![]() |
Boeken met Problemen
Ik heb binnenkort mondeling. Nu moet ik nog 1 boek lezen. Bij zo'n mondeling moet je bepaalde verbanden trekken tussen verschillende boeken. Ik heb nu al een aantal boeken gelezen waar problemen in voorkwamen. Zoals Hersenschimmen (man wordt dement), Het Geheim (vader gaat dood, oorlog breekt uit, mongooltje als kind, moeder gaat dood), De Doodshoofdvlinder ( Vader gaat dood, frustraties).
Dus nu zoek ik nog 1 boek waar veel problemen in voorkomen zodat je daar lekker over kunt lullen en verbanden uit kunt halen met de andere boeken.. Ik heb wel een aantal eisen (sorry)...: * Het moet een recent werk zijn = vanaf 1999 * Moet realistisch zijn * Redelijk vlot te lezen zijn (niet veel -flashbacks, -moeilijke woorden, -langdradige/saaie zinnen/woorden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (y) |
red ons ,maria montanelli
van Herman koch, het is wel een boek met problemen,maar kweet niet of het voor je geschikt is, veel flashbacks,maar je kunt er veel over 'lullen' |
Tsja. Opzich zitten er in alle boeken wel 'problemen'. Lekker lezend realistisch werk wat ik je kan aanraden:
* God's Gym - Leon de Winter * Rico's vleugels - Rascha Peper |
Boeken van Maarten 't Hart (al weet ik niet hoe recent dat allemaal is) en De eerste zonde van Mariet Meester, maar dat is misschien wat te kinderachtig (en is van 1997).
|
Citaat:
lees het boek "go ask alice" maar, die is in het engels, en gaat over drugs, op deze site staan uittreksels in het nederlands en het engels ervan... veel geluk (ik moest t boek ook lezen maar heb ik niet gedaan, haha, ik heb de uittreksels gelezen :p ) |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dit is geen recent werk, en die moet ik hebben, dus moet max 5 jaar geleden zijn |
Wie weet er nog een goed RECENT boek, ik moet er nog 1!!!
|
Ik heb er een van 2003 dus recent renate dorrestein het duister dat ons scheidt
wel veel flashbacks maar leest lekker makkelijk weg, ik lees hetn u ook en problemen zat in dat boek |
Citaat:
Iemand anders? |
Hokwerda's Kind van Oek de Jong.
|
Bedankt, Maar in het boek van Oek de Jong komen geen problemen voor!
Nog iemand anders RECENTE aanraders? |
Citaat:
|
Citaat:
Nog iemand andere tips, please... |
ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar er was gisteren een programma op tv over een jongen die toen hij klein was heel erg mishandeld is door zijn moeder.. Hij heeft daarover ook een boek uitgebracht..
Ik heb geen idee hoe het heet, maar die jongen (de schrijver ook) was iig "David Bisson" samen met nog iemand anders.. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar zijn verhaal maakte iig heel veel indruk op mij... iig veel succes! :) |
Citaat:
Iemand anders nog tips/aanraders...(recent) |
het verrotte leven van floortje bloem (yvonne keuls)
als je de boektopperversie hebt, dan staat de hele analyse ook al achterin. |
Het boek vals licht,
het gaat over een jongen die een hoerenverslaving heeft. Njaja het ligt allemaal veel ingewikkelder natuurlijk maar het gaat dus over die jongen en een meisje met een heel treurig verleden. Het is een recent boek. Het heeft wel weer aardig wat bladzijdes, maar je moet toch ook lezen ! |
Moederkruid van Carry Slee
ernstige psychische mishandelingen, gezien vanuit het kind. Goed te lezen, wel erg aangrijpend. |
Citaat:
|
Citaat:
|
hmm, tsja, problemen heeft het toch wel, maar of je er nog wat aan hebt:
De Passievrucht - Karel Glastra van Loon 1999 Armin heeft een zoontje van 3 wanneer zijn vrouw overlijdt. 10 jaar later heeft hij een nieuwe vrouw (beste vriendin eerste vrouw) en wil daar een kind mee, dan ontdekt hij altijd onvruchtbaar geweest te zijn en gaat dus op zoek naar 'de dader' Hij gaat alle mannen af met wie Monica (o, ja zo heet ze, was het even vergeten) het gedaan zou kunnen hebben. Ook een hoop flashbacks over de eerste tijd (jaar?) na monica's dood. (contact schoonouders o.a.) tsja, weet niet wanneer je mondeling hebt, of dit dus nog helpt en of het wel goed genoeg is. Gaat ook wel over frustraties en het is een zoektocht die er niet geweest zou zijn als Monica nooit vroegtijdig was overleden... Succes met je mondeling in elk geval! |
Citaat:
|
Citaat:
wel erg goed en makkelijk leesbaar inderdaad! |
Het is wel degelijk literatuur hoor.. :confused:
Dan vraag ik me af wat jouw definitie van literatuur is.. |
als het door de grote meerderheid(dus meer dan 50%+1) van de critisi, recensenten en alle andere mensen die (er voor gestudeerd hebben en) er een mening over gegeven hebben.
Nou oke, niet echt mijn definitie, maar Giphart en Keuls liggen ook maar op het randje van de literatuur bijvoorbeeld. Een 'officiele' definitie zou ik je ook niet kunnen geven, helaas. Carry Slee schrijft jeugdliteratuur, maar deze autobiografische boeken behoren niet tot de literatuur Misschien dat jij het literatuur VIND, maar dan hoeft het nog niet zo te ZIJN, snappie? |
Citaat:
Veel docenten vinden het dus kennelijk ook literatuur. |
Citaat:
Literatuur is mijns inziens gewoon de hoeveelheid schriftelijke bronnen die door de mensheid geschreven is. Dit is natuurlijk een behoorlijk brede opvatting.. dat weet ik. Ik heb nog even gezocht op internet, en dit vond ik op de site van een leesclubje ( :p ): Citaat:
|
maar als je het zo bekijkt is bijna alles literatuur...
Hmm, oke, altijd een leuk gegeven voor mijn mondeling dit... Tsja, zo blijkt maar weer dat de opvatting over literatuur door de jaren heen erg kan veranderen (maar dat staat ook wel in dat stukje inderdaad) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:37. |