Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   gratis treinvervoer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=719141)

Veenbes 12-01-2004 18:43

gratis treinvervoer
 
Uit De Gelderlander van vanochtend:

"België denkt aan gratis treinvervoer
Terwijl Nederlandse treinkaartjes almaar duurder worden, denkt België aan precies het tegenovergestelde. De trein moet radicaal goedkoper worden, misschien zelfs geheel gratis, vindt de Belgische minister Vande Lanotte van Overheidsbedrijven. De socialistische minister wil het woon-werkverkeer in België binnen vier of vijf jaar gratis maken. Door de drastische maatregel moeten reizigers uit de file komen en in de trein stappen. Dat vermindert de files en is gunstiger voor het milieu. De voordelen zouden volgens Vande Lanotte wel eens groter kunnen zijn dan de kosten van het gratis treinvervoer."

Wat vinden jullie ervan? Goed idee, m.i.

Misschien niet origineel, maar wel effectief tegen files en milieuvervuiling, zoals het stuk al zegt.
Om dit te financieren vind ik dat de wegenbelasting of de accijns op benzine omhoog kan, zodat autorijden nog verder ontmoedigd wordt.

Is het een goed idee voor Nederland om België te volgen - stel dat het doorgaat - of toch maar niet?

(ervan uitgaande dat de de kwaliteit van het treinvervoer zal verbeteren...)

Gauloises 12-01-2004 18:46

Het lijkt me inderdaad niet verkeerd, privatisering moet volgens de overheid altijd leiden tot lagere prijzen, maar in de echte wereld komt het er niet van. Als de overheid een goed betaalbaar openbaar vervoer wil garanderen, dan moeten ze het zelf doen. (y)

Stem de NCPN (y)

Bellenblaas 12-01-2004 18:49

Citaat:

Veenbes schreef op 12-01-2004 @ 19:43:
(ervan uitgaande dat de de kwaliteit van het treinvervoer zal verbeteren...)
Wanneer dit gebeurt, zullen er sowieso meer mensen met het openbaar vervoer en dus met de trein gaan reizen. Het vertrouwen is gewoon voor een deel weg en dit zal eerst hersteld moeten worden voordat de Nederlander meer met de trein gaat reizen.
Wanneer de kwaliteit dus verbetert, zullen de files al voor een deel verdwijnen en hoeft de maatregel van gratig treinvervoer niet eens ingevoerd te worden. Ik ben wel van mening dat de kosten van gratis treinvervoer op andere punten terugverdiend worden. Dit bijvoorbeeld doordat werkgevers hun vernemers vaker op tijd zien komen (nu ze niet meer in de file hoeven te staan... ook hier ervan uitgaande dat er weinig vertragingen bij de NS zijn) en het milieu minder zwaar belast wordt.

spacegirl 12-01-2004 19:19

een heel goed idee..

maar... waar moet de overheid dan geld vandaan halen om dit te financieren en de schatkist te vullen?

Wouter Youth 12-01-2004 19:36

Citaat:

Gauloises schreef op 12-01-2004 @ 19:46:
Stem de NCPN (y)
Nationaliseer de hele wereld, stem NCPN :rolleyes:

Goed idee, maar of het echt gaat werken? Ik kan me niet voorstellen dat Sjon, Kees, Maurice en Piet elke ochtend in de trein gaan zitten als het ook met de auto kan.

Apomes 12-01-2004 19:39

Citaat:

wouszer schreef op 12-01-2004 @ 20:36:
Nationaliseer de hele wereld, stem NCPN :rolleyes:

Goed idee, maar of het echt gaat werken? Ik kan me niet voorstellen dat Sjon, Kees, Maurice en Piet elke ochtend in de trein gaan zitten als het ook met de auto kan.

Als het gratis is? waarom wel niet?

Gauloises 12-01-2004 19:48

Citaat:

wouszer schreef op 12-01-2004 @ 20:36:
Nationaliseer de hele wereld, stem NCPN :rolleyes:

Goed idee, maar of het echt gaat werken? Ik kan me niet voorstellen dat Sjon, Kees, Maurice en Piet elke ochtend in de trein gaan zitten als het ook met de auto kan.

