic gaan anders sluit ik m definitief maar dan om een andere reden :P

Blowie 30-12-2003 14:51

raciest is iemand met teveel vooroordelen?

Want kijk.. Een racist neemt geen moeite om na te denken over een andere manier van leven, zijn, doen of een andere afkomst... Waarom neemt ie de moeite niet? Omdat ie wel denkt te weten hoe het zit.. Het is geen desintresse meer.. het is gewoon stille haat.. Haat waartegen? Tjah.. tegen misschien 40 van de 10 miljoen mensen... of mischien wel tegen 5 van de 3 miljard..

Hij maakt van iemand een stereotype.. En opeens zijn een heleboel mensen hetzelfde als dat ene persoon dat per ongeluk wel het een en ander misdaan heeft..

Dus of de vraag wanneer iemand een racist is of niet, is makkelijk te beantwoorden.. kan ie onderbouwen waarom is een bepaald slag mensen, van een bepaalde afkomst of wat dan ook haat, veracht, enz... dan is het geen racist.. Maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die dat kan...

Heeft dit idee een kern van waarheid?

-- aanvulling --

Misschien staat het er niet helemaal duidelijk in.. maar rasicme gaat verder dan alleen de ongegronde haat tegen een bepaald ras.. Het zou net zo goed kunnen gaan om mensen met blauwe sokken..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:57.