![]() |
[Frans] wederkerend werkwoord
Wederkerende werkwoorden worden altijd vergezeld van een voornaamwoord dat hoort bij het onderwerp.
Het voornaamwoord staat: 1) voor de infinitief 2) als die er niet is voor de eerste werkwoordsvorm 3) behalve bij de gebiedende wijs zonder ontkenning Maar waar komt het voornaamwoord dus dan bij de gebiedende wijs zonder ontkenning? Bij 'Zwijg.' heb ik bijvoorbeeld 'Te silences.' maar klopt dat wel? |
Silence-toi!
|
Nee, het is tais-toi
van het werkwoord se taire, dus voornaamwoord komt erachter. ander voorbeeld: -zich wassen (se laver)=lave-toi....hier komt ie er ook achter. |
het komt bij de gebiedende wijs zonder ontkenning dus achter het werkwoord?
En bij de gebiedende wijs met ontkenning dan? Stom toch, zo'n incompleet boek. Edit: waarom is dat koppelingsstreepje? (ik neem niet vaak dingen gewoon aan, ik wil weten waarom) |
Ahuum,
een voorbeeld: -ne te laves pas....nu komt ie ervoor -ne te tais jamais...ook dus ja, ik kan zo gauw geen uitzondering bedenken, maar hou het zo aan... [edit], dat hoort alleen als de voornaamwoord erachter komt. |
okay, bedankt, dan ga ik er maar eens mee verder. :)
|
Misschien een beetje rare tip, maar probeer anders het gewoon eens uit te spreken of op je gehoor af te gaan...Bij mij is dit meestal al voldoende...
|
Citaat:
*zonder ontkenning, gebiedende wijs lave-toi! *met ontkenning, gebiedende wijs ne te lave pas! noot: dit gaat puur op gevoel, ik geef geen garantie dat het goed is. Dit is iig hoe ik het zou doen |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16. |