Wat heb je, de NCPN wil als enige partij de exploitatie van het spoor aan de staat geven :|

Wouter Youth 12-01-2004 19:50

Citaat:

Apomes schreef op 12-01-2004 @ 20:39:
Als het gratis is? waarom wel niet?
- Omdat ze gehecht zijn aan gewoontes
- Omdat ze gehecht zijn aan hun auto
- Omdat ze lekker 's ochtends willen scheuren op de snelweg (ondanks de files)
- Omdat het 'sneller is'
- etc...

en het is gewoon cooler om met de auto te rijden.

Joostje 12-01-2004 19:57

Citaat:

Gauloises schreef op 12-01-2004 @ 19:46:
Het lijkt me inderdaad niet verkeerd, privatisering moet volgens de overheid altijd leiden tot lagere prijzen, maar in de echte wereld komt het er niet van. Als de overheid een goed betaalbaar openbaar vervoer wil garanderen, dan moeten ze het zelf doen. (y)

Stem de NCPN (y)

er zijn genoeg andere partijen die tegen de privatisering hebben gepleit, zoals GL en de SP. Zeikerd.

Anyway,plan is wel aardig, hoewel ik meer zie in het gewoon goedkoper maken van de kaartjes.

Vincent Vega 12-01-2004 20:05

Goed idee.

Dan kan ik met mijn OV-kaart gratis naar Antwerpen, Brussel, Gent, Leuven en andere leuke Belgische steden reizen (y)

EvilSmiley 12-01-2004 20:20

gratis verplaatsing is gewoon goed voor de economie, het milieu en de leefstandaard van de nederlandsche mensch !

Anaïs 12-01-2004 21:41

Ik ben zelf een belgische treinreizigster, al mn zevende jaar!

Voor mij is het heel goed dat dit gratis zou worden, nu ik nog net geen 18 ben valt de prijs nog mee, maar eens die leeftijd bereikt, dan kost dat per jaar toch wel een 1000 euro...
Ik vind het wel al goed dat mensen die met het openbaar vervoer naar hun werk gaan, dit vaak vergoed worden.

Maar naast het gratis maken, zijn er toch nog andere aandachtspunten... Zoals korte wachttijden, voldoende plaats op treinen, ...

Er wordt aan gewerkt (hoop ik)

Gauloises 12-01-2004 22:50

Citaat:

Joostje schreef op 12-01-2004 @ 20:57:
er zijn genoeg andere partijen die tegen de privatisering hebben gepleit, zoals GL en de SP. Zeikerd.

Anyway,plan is wel aardig, hoewel ik meer zie in het gewoon goedkoper maken van de kaartjes.

Zeikerd? Is er geen forumbaas tucht commisie op dit forum?

De NCPN is de enige die ervoor pleit het terug te draaien, de enige die er nog wat aan wil veranderen naar mijn weten.

Skyrise 13-01-2004 00:06

Nederland moet zeker Belgie volgen, dit is echt een van de eerste dingen die we WEL uit Belgie moeten overnemen...

(nee ik ga geen domme belgengrap maken :P)

Echter, het Nederlandse spoorwegnet is al flink verslechterd, (slecht onderhouden),

het materieel verouderd (niks over te zeggen vergeleken met de Belgen, die rijden ook met oude troep, zo niet ouder... of is alles daar gewoon standaard bruin van vies bruin?)

het vertrouwen is weg,

de service wordt steeds slechter,

treinen rijden minder en ook nog eens niet op tijd,

de NS is geprivatiseerd...



kortom: wij hebben ons het al flink moeilijk gemaakt door telkens de kop in het zand te steken.

Buitenlanders kijken naar de Randstad als een Metropool (zoals New York, London of Parijs)... eigenlijk is dit geografisch gezien ook zo: het zijn rond de 6 miljoen inwoners op een stukje van zeg 30 bij 40 kilometer..
Maar openbaar vervoer zoals dat in een metropool geregeld zou moeten worden? (metro, betere treinverbindingen, bussen, trams etcetera.) HO MAAR... nee, IN de stad is alles prima, maar van stad naar stad (noem het liever metropooldeel)... VEEL PLEZIER...

Wat mij betreft asfalteren we HET HELE GROENE HART... na een paar jaren sta je TOCH weer in de file,... haha net goed, alleen jammer dat die miljarden euro's allemaal weggegooid geld zijn en korte termijnoplossingen.... ach ja.. deze regering (en de vorige) zijn niet zo goed in lange termijn denken...
(de lange termijn projecten die ze doen: Betuwelijn etc) die doen ze goed (ahem)

Anonymous John 13-01-2004 00:24

Zouden we dan geen overlast krijgen van mensen die gewoon in treinen gaan leven omdat het toch gratis is? En waar zal het geld vandaan komen hiervoor?

