Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Verpleegkundige (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=718990)

bekkie15 12-01-2004 16:42

Verpleegkundige

Verpleegkundige
Ik wil verpleegkundige worden maar ik ben heel slecht in engels en latijn(zoals medicijnen en ziektes)
Wie is er verpleegkundige aan het studeren enne is ook slecht in engels en latijn?
en heb je er bij de studie veel last van en hoe ga je ermee om?
alvast bedankt groetjes rabecca

Leonoor 12-01-2004 16:43

Latijn op het vmbo...? Ik denk niet dat je op het mbo heel veel met latijn te maken zult krijgen...sowieso zal vrijwel geen enkele vmbo'er Latijn krijgen of kunnen, denk ik. Engels weet ik niet...maar ik denk dat je ook als je niet goed bent in Engels best verpleegkunde kunt gaan doen.

mirrie-1986 12-01-2004 17:44

leonoor, je hebt ook op HBO-V.
Volgens mij heeft bijna niemand op havo, latijn. Dus je zal dan niks achterlopen. Je hoeft dan misschien alleen maar wat latijnse namen te weten van ziekte's enz.. Maar verder niet zoveel..

Rabbi Daniel 12-01-2004 18:49

Ik heb een half jaartje verpleegkunde gedaan.

Je hoeft er niets voor te weten.

Je moet Nederlands kunnen schrijven, wat biologie is handig maar echt niet noodzakelijk, en verder komt er geen enkel vak van het voortgezet onderwijs terug.

iemand of niemand 12-01-2004 18:57

Het is Latijn, geen Latijns :o

Balance 12-01-2004 19:38

Citaat:

iemand of niemand schreef op 12-01-2004 @ 19:57:
Het is Latijn, geen Latijns :o
idd. en het is dus helemaal niet verplicht voor verpleegkunde.
sterker nog: volgens mij is het niet eens meer verplicht voor geneeskunde op de universiteit.

Rabbi Daniel 12-01-2004 19:55

Citaat:

Balance schreef op 12-01-2004 @ 20:38:
sterker nog: volgens mij is het niet eens meer verplicht voor geneeskunde op de universiteit.

Inderdaad. Maar (voor geneeskunde) wel aan te raden.

erwtje 13-01-2004 20:45

Ik doe zelf ook opleiding verpleegkundige (mbo).
engels krijg je helemaal niet als je verpleging doet. en het enigste latijns wat je krijgt is gewoon de benamingen van de alles van het mensenlijk lichaam. je hoeft niet te leren latijns te praten ofzow.
je leert dus alleen de medische benamingen das gewoon een kwestie van stampen.

Als je die opleiding echt wil doen moet je dr gewoon voor gaan.
volgens mij zie jij dit veel groter en erger dan dat het in werkelijkheid is.

maar ff voor de duidelijkheid je krijgt geen engels. tenminste.. bij ons niet :)

erwtje 13-01-2004 20:50

Citaat:

Balance schreef op 12-01-2004 @ 20:38:

je hoeft het idd niet verplicht de latijnse benamingen te weten. maar het is wel heel handig als je het weet wat wat betekend. anders komt je niet echt ver want in opdrachten word er alleen maar met latijnse benamingen gewerkt en op stage's is het handig om te wete zodat je weet waarover ze het hebben.
maar je word er niet speciaal op getoetst ofzow

De Veroorzaker 13-01-2004 20:52

hmm met vmbo wordt het MBO

hmm dan hoef je alleen maar mensen te wassen en naar een HBO er te luisteren (y)

rare kwast 14-01-2004 15:48

Citaat:

hmm dan hoef je alleen maar mensen te wassen en naar een HBO er te luisteren
beetje verkeerd idee van de zorg zeker??

ik ben verpleegkunde studente....ten eerste het is onwijs gaaf (y)
en inderdaad latijn hoef je alleen maar te herkennen
bijvoorbeeld hart---> cor
dram---> colon

meer is het vaak niet
je krijgt een beetje rekenkundige sommen
en je moet de nederlandse taal goed beheren
mocht je ooit verpleegkundige ergens anders worden heb je engels nodig hiet niet.

