![]() |
koning albert ondertekende wet niet
tenminste, dat heb ik vorig jaar een keer gehoord.
alleen ik kan het nergens meer vinden op internet! wat ik toen ongeveer had gehoord was dat hij een nieuwe wet in eerste instantie niet wilde tekenen (later wel), omdat hij het er niet mee eens was. welke belgische of nederlandse forummer weet hier meer over? ik heb het nodig voor een debat over de monarchie.... |
Ik zou het zo niet weten, maar misschien is dit wel interessant om te lezen (vond ik op de korte zoektocht)
http://www.gva.be/dossiers/-k/koning/baas.asp |
Dat ging destijds om een wet die het in België mogelijk maakte voor artsen om abortus te verrichten zonder daarvoor strafrechtelijk vervolgd te worden. Het debat veroorzaakte nogal wat beroering. Koning Albert was van mening dat hij de wet niet kon ondertekenen, omdat hij gewetensbezwaren had. Hij is toen (deels op eigen verzoek) tijdelijk buiten staat verklaard (zo heet het in Nederland, hoe dat in België heet weet ik niet, het zal vergelijkbaar zijn) zodat de tijdelijk aangestelde regent (wederom, Nederlands staatsrecht) de wet kon ondertekenen. Zodra hij in werking was getreden, werd de Koning weer in functie gebracht.
|
Volgens mij was dat Koning Boudewijn. :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
dank je! dat was het idd, met abortus. iemand of niemand en teirg > zou kunnen. geen idee. maar ook bedankt iig :) |
Citaat:
|
maar wat houdt dat buiten staat verklaard worden dan in?
of moet ie nu naar recht etc. :) |
Citaat:
Overigens kent het Nederlandse staatsrecht ook nog de figuur van de tijdelijke neerlegging. Dit is globaal hetzelfde als het bovenstaande, maar dan op eigen initiatief van de Koning. Nogmaals, hoe het naar Belgisch staatsrecht zit weet ik niet precies, maar ik neem aan dat daar een vergelijkbaar regime geldt, met vrijwillige en gedwongen neerlegging van het koninklijk gezag. |
Citaat:
(Dit is niet eerlijk Wouter, dit soort leuke vraagjes wil ik kunnen beantwoorden. :( ;) ) |
Het spijt me :D
Volgens mij is dit trouwens in de hele geschiedenis in Nederland nog niet voorgekomen, of wel? |
Citaat:
En voor zover ik het weet is het inderdaad nog niet in Nederland voorgekomen |
Citaat:
Hoewel ik wel eens iets gehoord heb dat Bernhard iets dergelijks wilde ten tijde van de Greet Hofmans-affaire. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28. |