Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Stilte? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=703651)

Malin 27-12-2003 19:42

Stilte?

de morgen breekt de nacht
en stilte overheerst
we lopen samen, in de verte
zien we meeuwen

we horen ze niet schreeuwen
het ruisen van de wind
de golven op het strand
dat wat we liever hoorden

dan onuitgesproken woorden
en tranen op jouw wang
het donker breekt ons leven
de kou komt onverwacht

lovetear 27-12-2003 19:48

:D Nu ik op reageren druk zie ik dat je het gedicht hebt aangepast, ik wilde net zeggen dat die eennalaatste regel niet zo mooi was terwijl de rest van het gedicht dat wel was, maar daar was je zelf al achter denk ik. Kilte vind ik ook beter dan regen trouwens. Toch blijf ik het jammer vinden dat de laatste regel niet rijmt, daardoor lijkt het een beetje onaf vind ik. Misschien kun je dan beter die rijm in de 2e en 3e strofe ook weghalen, of die laatste regel wel laten rijmen, als je dat zou kunnen zou het geweldig zijn, maar ik denk dat er een grote kans is dat het dan te gedwongen gaat worden. Of is het misschien een uitdaging?

Malin 27-12-2003 19:53

Citaat:

lovetear schreef op 27-12-2003 @ 20:48:
Misschien kun je dan beter die rijm in de 2e en 3e strofe ook weghalen, of die laatste regel wel laten rijmen, als je dat zou kunnen zou het geweldig zijn, maar ik denk dat er een grote kans is dat het dan te gedwongen gaat worden. Of is het misschien een uitdaging?
Het probleem is dat ik even niet weet waar ik die laatste regel op zou moeten laten rijmen. En ik ben inderdaad bang dat het dan te gedwongen wordt. Maar je hebt wel gelijk. Een uitdaging ja...

Malin 27-12-2003 22:01

Ik heb de 1e en de laatste regel veranderd: 'donker' werd 'nacht' en de laatste regel was: 'de kilte overheerst' en is nu 'de kou komt onverwacht'. Waardoor de 1e en de laatste regel op elkaar rijmen. Ook al liggen ze erg ver uit elkaar.

Beter?

lovetear 27-12-2003 22:04

(y) Maar misschien kun je in die eennalaatste regel toch nog terugkomen op die traan, dat gebeurde in een eerdere versie wel, dat vond ik juist zo mooi.

Malin 27-12-2003 22:06

Citaat:

lovetear schreef op 27-12-2003 @ 23:04:
(y) Maar misschien kun je in die eennalaatste regel toch nog terugkomen op die traan, dat gebeurde in een eerdere versie wel, dat vond ik juist zo mooi.
Oja? Waar en hoe dan?

lovetear 28-12-2003 09:02

Je had eerst: de regen overheerst

Maar eigenlijk hoef je het daar niet in te veranderen, dat is misschien een beetje te standaard. Ik vind hem goed zo :) .

Dreamerfly 28-12-2003 10:47

Mooi werkje!. Je laat de zinnen heel mooi in elkaar overlopen, leuk die speling!.(1e/2e strofe). Vind het leuk een niet gedwongen rijm-gedicht te lezen.(nacht-wacht/meeuwen-schreeuwen, leuk hoe je dat hebt gedaan; rijm begin/eind en in de laatste/eerste/laatste/eerste zinnen van de strofes). Gaat door zo! (y)

Malin 28-12-2003 16:09

Citaat:

lovetear schreef op 28-12-2003 @ 10:02:
Je had eerst: de regen overheerst
O ja. Dat had ik niet eens bewust gedaan. Dreamerfly: bedankt. :)

jsoes 28-12-2003 20:08

Alles is al gezegd, dus alleen nog:

geweldige slotzin. Een klassieker. :)

Just Johan 02-01-2004 12:41

Wat mooi joh. (y)

CoveredEyes 02-01-2004 16:24

Heel mooi! (y)

Zou ik deze mogen gebruiken voor www.livejournal.com/~walking_in_life ??

xineof 02-01-2004 16:25

'de kou komt onverwacht'. Inderdaad erg mooi. Ik vind ook vooral de overgangsrijm heel sterk, alhoewel ik meeuwen/schreeuwen misschien nét iets te gedwongen vind klinken. Je laatste strofe vind ik absoluut het mooist, de wending hierin is sterk :).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.