![]() |
Gedemotiveerd
Ik zit nu in de 2e fase en ik vind het helemaal kut
Vorig jaar ben ik bijna niet over gegaan omdat ik bijna niks aan school deed en daardoor was mn vader vaak boos op. Ik had geen zin meer in school omdat iedereen zo boos deed erover. Mijn schuld, oke, maar ik heb nu het gevoel dat ik vreselijk gedemotiveerd ben door al die dingen. Hoe kan ik mezelf weer motiveren? Ik wil natuurlijk graag over en zo, maar ik kan mezelf er gewoon vaak niet toezetten huiswerk te maken.. |
Ehm, moeilijk. Ik maak vaak ook geen huiswerk, ben dan met andere dingen bezig.
Misschien kun je jezelf belonen als je iets doet. Bijvoorbeeld: 'Ik maak netjes m'n wiskunde huiswerk en als ik dat af heb dan mag ik van mezelf iets lekkers/leuks.' Of zoiets met een vriend(in) (wat vaak beter werkt, iets lekkers kun je immers altijd pakken). Samen huiswerk maken? Ik heb het eigenlijk nooit gedaan, maar het kan wel gezellig zijn denk ik. In ieder geval niet bang zijn om (in de klas) dingen te vragen. Als je iets niet snapt dan is het vaak nog moeilijker te ertoe te zetten huiswerk te gaan maken. |
dus als ik het goed begrijp was je vorig jaar (voor de 2e fase) ook al niet gemotiveerd?
en wat je er aan kan doen: maak een schema voor jezelf wat je wanneer af moet hebben en houdt je d'r aan. Dat vergt veel zelfdiscipline, maar ja, je wil toch overgaan? Dan moet je d'r ook voor werken. Eventueel kun je jezelf belonen als je iets af hebt. Pas dan mag je bijvoorbeeld tv kijken of dan mag je een stuk chocola pakken ofzo |
Ik heb exact hetzelfde gehad tijdens de 2e fase. Heb echt totaal geen flikker uitgevoerd. Nu haal ik hele hoge cijfers bij mijn studie omdat ik wel gemotiveerd ben en kennelijk niet echt een achterstand heb. Ik heb mijn middelbare wel in 1 keer gehaald, maar was er niet trots op en dat is wel jammer.
Een goede motivatie om weer te gaan werken is alle redenen opschrijven waarom je wil werken (geen gezeik ouders, meer vrijheid etc.) en als je niet wil werken pak je dat briefje. Je moet geowon consequent alles proberen te doen. Dit kan ik zelf nog steeds niet en ik hoop dat het jou wel lukt ;) Je wil uiteraard ook trots zijn op je diploma in tegenstelling tot mij, ik schaamde me zelfs een beetje omdat er zat mensen waren die het niet gehaald hadden terwijl die wel hun ass afgewerkt hadden. |
Citaat:
Zo'n briefje lijkt me eigenlijk wel een goed idee, ik heb nu echt zoiets van: school is me veel te onoverzichtelijk, ik heb er geen zin in, dus ik doe ook niks. Ik heb een duidelijke reden nodig voor mezelf om wel iets aan school te doen.. Die is er natuurlijk wel :P Het 'beloon-systeem' werkt voor mij niet (meer). Ik beloon mezelf overal voor :P Als ik me alleen of zielig voel doe ik al iets liefs voor mezelf. Huiswerk samen met andere (serieuze) mensen is misschien wel een optie maar ik heb geen idee met wie ik dat zou moeten doen.. Ik heb wel mensen in mn klas met wie ik serieus wel eens iets maak op school maar die wonen allemaal ver van me af en met de mensen die wel dichtbij wonen kan ik niet serieus huiswerk maken.. Ik was vOOr de 2e fase idd ook niet erg gemotiveerd, ik zat heel vaak op msn enzo. En het werd steeds erger door de reacties om me heen. Uiteindelijk ben ik op het nippertje overgegaan. |
Je bent niet de enige die gedemotiveerd is hoor ;) Ik ben niet gedemotiveerd door andere mensen, maar omdat ik vind dat het gewoon veel te lang duurt. Je zit al die jaren op school en dan het laatste jaar (examenjaar) doe je alles nog een keer opnieuw :s
|
Citaat:
En samen huiswerk maken? Lijkt me eigenlijk niet zo'n goed idee, maar misschien werkt het. Ik denk dat je dan wel heel snel afgeleid bent. Verder vind ik wel dat je goede tips hebt gegeven hoor (y) ! Het is gewoon moeilijk. |
Citaat:
|
Citaat:
Toen ik vorig jaar nog in 5havo zat was ik ook niet altijd ehm... entousiast om aan mijn huiswerk te beginnen. Het "wilde" gewoon niet. Iets in mijn geest bleef schreeuwen: ga nou leren, je hebt nog maar een uur! je moet nog drie musea bezoeken! doe het nou maar, dan ben je er vanaf! (hoewel ik die laatste eigenlijk vooral van m'n ouders te horen kreeg :p ), maar m'n lijf werkte niet mee (*is heel erg jaloers op zusje die het kan opbrengen om gewoon thuis te komen, kopje thee te drinken, huiswerk te maken en vervolgens de hele avond kan zitten niksen*). En dit gevoel zal zeker blijven tot en met je eindexamens. Maar nu komt het leuke: (bij mij was dat in ieder geval wel zo). als je die examens achter de rug hebt, kun je een leuke en vooral nuttige opleiding zoeken (ik heb ooit eens ergens gelezen dat meer dan de helfd van de stof die je op de middelbare school leert, je nooit in je hele leven nodig zal hebben :eek: ). En als je zo'n opleiding hebt gevonden, gaat vaak het leren opeens een stuk makkelijker :D Gewoon effe doorbijten, want zodrfa je geslaagd bent, word het leven betreft je studie (tenzij je gaat werken natuurlijk :p ) een stuk beter :D (mij mij tenminste, hé? ;) ) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21. |