Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   waarom ben je s'ochtends langer dan s'avonds? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=716295)

fib 09-01-2004 13:54

waarom ben je s'ochtends langer dan s'avonds?

Ik hoorde dat je s'ochtends vaak langer bent dan s'avonds, kan iemand mij vertellen hoe dat zit?

Leonoor 09-01-2004 13:57

Je lichaam 'zakt in'. 't kraakbeen oid, denk ik. ('t scheelt ook geen tientallen centimeters, maar maar een heel klein beetje.)

zzzoefff!!! 09-01-2004 14:19

uuhhmz wat ik me nog herrinner..... volgens mij zit t zo:
de discus intervertebralis (een schijf tussen je werfels) wordt gewoon in de loop van de dag door de zwaartekracht wat platter gedrukt. daardoor ben je dus ietsjes kleiner aan t eind van de dag.

Bellenblaas 09-01-2004 14:20

Door je gewicht zakt je lichaam idd in en dat heeft zoals Leonoor zei met kraakbeen te maken... is gewoon soepel en dat kan dus inzakken en ook weer uitrekken

perseus 09-01-2004 14:22

Citaat:

zzzoefff!!! schreef op 09-01-2004 @ 15:19:
uuhhmz wat ik me nog herrinner..... volgens mij zit t zo:
de discus intervertebralis (een schijf tussen je werfels) wordt gewoon in de loop van de dag door de zwaartekracht wat platter gedrukt. daardoor ben je dus ietsjes kleiner aan t eind van de dag.

Het gaat dus om niets anders dan een tijdelijke, elastische vervorming van het kraakbeen die weer ongedaan wordt gemaakt wanneer je horizontaal ligt en er dus minder druk op komt?
Hoeveel scheelt dat dan eigenlijk? Gaat dat om een milimeter ofzo, zodat het te meten is, of word je alleen in theorie korter en is het in de praktijk niet te merken?

zzzoefff!!! 09-01-2004 14:25

tis niet zo veel, weet niet precies hóeveel maar dat zal per persoon ook wel weer verschillen.
Je kan het wel opmeten, het is dus wel in de praktijk zichtbaar.

perseus 09-01-2004 14:26

Joepie. :D

ekki 09-01-2004 15:49

Ik dacht dat het zo'n centimeter was (als je jong bent, denk ik).

[Het Engeltje] 09-01-2004 15:55

bij mij 1 a 2 cm.

Myrtjuh 09-01-2004 16:00

Is dat dan niet slecht? ik vind het maar vreemd hoor.. dat het die schijf platter gedrukt wordt? :s

MightyMarcel 09-01-2004 16:09

overdag ondervind je lichaam een enorme druk, door alle opgestapelde stress die door de dag opgebouwd word. Daarnaast is er ook nog de zwaartekracht, die zich exponentieel opbouwt, precies op het aangrijpingspunt van het menselijk lichaam.
door al deze krachten worden al je wervels verbrijzeld, spannen je spieren zich dusdanig dat deze overgebleven resten van je botten tussen de spieren klemmen, om 's nachts in een magisch regeneratie-proces weer opgebouwt te worden.

(om deze reden worden weerwolven niet zo oud : hun wervels worden niet hersteld bij volle maan)

o ja, ik ben 's avonds ongeveer 1 meter 30 korter dan normaal, maar m'n voeten blijven even lang

Leonoor 09-01-2004 16:11

Citaat:

Myrtjuh schreef op 09-01-2004 @ 17:00:
Is dat dan niet slecht? ik vind het maar vreemd hoor.. dat het die schijf platter gedrukt wordt? :s
Als je gewoon liggend slaapt 's nachts, dan hersteld het zich. Ik zou niet weten of het slecht is, 't kan niet anders (heel de dag op bed blijven liggen misschien, maar dat lijkt me geen optie en dan zijn er wel weer andere dingen waar je last van krijgt).

sterre 12-01-2004 18:11

wel euhm... als je slaapt snachts, lig je horizontaal en drukt de zwaartekracht je overal even hard naar beneden. maar als je rondloopt, drukt de zwaartekracht verticaal op je lichaam waardoor je in feite dus 'ineenkrimpt' door de druk :) snap je? :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.