![]() |
[videokaart] Aankoopadvies
Hoi :)
Ik wil in mijn computer een nieuwe videokaart hangen, eentje met Tv-out zodat ik films op mijn tv kan bekijken. Verder stel ik er niet echt hoge eisen aan. Ik speel niet of nauwelijks games, dus een 3d-ondersteuning lijkt mij niet bepaald nuttig. Het enige wat ik wil is dat ik er normaal mee kan werken (dwz: word/IE/windows XP etc er normaal mee kan draaien) en dat er een tv-out op zit. Verder: hij moet vooral niet al te duur zijn. Heeft iemand een idee naar welke kaarten ik zou moeten kijken? mochten mijn huidige specs iemand nog boeien: mobo:Asrock K7VM2 3.0 KM266 Processor: AMD Duron 1300 geheugen: 256 MB DDR-SDRAM |
Als je puur voor de TV-Out gaat en het je niet om de snelheid gaat, kun je misschien een Geforce4 MX kopen met TV-uitgang e.d., dat kost je nieuw misschien vier tientjes, tweedehands nog minder.
|
Citaat:
|
ATi + Matrox leveren meestal betere 2D kwaliteit en hebben ook een wat betere TV-Out kwaliteit.
|
de tv-out van een geforce 4 MX is ok, maar niet geweldig (trillingen, onscherpte, niet stabiel).
overigens is een GF4 MX ook best in staat om een spelletje te spelen, ook wel nieuwe spellen, maar dan natuurlijk niet op 1600xzoveel, of zo, maar wel op 1024xzoveel |
Als je alleen voor de tv-out gaat zou ik ergens tweedehands een GF2 voor een paar tientjes op de kop tikken.
|
Mijn ervaring is dat moderne MX400 kaarten een superieure TV-out en 2D beeldkwaliteit hebben aan de GF2MX-serie. Oudere GF4MX-kaarten zullen wel vergelijkbaar zijn.
Zoals gezegd, koop een simpel GF4MX kaartje. Fijn is wel als je DDR geheugen neemt, mocht je ooit nog een spelletje willen doen. Voor 40 euro kun je hem kopen, maar meestal net iets duurder. Tweede hands is natuurlijk een prima alternatief, want veel mensen doen deze kaart juist weg voor een nieuwe videokaart. |
Citaat:
|
Matrox heeft de best werkende tv-out. Daar zijn de meeste hobbyisten het roerend over eens. Qua kleur, scherpte, enzo. Ohja, de matrox kan op underscan/overscan worden geschakeld.
|
Als het je echt alleen maar om de tv-out gaat dan zou ik een 2e hands ATi kaartje op de kop proberen te tikken. Een Rage128 all-in wonder zou helemaal leuk zijn, dan heb je ook meteen tv-in en een tv-tuner :).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11. |