![]() |
Psychische aandoeningen in de literatuur
Jawel, het onderwerp van mijn boekenlijst :)
Maar nu.... Ik moet nog minstens vier titels van Nederlandse schrijvers. Het moeten romans zijn die dus iets met psychische aandoeningen te maken hebben, zoals bijvoorbeeld 'ik heb je nooit een rozentuin beloofd', maar dan dus van Nederlandse schrijvers :) |
Tja, ik weet niet zeker of dit is wat je bedoeld, maar ik heb Hersenschimmen van Bernlef gelezen. Heel mooi boek! Het gaat over een man die dement wordt, en dan vanuit hem geschreven.
Ik weet alleen niet of je het voor je lijst mag lezen, hangt denk ik van de leraar af. Ik mocht het niet (op vwo niveau) lezen voor mn lijst. |
uhm.............. denkt heel heel hard na
heb er ooit 1 gelezen over schizofrenie "ik heb geen vrienden" ofzo ?! ging over raf (ralf?) die schizofreen was een erg mooi boek (y) wel ingewikkeld soms *ga nog ff kijken of ik een titel kan vinden* |
Citaat:
Inderdaad een aanrader, vooral het motto is mooi ;) |
psychische aandoeningen?
het ligt eraan wat je eronder verstaat in de meidenziekte van Tom Pauka gaat het over een jongen met anorexia die ook niet helemaal normaal is geloof ik. En misschien De ziekte van Lodesteijn? |
boeken van renate dorrestijn? "een hart van steen" gaat geloof ik over een vrouw die een psychische ziekte heeft en al haar kinderen wil vermoorden, als het niet die is dan zijn er wel andere boeken van haar die daar over gaan
|
|
Citaat:
een ander boek van renate dorrestein, 'het perpetuum mobile van de liefde' gaat over haar zus die anorexia had en zelfmoord pleegde. een aanrader : ' I never promised you a rosegarden' van Hannah Green. Ik geloof dat dat een must-read is voor eerstejaars studenten psychologie in de V.S. Een erg aangrijpend boek. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik ook van jou...Ronald Giphart
(Automutilatie etc.) |
Boeken van Frederik van Eeden, hij was zelf psychiater. Ik heb Pauls Ontwaken van hem gelezen, een relaas over het sterven van zijn zoon. Hoe Paul geestelijk helemaal veranderde naarmate zijn dood dichterbij kwam. Misschien niet precies wat je zoekt, maar ik zou zeggen: Bekijk Van Eedens werk eens! Succes (y)
|
Citaat:
In het boek komt dat te weinig naar voren denk ik, Is niet het doel van het boek. In de film is Reza wel helemaal 'gestoord' maar ja... |
In het boek komt het ook naar voren hoor, die extreme jaloezie etcetera. En aan het eind boek gaat Giphart in op de automutilatie. Het is niet het doel van het boek, maar het komt er dus wel in voor. Bovendien komt Reza erg over als een borderline-patient.
|
tsja, ik vind het allemaal wat tegenvallen (maar dat komt misschien omdat ik eerst de film heb gezien en toen pas het boek ben gaan lezen)
|
In de film wordt het allemaal erg gedramatiseerd. Daar heb je ook wel gelijk in. Maar het blijft een boek waar een psychische stoornis in voorkomt.
|
Citaat:
|
meneer en mevrouw zijn gek, ik meen uit een ver verleden nog iets te herinneren met een psyhische aandoening
|
Mevrouw was stil vandaag van Lydia Rood. Een verhalenbundel over een borderliner, een demente vrouw en nog iets. Ik vond het een enorm stom boek, trouwens.
|
Bernlef is er meester in
maar ook: donkere kamer van damokles ( valt iets over te zeggen dat hoofdpersoon schizofreen is) |
Keefman van Jan Arends.
Arends was zelf psychiatrisch patiënt (hij heeft in 1974 zelfmoord gepleegd) en je vindt dat echt terug in het verhaal Keefman dat totaal geen samenhang kent. Het is een 'jij'-verhaal (gericht aan onder meer de psychiater) en Keefman meldt voortdurend dat hij zich wil inzetten voor zijn 'psychisch en psychiatrisch gestoorde medemens'. Het is een vreemd verhaal, en het is ook geen literatuur, zoals ik het zou willen noemen (het is gewoon het relaas van een gek), maar het is wel bruikbaar voor je boekenlijst... |
Citaat:
Dat boek heet 'Al mijn vrienden zijn gek'. Gaat over een jongen (Raf idd) die schizofreen is en het is geschreven door zijn moeder. Ik heb hem gebruikt voor mijn documap, maar omdat het geen literair meesterwerk is weet ik niet of je hem mag lezen voor je lijst. ps. Weet nog iemand een boek over schizofrenie, en dan bedoel ik niet ' Ik heb je nooit een rozentuin beloofd' |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31. |