Skyrise 13-01-2004 00:28

Citaat:

Anonymous John schreef op 13-01-2004 @ 01:24:
Zouden we dan geen overlast krijgen van mensen die gewoon in treinen gaan leven omdat het toch gratis is? En waar zal het geld vandaan komen hiervoor?
NEE, daklozen worden nu ook effectief geweerd uit winkelcentra etcetera

HET GELD? dat komt van de belastingen en van het geld dat NIET aan wegen wordt uitgegeven (en dan heb ik het niet over het onderhoudsgeld) maar aan spoorwegen.

(voor een paar honderd euro, zeg 300E per persoon per jaar belasting komen we een HEEL EIND!!)

bovendien moet je het niet zien als extra, maar als vervangend voor je vervoerskosten nu (wil niet zeggen dat dit even hoog is, waarschijnlijk lager namelijk), maak je er geen gebruik van is dat je eigen keuze, maar je betaald gewoon voor de voorziening, net zoals je een beetje betaald voor onderwijs, of je er nou gebruik van maakt of niet.

Anonymous John 13-01-2004 00:45

Citaat:

Skyrise schreef op 12-01-2004 @ 19:28:
NEE, daklozen worden nu ook effectief geweerd uit winkelcentra etcetera

Een winkelcentra is toch iets anders dan een rijdende trein. Krijgen we dan spoorwegpolitie op elke trein om alles in de hand te houden?

Citaat:

HET GELD? dat komt van de belastingen en van het geld dat NIET aan wegen wordt uitgegeven (en dan heb ik het niet over het onderhoudsgeld) maar aan spoorwegen.

(voor een paar honderd euro, zeg 300E per persoon per jaar belasting komen we een HEEL EIND!!)

bovendien moet je het niet zien als extra, maar als vervangend voor je vervoerskosten nu (wil niet zeggen dat dit even hoog is, waarschijnlijk lager namelijk), maak je er geen gebruik van is dat je eigen keuze, maar je betaald gewoon voor de voorziening, net zoals je een beetje betaald voor onderwijs, of je er nou gebruik van maakt of niet.

Ik kan me voorstellen dat €300 per jaar veel kan zijn voor iemand die nooit met de trein gaat. Belastingsverhoging is ook niet de oplossing voor elk socialistisch idee.

Skyrise 13-01-2004 01:11

Citaat:

Anonymous John schreef op 13-01-2004 @ 01:45:
Ik kan me voorstellen dat €300 per jaar veel kan zijn voor iemand die nooit met de trein gaat. Belastingsverhoging is ook niet de oplossing voor elk socialistisch idee.
misschien kan et wel gewoon een OV zijn die je voor 300E per jaar kan kopen, goede impuls. Misschien zijn er het eerste jaar nog maar weinig kopers en moet de overheid er nog flink bijleggen, maargoed dat geld hoeven ze niet in wegen te steken, er kan ook een gedeeld iets komen: een overgangssysteem:

- iedereen betaald 100E per jaar

- de OV's worden dan 200E per jaar
(zo betalen die toch nog 300E, maar de niet gebruikers betalen maar 100E)

bovendien denk ik dat er maar weinig mensen een ECHT goedkope OV laten schieten... dat heb je er zo uit, ook als je een rijke kerel bent en maar 4x per jaar heen en weer reist et halve land door.

Skyrise 13-01-2004 01:12

wil niet zeggen dat et geen socialistisch idee blijft trouwens (y) ;)

Go 13-01-2004 11:39

Gratis treinvervoer lijkt me behoorlijk kostbaar, maar de prijs kan inderdaad behoorlijk naar beneden. Het aantal treinpassagiers zal toenemen (in ieder geval bij een behoorlijke prijsdaling), de service en criminaliteit moet serieus worden genomen in treinen en stations, en daar moet ook echt wat aan gedaan worden. Bij een verhoogd aantal treinpassagiers of beter gezegd reizigers met het openbaar voervoer, zal de continuiteit van de verbinden ook toenemen, wat het allemaal nog wat aantrekkelijker maakt om met het openbaar vervoer te reizen.
Ik ben bang dat de situatie zoals ik die hierboven heb geschetst niet werkelijkheid zal worden, de VVD neemt aan veel coalities deel. Aangezien de kosten van dit hele verhaal toch door iemand moeten worden betaald, en dat zijn volgens mij logischerwijs de automobilisten.

