![]() |
Geëngageerde poëzie
Kan een gedicht zich bezighouden met een maatschappelijk probleem, of kan een gedicht sowieso moralistisch zijn? In hoeverre moet ene gedicht poly-interpretabel blijven?
Of is een gedicht geen geschikt medium om een maatschappelijk probleem aan te pakken? Ik zelf vind dat het best kan, maar dan moet de poëzie zich wel bezighouden met grotere problemene of met kleinere gebeurtenissen die een groter probleem symboliseren. Please post your opinions here http://forum.scholieren.com/smile.gif |
dop lijkt mij??
|
Nope, het is een literaire discussie.
|
Ik denk dat een gedicht over een maatschappelijk probleem al snel weinig boeiend is, tenzij verpakt in een metafoor.
Trouwens, probeer maar eens een goed, boeiend gedicht te schrijven over jou mening over het asielbeleid in Nederland. Dat is net zoiets als dat ik nu een tekening moet maken met het thema "Jong kapitaal in beweging." Daar haal ik niet echt veel inspiratie uit. Maar misschien is dat wel weer de uitdaging. Dus, ik daag jou uit, schrijf een boeiend gedicht over jou mening over mensen met de zeer specifieke mening dat het asielbeleid in Nederland anders moet. Trouwens, ik weet niet wat poly-interpretabel is. |
Ik ben nog niet op een zodanig nieveau dat ik een goed gedicht kan voortbrengen. Ik zou hier daarentegen wel een goed voorbeeld kunnen plaatsen, waavan ik vind dat het geslaagd is, zowel als gedicht, als tekst die een maatschappelijk probleem aanpakt.
Poly-interpretabel betekent: in meerdere contexten reproduceerbaar. Oftewel: tijdloos. Een 'maatschappelijk' moet dus een groot, algemeen probleem aanpakken, zoals bijvoorbeeld zelfmoord, om tijdloos te zijn. Of het moet, inderdaad, en metafoor bevatten waarvan je zelf de betekenis kunt invullen. |
Citaat:
|
Hm, heb hem min f meer niet bij me. Maandag staat-ie d'r.
|
denk eens aan verzetsgedichten....!
|
Citaat:
als ik je zou vragen te beslissen over een leven dat in jou handen ligt zou jij het dan doen? als ik je zou vragen een keuze te maken tussen honger en oorlog zou jij het dan kunnen? als jij mij zou vragen waar grensen liggen tussen wel of niet dood zeg ik; in jou handen bied hulp, geen weerstand, help mensen in nood, giro 0000 (bladibladibla enz enz enz) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26. |