![]() |
Is God een formule?
Aanname 1: God bestaat.
Aanname 2: God is almachtig. Aanname 3: daarom heeft God oneindige capaciteiten. Als je alles weet, op hetzelfde moment, is het dan wel nodig om na te denken? En als je niet nadenkt, simpelweg omdat dat niet nodig is, ben dan nog bewust? Waar heb je een actief bewustzijn voor nodig, als je toch niets hoeft waar te nemen om je er bewust van te worden, als je toch niets hoeft te overwegen om tot de juiste conclusie te komen. toelichting op de vorige alinea:
|
Descartes?
|
Nee. God heeft geen bewustzijn, en God is evenmin met onze begrippen te omschrijven.
|
:) als je dat gelooft en je komt achter de formule kunnen jij en deze topicstarter misschien samen die machine bouwen.
|
Citaat:
|
God is oneindig (groot) en daarom zijn ook wij deel van God.
Omdat God oneindig is, is er in God geen beweging. Pas als we ons dat realiseren, houdt er op nut te zijn. |
Citaat:
|
Overigens denk ik dat de topicmaker teveel naar the matrix heeft gekeken.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is god?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Je hebt gewoon gelijk, (en de matrix doet idd niet ter zake :rolleyes: )
Als niet-gelovige zie ik God als het geheel van alles wat goed is, of zo wordt aanzien. Dus niet als een konkreet iets. Beetje zoals je in wiskunde het begrip oneindig hebt. Het is er wel, maar je kan er geen 'echte' berekeningen mee maken. Het begrip God is idd uitgewerkt op basis van een aantal vaste regels en normen. |
Omdat ze daar quasi-filosofisch blaten over hoe de mensen in een wereld leven die bestaat uit vergelijkingen.
|
Citaat:
|
Citaat:
meestal sta ik dan ook aan de andere kant in deze discussies :) |
God is het niets? :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Theos zal wel iets met God te maken hebben, aangezien theologie ook de leer van God is. |
Citaat:
|
n00b dat je geen quantum-mechanica kan
:P Kom op man... |
:p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
kk.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar ach, thrasher heeft natuurlijk gelijk. Knock yourself out, T. :)
|
Citaat:
Zijn eerste absolute waarheid is 'cogito ergo sum', ik denk dus ik ben. Wat wij denken kan bedrog, een leugen zijn, maar omdát wij denken (ratio), bestaan wij. Zijn tweede absolute waarheid is dat God zich in hem bevindt als een oneindig almachtig wezen. God kan niet door onszelf gevormd zijn, want hoe zouden wij, onvolmaakte wezens, het idee van een volmaakte god kunnen ontwikkelen? Dan vervolgt Descartes: Als God volmaakt is, is hij/zij waarachtig. Is de derde absolute waarheid. Zijn gedachtengang is eigenlijk wel 1 pot nat (hij was een grote twijfelaar, alles stelde hij in vraag maar wel was hij zeker over de almachtige god, dit is toch absurd), ik heb het moeten leren maar verder boeit het me eigenlijk niet. |
God is een begrip...gecreerd om de kracht in jezelf te vinden door na te denken waardoor het lijkt alsof je een goddelijike hulp krijgt, maar eigenlijk je eigen kracht vind. Want is het niet zo dat je door jezelf ergens van te overtuigen dat dat eht juiste is het veel makkelijker kunt bereiken, zo ook is het zo dat d.m.v. bidden/mediteren je ervan overtuigd dat eits beter of minder goed is, en zo een eigen wil creeerd alsof het is ingegeven door god..
zodoende vind ik dat alle 3 de vragen onbeantwoord blijven want god.. is een begrip gecreeerd om dingen die op het eerst gezicht onverklaarbaar zijn te verklaren |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Hij is nog maar 13, go easy on him ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Heeft er dan niemand iets constructiefs op te zeggen? :bloos: |
Citaat:
|
Citaat:
trasher: Ten eerste is 'daarom is God almachtig' geen aanname. :o Ten tweede, bedenk dat God geen schepsel is, niet uit materie bestaat o.i.d. Hij is dan ook niet onderhevig aan natuurwetten, aangezien Hij die zelf heeft geschapen. Alle natuurwetten zijn onderhevig aan Hém. Hij is ook de oorsprong van alles, van al onze waarden en normen, onze emoties, etc. Wij zijn onvolmaakt, maar Hij is volmaakt. God verabsoluteren tot een mechanische formule, is dus onmogelijk. God is ook tijdsloos, want Hij heeft zelf de tijd geschapen. (Vandaar: 'Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde.') Wat je hier zegt: Citaat:
|
Citaat:
|
je doet een hypothese, dus een formule ervoor, of anders gezegd ernaar creeeren lijkt me niet zo handig.
de basis van je is al een dogma en dus niet pragmatisch. je impliceert eigenlijk niets |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eenvoudig gesteld vroeg ik me het volgende af: als God almachtig is, hoe kan Hij dan leven? Zijn almacht zal ongetwijfeld tegen wat paradoxen opgewassen zijn, maar deze vind ik toch wel uiterst merkwaardig. Als Hij zou leven, wat viel er dan nog te doen? Ik bedacht me dat Zijn almacht tevens een beperking is, omdat het Hem belemmert iets anders dan het juiste te doen. (zie beginpost, toelichting 2) Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die wezens zijn wij. |
iemand een speculaasje?
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tenzij je wilt beweren dat er op God's niveau sprake is van onzekerheid, dat het dus maar afwachten is of Hij de strijdvraag zal gaan winnen. Gaat het onzekerheidsprincipe van de quantummechanica nog op op Zijn niveau, of is het slechts voor ons onzekerheid. |
Citaat:
En met dat onzekerheidsprincipe: nu probeer je weer iets toe te passen op God, die zelf die quantummechanica heeft ontworpen. Dat is net zoiets als zeggen dat een computerprogrammeur maar zo hard kan rennen als het poppetje dat je speelt in zijn computerprogramma. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10. |