![]() |
FLYERS drukken
Heeft iemand ervaring met het DRUKKEN van flyers? Het soort papier, gewicht, kwaliteit, etc.
|
Dat is maar net wat je wilt!
Zorg wel dat ze uit een geheel bestaan (geen losse blaadjes ergens tussen ofzo) waar je vooral aan moet denken: - wat wil je er aan uitgeven - wat is je doel van de flyers (informeren, uitnodigen, naamsbekendheid, etc) Als je het goedkoop wil houden zou ik kiezen voor simpel, dun papier met een kleurtje. Als je het vouwt kun je een goed logo, evt. met goede slogan voorop plaatsen en binnenin je informatie stoppen. (zorg dat je flyers nooit te groot zijn, niet groter dan A5) Als je mensen weinig informatie hoeft te geven, niet vouwen, maar logo, slogan en bijv. plaats en tijd voor een uitnodiging. Flyers moeten opvallen, moeten aanzetten tot het bekijken/lezen van de flyer. Als je meer geld hebt kun je ook glimmend papier gebruiken. is wat dikker en sjieker. Duurder ook! Je kunt wel veel kleuren gebruiken zodat het er echt mooie en professioneel uitziet. Het beste kun je dit als losse bladen verspreiden. Op de voorkant Logo, slogan en primaire info. Op de achterkant uitgebeidere tekst. Nou ja, wat onduidelijk misschien, maar als je eens zou vertellen wat voor flyers je wilt hebben kan ik je beter "adviseren" denk ik... Met specifiekere vragen wordt het ook al een stuk makkelijker... succes in ieder geval alvast |
Of wat Impulz doet, een boekje, gedrukt met behulp van zilver- en goudverfen en afgewerkt met vernis (y) :cool:. Op karton en dikker papier natuurlijk.
|
Bij de kopiermachine van school bijv,als er niemand oplet snel veel kopieén maken van je flyer,ze hoeven immers niet in kleur te zijn neem ik aan.
Gratis en goed (y) . |
Citaat:
En dan nog, ik denk niet dat hij dat wil, anders had hij ook niet om advies gevraag, denk ik. |
Citaat:
Het gaat mij momenteel voornamelijk om de kwaliteit van een flyer ten aanzien van "hoe hij in de hand ligt". Wat voor gewicht papier? 200gr, 250gr of 300gr? Met UV-lak en/of gelamineerd? |
pfoee hee :bloos: (y) agjah :s
|
Waar ik me vaak aan kan storen bij amateur-drukwerk is de lage kwaliteit van het aangeleverde bestand. Dan kan vaak nog een bijziende oma de pixels tellen. Lever daarom een fatsoenlijk 300 px/Inch (300 dpi) bestand aan zodat je niet hoeft te struikelen over het resultaat. Houdt rekening trouwens met dat het resultaat nooit zal zijn wat de DTP'er op zijn beeldscherm laat zien of jij op jouw beeldscherm in elkaar hebt gedraaid.
|
Aan hoe hoge kosten moet ik denken? Laten we zeggen 250 stuks, alleen letters, mooi zwaar glanspapier, half A4tje (dat heet toch a5? :p )
|
Als je er iets meer geld voor over hebt, kun je ze gewoon ook 5000x laten drukken bij een drukker :P kost je maar 139E (vaak voor iets grotere feestjes en andere dingen niet eens zo duur vergeleken bij je eigen drukkosten ofzo)
http://www.studio17.nl (Arnhem) |
Wat is de kleinste oplage die je bij een drukker kunt bestellen?
|
Simpele flyers nooit te zwaar papier gebruiken, maar wel zorgen dat het "omvalt" of "krult". Dus eigenlijk geldt hoe groter de flyer hoe zwaarder papier. ik zou gewoon simpel kleur nemen, niet te duur doen.
Minimale oplage hangt toch wel af van de drukker, maar copyshops kunnen bij bijv. 100 stuks goedkoper zijn dan een echte drukker. Ook sneller klaar dan! minimale oplage hangt ook wel van de "kwaliteit" af die je neemt. Hoe hoger de kwaliteit hoe minder de minimale oplage is. (al klopt dat ook niet altijd) |
Vaak is 160 grams het dikste papier wat door een printer heenkan. Als je het z/w af laat drukken bij een copyshop op bv gekleurd papier hoeft het niet zo heel duur te worden.
In kleur af laten drukken kost wel veel meer, en al helemaal als je het ook nog op glanzend papier wilt laten afdrukken.. |
Citaat:
|
Je moet sowieso eerst bekijken wat de oplage is. Zijn het er maar 100 of zo, kun je net zo goed een POD-opdrachtje geven bij een grafisch bedrijf. (POD = Printing On Demand). Mits ze daar een goede laserprinter voor hebben staan. Meestal gaan die printers t/m 250grs. Elk papier is dan verder mogelijk. De kwaliteit (mits een goede printer uiteraard) is dan zeer goed. Volledig full colour en over het algemeen een vergelijkbare kwaliteit als offset.
Wil je grotere oplages, wordt het waarschijnlijk goedkoper om het gewoon te laten drukken. (d.w.z. offset). Het soort papier, voor een flyer is satijn of hoogglans wel mooi om te gebruiken denk ik. Ik zou echter niet boven de 250grs. gaan. Dan wordt het namelijk meer karton. En qua prijzen... dat verschilt heel erg van drukker tot drukker. Nog meer? :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46. |