MevrouwM 16-01-2004 20:13

Citaat:

rare kwast schreef op 14-01-2004 @ 16:48:
mocht je ooit verpleegkundige ergens anders worden heb je engels nodig hiet niet.
Tenzij je (daarna mss nog) HBO-V doet; wij hebben wel wat engelse boeken/ artikelen die we moeten lezen.
Latijn is niet erg nodig; alleen voor sommige benamingen, maar daar hoef je dus idd nooit latijn voor hebben gehad!

lingua 16-01-2004 21:19

ik doe mbo-verpleegkunde
Ik spreek amper engels en je hebt het op deze opleiding ook absoluut niet nodig.
Ik had nog nooit een woord latij gesproken, laat staan gelezen.
Het is dat je soms alstige worden in teksten tegen komt, maar dat zijn er heel weinig.En de betekinis van die woorden staat vaak in die zelfde zin nog uitgelegd.
DUS: geen probleem.

BOEREN 19-01-2004 09:19

Un smurf kunde nie wurgen want smurfen bestoan all1 in tekenfilms! :p

ma vur verpleegkunde hbo-v hedde gin latijn nodig! ik ga dit na mn eindexamen havo ok doen! heb 3 jaar latijn gehad op vwo en ge leert nie eens zo'n namen, alleen ma namen uut de oudheid! dus 't makt nix!

Rabbi Daniel 19-01-2004 16:16

Citaat:

BOEREN schreef op 19-01-2004 @ 10:19:

ma vur verpleegkunde hbo-v hedde gin latijn nodig! ik ga dit na mn eindexamen havo ok doen! heb 3 jaar latijn gehad op vwo en ge leert nie eens zo'n namen, alleen ma namen uut de oudheid! dus 't makt nix!

:eek: :(

Krummeltje 19-01-2004 16:21

Citaat:

BOEREN schreef op 19-01-2004 @ 10:19:

En nou nog een keer in het Nederlands graag.

rare kwast 19-01-2004 17:21

volgens mij komt het er op neer dat je gene latijn nodig hebt :D
omdat je alleen dingen uit de oudheid leert
en iets over smurfen maar dat smurf ik niet :D

fractuur 19-01-2004 17:30

Citaat:

DeVeroorzaker schreef op 13-01-2004 @ 21:52:

hmm dan hoef je alleen maar mensen te wassen en naar een HBO er te luisteren (y)

HBO-ers schijnen ontzettend slecht voor de zorg te zijn, ze gaan allemaal de managementfuncties in, terwijl daar absoluut geen behoefte aan is. MBO-ers zijn praktischer, en dus handiger in de zorgsector.
Zegt mn moeder. En ik denk dat het voor een heel eind waar is.

~~dolce~~ 19-01-2004 17:49

Citaat:

fractuur schreef op 19-01-2004 @ 18:30:
HBO-ers schijnen ontzettend slecht voor de zorg te zijn, ze gaan allemaal de managementfuncties in, terwijl daar absoluut geen behoefte aan is. MBO-ers zijn praktischer, en dus handiger in de zorgsector.

:| denk maar niet dat ik een managementfunctie inga.. :nono:

rare kwast 19-01-2004 18:25

hbo'ers zijn meer op papaierwerk en mbo'ers werken meer met hun handen :d
tis wel zo

~~dolce~~ 19-01-2004 19:26

Citaat:

rare kwast schreef op 19-01-2004 @ 19:25:
hbo'ers zijn meer op papaierwerk en mbo'ers werken meer met hun handen :d
tis wel zo

:| (doe ik dan nu voor jan lul havo..)

Rabbi Daniel 19-01-2004 19:43

Citaat:

fractuur schreef op 19-01-2004 @ 18:30:

Zie m'n nieuwe topic. :)

~~dolce~~ 19-01-2004 19:45

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 19-01-2004 @ 20:43:
Zie m'n nieuwe topic. :)
dat erg onduidelijk is... :rolleyes:

Rabbi Daniel 19-01-2004 19:47

Citaat:

~~dolce~~ schreef op 19-01-2004 @ 20:45:
dat erg onduidelijk is... :rolleyes:
Als je het niet kan volgen reageer je toch niet. :o

Dat soort betogen schrijven is leuk. :)
Voor m'n examen moet je ook zoiets doen, nouja, op VWO dan. Ik schreef een enorm verhaal over de privatisering van de NS en haalde nog een voldoende ook. :|

~~dolce~~ 19-01-2004 19:50

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 19-01-2004 @ 20:47:
Als je het niet kan volgen reageer je toch niet. :o jewel, want het gaat namelijk over de opleiding die ik volgend jaar wil gaan doen.. dus ik wil wel weten wat je nou allemaal lult...

