![]() |
Helpt bidden?
Voor een werkstuk op school graag jullie mening:)
|
Nee.
|
Geen idee
|
Dat wordt vaak gedacht.
|
Placebo of niet, ja...:)
|
Kijk, dit is nou een voorbeeld van een poll die niet nodig was, vind ik :P.
Maar ja, als je er in gelooft dan helpt het zeker wel om er voor te zorgen dat je je beter voelt en meer zelfvertrouwen hebt. |
Citaat:
|
God zegt Neen.
|
nee
|
Voor mij helpt het.. geloof me.. ondertussen weet ik dat het geen reet uitmaakt of je dat doet.. maar er zijn natuurlijk zat mensen die denken van wel.. enkel omdat ze geluk in hun leven hebben of hun 'gebed wordt verhoord' door toeval..
hoort dit trouwens niet meer op filosofie? |
Citaat:
|
Ik bid altijd voor een werkstuk op school, helpt echt.
|
Citaat:
|
Ja, ik denk dat als je er echt in geloofd dat het altijd een beetje helpt.
|
Als je maar lekker gelooft dat het werkt, dan werkt het vast, dat is met alles zo, dus ook met bidden :o
|
Ik denk dat het niet helpt
|
neeh , naar wie bidden dan ? een god ?? die bestaat toch niet.........
|
Geen idee.
Als god niet bestaat en je gebeden niet verhoort kunnen worden, zou het wel eens zo kunnen zijn dat het psychologisch effect erachter ervoor zorgt dat je gebeden verhoort lijken te worden. Als god wel bestaat, is t ook nog maar de vraag of je gebeden verhoort worden :) en als je niet bidt, ik denk eigenlijk dat niemand niet bidt. Want zodra je al het zinnetje "ik hoop dat" ben je al enigszins aan t bidden ;) Alleen dan niet via de rituele manier :) |
Ik ben persoonlijk van mening dat het geen donder helpt, maar aan de andere kant kan ik me zeer goed voorstellen dat er mensen zijn waarbij het wél helpt omdat men gewoon even een bepaald verhaal kwijt kan aan God. Daarom moet iedereen hier natuurlijk een eigen mening over vormen.
|
Citaat:
Maar goed. T is prima hier op de kantine: meer publiek en t heeft - denk ik - vrij weinig discussiewaarden en t is al eens een paar keer langsgekomen op F&L :P |
Als je gelooft wel.
|
Citaat:
|
Ik hoop altijd dat het helpt, maar ik weet niet of het echt helpt, misschien wel, misschien niet.
|
tis bewezen dat het helpt.......
|
Mij wel, geeft mij "innerlijke rust". :)
|
Dat hangt ervanaf. Als je bidt voor iets waar je in grote mate voor afhankelijk bent van je eigen kunnen, dan kan bidden zeker helpen. Het heeft namelijk een soort placebo-effect op de geest, en de menselijke geest is tot meer in staat dan je zou vermoeden. Als het gaat om iets absoluut onmogelijks, zoals het genezen van een ongeneeslijke ziekte, dan is bidden natuurlijk flauwekul. Het sterkt de mens wel, though, maar helpen doet het niet.
|
ik heb op weet ik niet gestemd... want als je er in gelooft kan het idd helpen ook omdat je daardoor zekkerder bent... bv met toetsen enzo... maar als je niet gelooft kan je bidden tot je een ons weegt want dan heeft het gewoon geen nut..
|
nee, wat dat betreft ben ik niet zo naïef als velen.
|
Ja.
|
Nee.
|
Bij mij heeft het toch nog nooit geholpen.
|
ik denk wel dat bidden helpt. Als je tot God bid, zal Hij je bijstaan. Dat neemt echter niet weg dan mensen ook een eigen verantwoordelijkheid hebben!
voorbeeld: iemand heeft heel erg haast, bid of hij behouden aan mag komen en raast vervolgens overal door het rode stoplicht. Op die manier denk ik niet dat bidden helpt. Maar over het algemeen ben ik ervan overtuigd dat bidden wel helpt. God heeft de mens geschapen, Hij huodt zoveel van de mensen dat Hij zijn enige Zoon heeft geofferd ter vergeving van onze zonden. Hij luistert echt wel naar onze gebeden! |
Citaat:
ff nadenken kerel. |
Ja.
|
Citaat:
|
als je er in gelooft helpt het denk ik wel, maar dan is het nog niet het bidden wat helpt, maar het geloven dat bidden helpt, helpt dan.
Dus omdat ik denk dat bidden op zich niet helpt, heb ik maar nee gestemd. |
Ja.
|
Nee. Werkelijk helpen niet. Placebo effect vast wel, soms.
|
Het helpt vooral jezelf dnek ik, of het het probleem oplost dunno...
|
Religieuze vragen horen op Filosofie & Levensbeschouwing, maar deze poll is daar wat te beperkt voor.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32. |