Tampert 13-01-2004 13:14

Citaat:

Gauloises schreef op 12-01-2004 @ 23:50:
Zeikerd? Is er geen forumbaas tucht commisie op dit forum?

ik zie het al voor me "de zzeikerd-affaire"..

Maar even ter zake. Mooi plan, maar gaan er dan niet ook mensen meereizen die je helemaal niet in de trein wilt hebben? (mensen die normaalgesproken zwartrijden en daarom nog eens uit de trein gezet worden)?

EvilSmiley 13-01-2004 14:09

Citaat:

Skyrise schreef op 13-01-2004 @ 01:06:
Buitenlanders kijken naar de Randstad als een Metropool (zoals New York, London of Parijs)... eigenlijk is dit geografisch gezien ook zo: het zijn rond de 6 miljoen inwoners op een stukje van zeg 30 bij 40 kilometer..
Maar openbaar vervoer zoals dat in een metropool geregeld zou moeten worden? (metro, betere treinverbindingen, bussen, trams etcetera.) HO MAAR...

Dit lijkt mij nog wel het beste argument.

$@nd€r $@l@m@nd€r 13-01-2004 15:26

Citaat:

Gauloises schreef op 12-01-2004 @ 23:50:
Zeikerd? Is er geen forumbaas tucht commisie op dit forum?

De NCPN is de enige die ervoor pleit het terug te draaien, de enige die er nog wat aan wil veranderen naar mijn weten.

Hij probeert je dus duidelijk te maken dat je onzin uitkraamt. De SP en Groenlinks willen OOK de NS het liefst in staatshanden.

Zelfs Pim Fortuyn schreef in "De puinhopen van acht jaar paars" dat hij het een slechte zaak vond dat de NS geprivatiseerd was. De NS heeft immers een monopolie en concurrentie op het spoor is zo goed als onmogelijk. Je zou aparte spoorwegen voor bedrijf A en bedrijf B moeten aanleggen, wil je echte concurrentie hebben.

En Gauloises, denk je echt serieus dat de NCPN een oplossing kan bieden?

Nu even mijn mening over gratis spoorwegvervoer. De trein biedt veel voordelen t.o.v. auto's, het lijkt mij het vervoersmiddel van de toekomst. Het zou mijns inziens een goed idee zijn het gratis te maken. Hoeven ze ook niet meer te controleren op zwartrijders. Maar misschien zou dat ook onnodig gebruik veroorzaken. Maar in ieder geval moeten de kosten drastisch verlaagd worden.

chris9 tje 13-01-2004 18:01

Hmmz... maar het moet ook niet zo zijn dat mensen die afhankelijk zijn van hun auto voor hun werk (zoals schilders, zo'n ladder neem je niet ff mee in de trein, of loodgieters oid...) daar ontzettend veel meer voor moeten gaan betalen...

OV is leuk, maar in veel situaties niet toereikend.

Apomes 13-01-2004 18:51

het gratis trein "idee" gaat trouwens grotendeels bekostigd worden door de WerkGever en dus moet de belg niet vrezen voor een (felle) stijging van zijn belastingen.

Gauloises 13-01-2004 18:59

Citaat:

$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 13-01-2004 @ 16:26:
Hij probeert je dus duidelijk te maken dat je onzin uitkraamt. De SP en Groenlinks willen OOK de NS het liefst in staatshanden.

En Gauloises, denk je echt serieus dat de NCPN een oplossing kan bieden?

Dat zal wel, maar de NCPN heeft tijdens de verkiezingen als enige voor een terugdraaien gepleit en dit ook bij de hoofdpunten van hun partijprogramma gezet (y)

Nee, ik denk niet dat de NCPN serieus een oplossing kan bieden.

Het grote voordeel ervan dat als het in overheids handen is, dat dan het oogmerk van winst maken wegvalt, wat 2 dingen kan opleveren:
1. De kaartjes worden goedkoper.
2. De kwaliteit verbeterd omdat het verdiende geld weer in het spoor word geinvesteerd.

NN 14-01-2004 12:59

Het lijkt mij een heel goed plan. Maar gezien het huidige politieke klimaat is het toch onmogelijk.