Voor m'n examen moet je ook zoiets doen, nouja, op VWO dan. Ik schreef een enorm verhaal over de privatisering van de NS en haalde nog een voldoende ook. :|

ja, je bent geweldig, nou weet ik het wel.. :rolleyes:

Krummeltje 19-01-2004 19:50

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 19-01-2004 @ 20:47:
Als je het niet kan volgen reageer je toch niet. :o

Is dit nou écht nuttig om te vermelden of zet je het er alleen maar neer zodat we je kunnen gaan zeggen hoe goed je wel niet bent?

Je hebt je vwo nog niet gehaald, jochie.

~~dolce~~ 19-01-2004 19:51

Citaat:

Krummeltje schreef op 19-01-2004 @ 20:50:

Je hebt je vwo nog niet gehaald, jochie.

idd..

barkrukkie 20-01-2004 07:19

Citaat:

Fleet Admiral schreef op 12-01-2004 @ 20:55:
Inderdaad. Maar (voor geneeskunde) wel aan te raden.
nee hoor, valt best tegen. Ik herken ongeveer 2% van de Latijnse namen door m'n Latijn op het VWO :)

Daarom is het ook niet meer verplicht, wat vroeger (volgens mij) wel was voor Geneeskunde

Leonoor 20-01-2004 08:44

Citaat:

snutty1986 schreef op 12-01-2004 @ 18:44:
leonoor, je hebt ook op HBO-V.
Volgens mij heeft bijna niemand op havo, latijn. Dus je zal dan niks achterlopen. Je hoeft dan misschien alleen maar wat latijnse namen te weten van ziekte's enz.. Maar verder niet zoveel..

Dat weet ik ook wel, maar ze doet geen havo, dus ze zal toch eerst mbo of havo moeten gaan doen. En verder hebben ze voor zo ver ik weet ook op de havo idd geen latijn. Bovendien staat er ook bij hbo-v nergens dat het verplicht is, dus zal het ook wel meevallen.

rare kwast 20-01-2004 15:42

Citaat:

(doe ik dan nu voor jan lul havo..)
nee hoor, er zijn dingen die je met mbo niet kan of mag (zeker in het verpleeghuis het geval!!!)
en daarnaast ik ga ook gewoon hbo doen, al is het alleen maar voor mezelf!

Citaat:

ja, je bent geweldig, nou weet ik het wel..

hahhahahaah :D

Fleurop 16-03-2004 17:32

Alle technische handelingen en de zorg opzich is precies hetzelfde op het mbo als op het hbo. Het grote verschil zit 'm in een leidinggevende functie.

Citaat:

DeVeroorzaker

hmm dan hoef je alleen maar mensen te wassen en naar een HBO er te luisteren
Pardon?! Wat je nu zegt slaat nergens op.
Wassen leer je alleen maar in het 1e jaar als mbo-er. Wat denk je dat we die laatste 3 jaar leren?
En daarbij bestaat de helft van de opleiding uit sociale vaardigheden en alles wat er mee te maken heeft (dus alleen praktijk is ook onzin). Had ik maar meer praktijklessen, dit is nog geen kwart van alles at we leren.
Een Mbo-er is even goed in de zorg als een hbo-er. En dat moet ook wel.

Anneka 16-03-2004 17:52

Citaat:

Leonoor schreef op 12-01-2004 @ 17:43:
Latijn op het vmbo...? Ik denk niet dat je op het mbo heel veel met latijn te maken zult krijgen...sowieso zal vrijwel geen enkele vmbo'er Latijn krijgen of kunnen, denk ik. Engels weet ik niet...maar ik denk dat je ook als je niet goed bent in Engels best verpleegkunde kunt gaan doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.