Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Pittige vraag voor Lord of the Rings-adepten (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=712812)

morlock 05-01-2004 19:10

Pittige vraag voor Lord of the Rings-adepten

Ik kwam vandaag het volgende plaatje tegen, waarop een kaart staat van Midden-Aarde en de Onsterfelijke Landen.
Wie van jullie weten toevallig waar deze kaart oorspronkelijk vandaan komt?
Ik weet dat Tolkien extreem veel landkaarten getekend heeft voor Lord of the Rings en The Silmarillion, maar zover ik weet heeft hij de Onsterfelijke Landen nooit goed in kaart gebracht (en met reden). Toch staan ze hier op.
Ook geeft de kaart een heleboel 'landmarks' weer uit verschillende era's, zoals de lampen Illuin en Ormal (die aan het begin van de 1st age vernietigd werden) en het eiland Numenor (wat pas gemaakt werd aan het begin van de 2e age).

Wie heeft deze kaart gemaakt? Was heteen vroege kaart van Tolkien zelf; of heeft iemand anders deze kaart gemaakt?

Wie kan mij helpen?
plaatje

koekiemonstertje 05-01-2004 19:18

er zijn ook heel veel van die fanatieke Tolkien-fans geweest die ook hobbits wilde spreken enzo....van die doorgeslagen fans.....

Ik heb gelezen deze LOTR/fanaten zelf de taal hebben uitgebreid maar dat Tolkien hier niet blij mee was....Die Fanaten zullen vast ook wel eens een nieuwe kaart hebben getekent....

Of Tolkien hier blij mee is.....

Sylph 05-01-2004 19:56

Ik meen dat Tolkien deze kaart zelf gemaakt heeft, maar ik weet het niet zeker.

Joostje 05-01-2004 20:55

Tolkien zou zelf natuurlijk nooit times new roman of wat het ook is gebruiken :o. Dat visje onderin is ook erg ontolkien-achtig.

Hij is wel geinspireerd op tolkiens kaarten, natuurlijk :o

Preaper 06-01-2004 13:27

De elven reizen naar het land van de valar... Dat is dus niet op of naast Middle Earth...
Toch?

Carn 06-01-2004 16:38

jawel, maar het is niet toegankelijk voor de normale ziel. Dus het is er wel, maar het is er niet, soort mythisch continent wat als hemel dient (die indruk heb ik ervan)

Carn 06-01-2004 16:41

om op topicstarter terug te komen, deze kaart ken ik wel en is volgens mij een samenstelling van alle wereldelen zoals die beschreven zijn door Tolkien; of de kaart door tolkien of door een van zn zoons, of een die-hard fan gedaan is weet ik niet

grandmommy 07-01-2004 16:07

éen ding weet ik zeker: deze kaart is niet door j.r.r. Tolkien zelf gemaakt, het is totaal zijn stijl en handschrift niet. ook is het op een heel andere manier gedetailleerd dan Tolkien zou doen.

Chimera 08-01-2004 08:44

Inderdaad.

forumfreakie 08-01-2004 15:25

Citaat:

grandmommy schreef op 07-01-2004 @ 17:07:
éen ding weet ik zeker: deze kaart is niet door j.r.r. Tolkien zelf gemaakt, het is totaal zijn stijl en handschrift niet. ook is het op een heel andere manier gedetailleerd dan Tolkien zou doen.

mee eens, lijkt mij ook gewoon gemaakt door een fanatiek fan.

Gus 09-01-2004 13:21

Tolkien liet een hoop aantekeningen achter voor dit soort kaarten in zijn aantekeningen (zie Silmarillion, daarin staan ook een hele hoop landen beschreven). Ik denk dat de uitgever dacht "Daar zit geld in, dat is leuk voor de mensen," en die kaart heeft uitgebracht.

Midden-Aarde zit in je hoofd. Eigenlijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.