@pie 14-01-2004 13:15

Citaat:

De socialistische minister
zegt bijna genoeg over het te verwachten financiële inzicht, nietwaar?

stel, je jaagt door het duurder maken van de benzineaccijns iedereen de trein in, wie blijft er dan over om die accijns (en dus je treinvervoer) te betalen?

niet haalbaar.

Plusmarktboy 14-01-2004 14:03

Citaat:

@pie schreef op 14-01-2004 @ 14:15:
zegt bijna genoeg over het te verwachten financiële inzicht, nietwaar?

stel, je jaagt door het duurder maken van de benzineaccijns iedereen de trein in, wie blijft er dan over om die accijns (en dus je treinvervoer) te betalen?

niet haalbaar.

Zie het anders: Doordat er meer mensen met de trein gaat stimuleer je het openbaar vervoer -> minder files -> meer mensen die op tijd aankomen op de lokatie -> stimuleer je het bedrijfsleven en het milieu ! Misschien maar toch tolheffing op bepaalde drukke wegen dan?

Rollo Tomasi 14-01-2004 15:31

Ik wil eerst weleens wat berekeningen zien waar dat geld vandaan moet komen. Een NS-jaarkaart kost 2640 euro, wil je ook nog met de bus, tram of metro dan komt daar nog eens 400 euro bij.

Citaat:

Gauloises schreef op 13-01-2004 @ 19:59:
Dat zal wel, maar de NCPN heeft tijdens de verkiezingen als enige voor een terugdraaien gepleit en dit ook bij de hoofdpunten van hun partijprogramma gezet (y)

Nee hoor, de SP ook.

belleblaasbel 14-01-2004 16:00

erg goed en mooi plan! (y) als dat zou kunnen zou dat een stuk beter zijn voor het milieu en het fileprobleem zou er misschien ook wel (deels) door opgelost worden. maar ik weet niet of het haalbaar is, aangezien de regering al te weinig geld heeft en de NS dan toch wel erg veel geld gaat kosten

*Burning water* 14-01-2004 16:17

Jup, ik ben ook voor. Dat is het milieu wel waard. Bovendien zijn auto's en files slecht voor de gemoedsrust. :P

Gauloises 15-01-2004 00:47

Citaat:

Rollo Tomasi schreef op 14-01-2004 @ 16:31:
Ik wil eerst weleens wat berekeningen zien waar dat geld vandaan moet komen. Een NS-jaarkaart kost 2640 euro, wil je ook nog met de bus, tram of metro dan komt daar nog eens 400 euro bij.

Nee hoor, de SP ook.

Zo'n kaart kost alleen zoveel om de NS het oogmerk heeft dikke winst te maken, als het winst oogmerk wegvalt dan word het veel goedkoper.

En, nee, de SP wil het niet terugdraaien, de SP zegt:
"De overheid bezit nog alle aandelen van de NS, maar zij heeft nog weinig zeggenschap. De NS dienen weer onder democratisch controle te komen. De overheid moet de trein terug pakken."

Onder democratische controle brengen is geheel iets anders dan het afpakken en er een staatsbedrijf van maken. :nono:

Gimme more beer 15-01-2004 07:03

Ik zeg dit al best wel lang, samen met een aantal anderen, maar het moet daarvoor eerst idd. in handen vd. overheid komen...

Die 2640 euro wordt ook echt niet betaald voor de studenten-OV, ik denk zelfs dat de helft al erg veel is.

Het is misschien een socialistische natte droom, maar het lijkt mij wel degelijk een goede zaak.

Het scheelt de overheid ook een enorme hoop geld aan internationale "uitstootbelasting" ed. Denk daar ook eens aan!

belleblaasbel 15-01-2004 17:15

Citaat:

Gimme more beer schreef op 15-01-2004 @ 08:03:
Ik zeg dit al best wel lang, samen met een aantal anderen, maar het moet daarvoor eerst idd. in handen vd. overheid komen...

Die 2640 euro wordt ook echt niet betaald voor de studenten-OV, ik denk zelfs dat de helft al erg veel is.

Het is misschien een socialistische natte droom, maar het lijkt mij wel degelijk een goede zaak.

