![]() |
kerstgedachte en nog eentje
Kerstgedachte
de kleine magazijnier sluit verstomd de deuren zijn lelieogen twinkelen de straten leeg en wit de keelpastille smelt zijn zoetheid op de tong en smeekt genadeloos om water – veel water bewaar nu zacht de stilte en sluit ze langzaam in dat ze toch nog deze nacht bij het vuur gekoesterd wordt dat ze toch eenmaal de teugelloze vrijheid kent van stormende sneeuw die eeuwig de grenzen van drijven op de wind verkent niets meer dan zaligmakend lucht ----- ze glimlacht al haar zorgen met haar blanke tanden bloot en tast zijn kille woorden op een vleugje beterschap niets dan leven niets dan laagjes sneeuw om zijn stilte – eeuwig – te verbergen verdronken lijkt ze gestorven slechts liefde voor haar vak in memoriam in me zal je altijd blijven ---- Overigens: Zalig kerstfeest! |
Ik vind het i.g. mooi verwoord, visualiserend, over de inhoud ga ik nog even nadenken.
Bij je 1e gedicht: in de 4e strofe verandert het rimte ineens?. ps: Jij ook een Fijn Kerstfeest, een Goed Nieuwjaar ;) :) . |
Ik vind de ritmische wending juist wel leuk; het stoort niet volgens mij. De eerste vind ik leuk, prettig lezend/prettige vorm. Een duidelijke, maar toch mooie verwoording, de volgende woorden vind ik echt prachtig:
magazijnier/lelieogen(personificatie is hier ook erg leuk!)/teugelloze. Je tweede gedicht is ook erg fijn, prettige afbreking van de regels; vooral de slotregels vind ik erg mooi. 'in memoriam' staat daar goed (y) :)! psst: Jij ook een Mooie Kerst & Jaarwisseling! |
wauw, je eerste gedicht...ik ben er sprakeloos van. Je hult mijn gedachten helemaal in t oranje/geel.
lelieogen,wit, keelpastille( zie ik ook zon gele voor me:P) T lijkt of jij mijn gedachtes zo met elkaar kan mengen. Ik kan t niet precies uitleggen, maar je raakt me erg! Ook in je tweede gedicht speel je leuk met kleur, blank/ sneeuw... Echt heel goed vind ik dat. Verder ja, gewoon prachtig, mooie woordkeus, lekker ritme. Zoals altijd bij jouw gedichten *slijm*.Maar meen t wel :) |
Dank jullie, ik had de laatste week niet zoveel tijd, dus bij voorbaar ook al een prettig nieuwjaar.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11. |