![]() |
Rockopera's
Wat vinden wij op dit forum van het fenomeen rockopera?
Zo heb je dus bijvoorbeeld Tommy van The Who (overigens ook wel hét voorbeeld van een rockopera) die niet alleen qua tekst een doorlopend verhaal vertelt, maar ook qua muziek thema's heeft die steeds terugkomen. En The Wall van Pink Floyd is dan misschien ook wel aan te merken als rockopera, maar echt meer voorbeelden ken ik eigenlijk niet. Wat is er dan zo moeilijk aan het maken van een "goede" rockopera? Moet het qua tekst briljant zijn, of qua muziek steeds op elkaar lijken, moeten er dezelfde thema's inzitten: wat is de essentie? Of is een rockopera misschien überhaupt achterhaald en kun je je tegenwoordig als artiest beter concentreren op gewoon goede nummers maken? En voor de mensen die zelf in een band spelen: zouden jullie hier zelf ooit aan gaan beginnen, of lijkt jullie dat te moeilijk? Krummeltje. |
Je wil zelf een proberen te maken?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
"wat dat betreft was hij nog sterk, hij had zijn ogen nog, zijn oren en zijn stem" |
Citaat:
|
maar verder heeft NIEMAND hier een ongezouten mening over? Fout zeg! :nono:
|
Eehm, wat moet ik me voorstellen bij een rockopera? :o
|
Rockopera´s ken ik niet.
Wel Metal Opera´s. In die categorie is Ayreon enorm aan te bevelen. Avantasia is ook wel leuk en Aina kan er mee door :) |
Ik houd van rockopera's!
Jesus Christ Superstar, Rocky Horror Show (ja, das ook wel een beetje een rock-uhm-musical), Tommy. Ook Ayreon (Into the electric castle!) en vooral Streets en Dead Winter Dead Savatage zijn erg fijn. Avantasia vind ik op z'n tijd ook goed te doen, maar das toch meer metal. |
Ayreon is ook meer metal gericht :) Electric Castle is erg goed btw ~~. The Final Experiment is ook geweldig!
|
Als je geen rockopera's kent, raad ik je toch eens aan de cd-versie van Tommy van The Who te kopen. Die kost maar iets van 10 euro ofzo, tegenwoordig.
Maar goed. Een rockopera is een album van een band, zoals bijvoorbeeld the Who, dat geheel over hetzelfde onderwerp gaat. Het vertelt in de tekst een chronologisch verhaal, in het geval van Tommy gaat het dus over het jongetje Tommy dat niet kan horen, zien en praten, en hoe dat is gekomen... zoiets. Tommy bestaat als ik mij niet vergis uit een stuk of 28 nummers. Jesus Christ Superstar is ook zoiets, maar dat is met beeld. |
Citaat:
|
the decline van nofx :rolleyes:
|
Is dat wat ze in het engels noemen een "concept album" of heb ik het nu fout?
igg ik denk dan dat Metropolis part 2 : scenes from a memory een "Rockopera" is... |
Tommy, is ook een rock opera
|
tommy is dé kippenvel cd voor mij, geniaal, is vrijwel onmogelijk om een goede rockopera te maken en denk dat er echt maar weinigen zijn die dit eventueel zouden kunnen
|
ik ga het miss proberen
wie helpt er mee? |
Citaat:
Ik wist niet dat er ook meisjes leefden die van Savatage hielden ^^ Wat goed! |
Citaat:
|
Symphony X - V, Haggard - Awaking the Centuries, Lacrimosa - Elodia.. 3 prachtige meesterwerken, mijns inziens.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47. |