![]() |
paar gedichten
als ik hier aan het lezen ben, voel ik me zo onwijs onzeker, want jullie kunnen zo mooi dichten, maar toch ga ik mijn slappe hap even posten, omdat ik daar behoefte aan heb :bloos:
----------------------------------------------------- Dauwdruppels Zo helder Maar maken zo veel kilte Doorzichtig en glad Een egale glinster kleur Maar vies en nat Een rilling Als hij in je nek valt Maar over een hand Is geen probleem Dauwdruppels Eigenlijk lelijk van binnen Niet bijzonder Op foto’s zijn ze zo mooi Net of ze lachen En gelukkig zijn Maar is een foto wel Zo’n harde werkelijkheid? Of is het schijn van pracht En hangt daar een verdriet Een dauwdruppel Zonder doel of toekomst Breekbaar en zacht ----------------------------------------------------- kleine momenten om even samen te zijn samen te denken nooit vergeten om samen te leven in rust en wijsheid blijdschap en vrijheid jaren verstrijken tijden verbleken wazige beelden maar een glimlach vergeet je nooit kleine momenten om even samen te zijn stil en koud verlost van emoties een moment van een nieuw jaar een nieuw begin het einde te sluiten maar nooit te vergeten een traan verlaat mijn koude gezicht een warme knuffel is nu voldoende kaarsen zijn altijd een bron van warmte een bron van licht nu weet ik zeker dat jou kaars nooit word uitgeblazen... ----------------------------------------------------- als een vlieg vliegt in een wind van zijde in een open lucht blauw en smeltend en de vlieg vliegt maar komt niet verder dan een man met een krant in zijn hand heeft de vlieg dan zijn leven gewaagd om vrij te mogen vliegen? ----------------------------------------------------- Daar gaat hij dan Alle remmen los Verstand op nul Zijn leven in zijn handen Voorover laat hij zich vallen Met een glimlach op zijn gezicht Zijn hart bonkt in zijn keel Niemand die het ziet Nooit viel hij op Altijd was hij alleen Eeuwige tranen Steken in zijn maag En nu gaat hij dan Voor eeuwige rust Zijn ogen zullen sluiten En nooit meer open gaan Zijn lichaam was zwak Voor zijn geest werd het teveel Het nieuws is schokkend Een brok in me keel En daar gaat hij dan Nietsvermoedend Nooit van gehouden Geen liefde getoond Grote leegte Die hij hier achterliet Maar hij zal het niet weten Dat andere mensen kapot gaan van verdriet Voor hem maakt het niet meer uit En wie geeft hem nou ongelijk? Tenslotte heeft hij moeten lijden En nu heeft hij alleen het rijk. ----------------------------------------------------- De eerste stap Het moeilijkst Ook al zeggen ze Laatste loodjes Wegen het zwaarst Zenuwachtig en bang Huilen moet ik toch Totaal geen vertrouwen En wegkruipen dat ik wil Nooit wil ik praten daarover Voel me te lastig Teveel zeuren En nu moet het Uitleggen waarom Oog in oog Met de waarheid Met de tranen Waarom ik niet meer verder wil Waarom ik niet meer wil leven Instorten Zou ik op dat moment willen Me ogen sluiten En net doen Als of dit een gewone nachtmerrie is Wakker worden In een vertrouwd bed Met een vertrouwde deken Warmte En net doen of er helemaal niets Aan de hand is. ----------------------------------------------------- pfff, nou kom maar op.. :bloos: Irene. |
de laatste vind ik niet zo mooi, komt door het onderwerp. Die over die vlieg vind ik echt leuk!
dauwdruppels verveeld me onderweg even maar het einde is weer hee sterk. "Kleine momenten" vind ik erg mooi en gevoelig maar een beetje onduidelijk, kan aan mij liggen. De vorm spreek me ook niet zo aan. de eerste drie strofes van de laatste vind ik trouwens wel GOED! het kleine eetje kritiek: Je weet vaak heel krachtig iets uit te beelden, maar die hele sterke dingen staan tussen een zee van soms iets wat mindere dingen snap je me nog... Nou ja klasse en knap dat ik ze toch allemaal wou lezen :) |
1e gedicht: deze vind ik wel sterk; je schept een leuk beeld, en de verwoording is op zich goed; niet zo afwisselend en/of origineel, maar wel vrij sterk. Ik vind de rijm af en toe wat geforceerd overkomen, en verder snap ik niet helemaal waarom je het hebt over een foto als in 'de harde werkelijkheid'; de foto was toch juist het mooie, en de ware werkelijkheid 'het harde'? Tenminste, dat maak ik op uit voorgaande strofen ;).
2e gedicht: wat mij opviel was de zin 'een warme knuffel'; deze vind ik totaal niet in de rest van het gedicht passen. De laatste strofe vind ik wat cliché. De rest van het gedicht vind ik gevoelig, mooi geschreven; ook een goed gebruik van enjambement, alhoewel regels van 2 à 3 woorden mij op zich niet zo aanspreken. Deze is erg goed geschreven qua verwoording! 3e gedicht: leuk! Je schept een mooie vergelijking van iets alledaags. krant/hand vind ik erg leuk! 4e gedicht: Hier vind ik de laatste regel te gerijmd; zonde eigenlijk. De inhoud spreekt me aan, inhoudelijk gezien vind ik vooral de tweede strofe positief opvallend! In de vijfde strofe vind ik teveel / keel wat te gerijmd; bovendien moet er in de laatste regel 'mijn keel' staan. Verder een leuk gedicht; luchtig, maar goed geschreven. 5e gedicht: de slotstrofe is erg mooi, allereerst :). Verder vind ik dit echt een gevoelsgedichtje; de inhoud kan ik ook niet echt beoordelen. Ik vind de zinsconstructies opvallend in veel strofen, je plaatst bijvoorbeeld vaak het werkwoord achteraan de zin, wat ik op zich wel mooi vind (soms), maar niet zo passend bij deze schrijfstijl. Oja, nog één kleine suggestie; ik zou niet alle regels met een hoofdletter beginnen, dat staat niet zo mooi (maar waarschijnlijk is dat de schuld van Word ;)). Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:54. |