![]() |
[netwerk] telefoonkabel??
Is het te doen om over 10m een telefoonkabel (ipv upt kable) te leggen en gewoon een re4delijk stabiel 100mbit netwerk hebben??
|
euhh ja kan geen telefoon kabel gebruiken ipv utp kabel?
|
Nee ik zou het niet doen. Het zal vast wel kúnnen, maar ik raad het je zeker af. Storingen van buitenaf hebben nu veel meer invloed.
|
Rotflol. Nee, dat gaat echt niet werken. Een 100-mbit verbinding moet minstens CAT5 (ook wel 'data grade' genoemd) bekabeling hebben. De snelheid en electrische belasting op zo'n kabel is veel te hoog voor een standaard platte telefoonkabel. Bovendien heeft zo'n kabel maar vier aders, zodat je al geen crosslink zou kunnen leggen (als je een hub gebruikt is dat natuurlijk geen probleem).
Maar goed, een telefoonkabel is dus niet voldoende afgeschermd en is er gewoon compleet niet geschikt voor. |
10 mbit is me wel gelukt, op een afstand van 15 meter, maar 100mbit lukt echt niet.
|
@Nare man:
Crosslink gebruikt ook maar 4 aders hoor. Alleen gigabit gebruikt alle 8 aders. |
Citaat:
Magoed, achtaderig of niet, zoals meermaals gezegd lukt het met telefoonkabel gewoon niet. Je zou dan trouwens sowieso zelf andere stekkertjes aan zo'n snoer moeten knijpen met een krimptang (en niet heel veel mensen hebben zo'n ding) want telefoons gebruiken RJ-11 stekkers (kleine) en UTP-ethernet gebruikt RJ-45 (grotere). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het kan, geen probleem, maar je stabiele 100 Mbit netwerkje zal in een positief geval stabiel 5 Mbit draaien en de rest van de tijd tussen de 0.5 en de 1.0!
Het ligt natuurlijk ook aan de afstand en de weg die hij aflegt, maar het is een veilige gok ;) Waarom zou je het willen dan? Als je UTP nodig hebt, het is voor 20 euro de 100 meter te koop, dus dat is het probleem niet, lijkt mij. Als het gaat om een al liggende kabel waarnaast je geen UTP kabel kunt trekken, dan kun je misschien een trekveer aan het uiteinde van de bestaande kabel vast maken en dan de bestaande kabel eruit trekken. Dan kun je aan het uiteinde van de trekveer weer een rol UTP vast maken en die door je PVC heen trekken (zo zal het hier ook gaan gebeuren)... Dan kun je die ene UTP kabel ook nog gebruiken voor 2 functies tegelijk, namelijk telefoon en netwerk (heb ik gisteren geleerd ;) ) |
Als het om de prijs gaat, kan ik ook wel wat voor je in een doos laten verdwijnen en dat afgeven bij de TPG, maar 20 euro voor 100 meter is niet duurder dan telefoonkabel. Zeker niet als je er ook nog zoveel op vooruit gaat!
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Maar ik raad het af, wat kost UTP nou? Niks toch. Ik koop een 300 meter rol voor €25. :) |
Citaat:
Ik heb er laatst ook besteld en je hebt het 2 dagen nadat je het hebt overgemaakt (als je het met de giro doet) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18. |