Het scheelt de overheid ook een enorme hoop geld aan internationale "uitstootbelasting" ed. Denk daar ook eens aan!

maar er moet ook een heleboel meer door de overheid betaald worden aan onderhoud van die treinen en dat openbaar vervoer en ik denk dat dat niet haalbaar is. al zou het geweldig zijn als het haalbaar is

Gauloises 15-01-2004 17:36

Citaat:

marrrtuuh schreef op 15-01-2004 @ 18:15:
maar er moet ook een heleboel meer door de overheid betaald worden aan onderhoud van die treinen en dat openbaar vervoer en ik denk dat dat niet haalbaar is. al zou het geweldig zijn als het haalbaar is
Als de overheid het doet, dan gaat de prijs omlaag omdat de overheid geen dikke winst wil maken, maar alleen genoeg wil verdienen om het onderhoud te betalen. Het zou dus veel goedkoper worden. :)

Gimme more beer 15-01-2004 17:59

Citaat:

marrrtuuh schreef op 15-01-2004 @ 18:15:
maar er moet ook een heleboel meer door de overheid betaald worden aan onderhoud van die treinen en dat openbaar vervoer en ik denk dat dat niet haalbaar is. al zou het geweldig zijn als het haalbaar is
Dat moet de NS nu ook doen, ik zie het verschil niet...

Rollo Tomasi 15-01-2004 18:20

Citaat:

Gauloises schreef op 15-01-2004 @ 01:47:
Zo'n kaart kost alleen zoveel om de NS het oogmerk heeft dikke winst te maken, als het winst oogmerk wegvalt dan word het veel goedkoper.
Het zal wat schelen, maar niet geweldig veel. Als je denkt dat de NS veel winst maakt, heb je het mis.

Citaat:

Gauloises schreef op 15-01-2004 @ 01:47:
En, nee, de SP wil het niet terugdraaien, de SP zegt:
"De overheid bezit nog alle aandelen van de NS, maar zij heeft nog weinig zeggenschap. De NS dienen weer onder democratisch controle te komen. De overheid moet de trein terug pakken."

Onder democratische controle brengen is geheel iets anders dan het afpakken en er een staatsbedrijf van maken. :nono:

Kwestie van interpretatie, lijkt me. En ik zou zweren dat ik Marijnissen heb horen zeggen dat de privatisering teruggedraaid moest worden.

NN 15-01-2004 18:49

Onder bepaalde omstandigheden kan gratis openbaar vervoer financiëel haalbaar worden. Het scheelt je namelijk enormen bedragen aan auto-infrastructuur.

Dat gratis OV werkt wordt al jaren bewezen in het Belgische hasselt en ook ergens in een Aziatische miljoenenstad waar ik onlangs over las, maar nu even weer de naam van kwijt ben. :o

belleblaasbel 16-01-2004 13:14

Citaat:

Gauloises schreef op 15-01-2004 @ 18:36:
Als de overheid het doet, dan gaat de prijs omlaag omdat de overheid geen dikke winst wil maken, maar alleen genoeg wil verdienen om het onderhoud te betalen. Het zou dus veel goedkoper worden. :)
hm zo had ik het nog niet bekeken :)

belleblaasbel 16-01-2004 13:16

Citaat:

Gimme more beer schreef op 15-01-2004 @ 18:59:
Dat moet de NS nu ook doen, ik zie het verschil niet...
het verschil is dat de NS geld binnenkreeg via de kaartjes en van de overheid. en dat ze daaruit het meeste geld voor onderhoud haalden. als het inkomen uit de kaartjes weggehaald wordt zal de overheid ineens een stuk meer moeten betalen, en dat terwijl ze al zo weinig geld hebben

G-Lo 16-01-2004 13:18

Ehm, de NS draait voor zover ik weet verlies op reizigers..
Niet om het een of ander, maar de overheid kan ook niet zomaar opeens break-even draaien. Integendeel waarschijnlijk zelfs.
Alleen is dan de vraag of je het het waard vindt dat er zoveel geld in het OV wordt gepompt...

NN 16-01-2004 13:33

Citaat:

Glow schreef op 16-01-2004 @ 14:18:
Ehm, de NS draait voor zover ik weet verlies op reizigers..
Niet om het een of ander, maar de overheid kan ook niet zomaar opeens break-even draaien. Integendeel waarschijnlijk zelfs.
Alleen is dan de vraag of je het het waard vindt dat er zoveel geld in het OV wordt gepompt...

Dat de NS verliest draait is omdat we in ons land een zeer curieuze werkwijze hebben waar de NS voor het gebruik van het spoor moet betalen, indirect dus de reiziger.

G-Lo 16-01-2004 13:42

Citaat:

NN schreef op 16-01-2004 @ 14:33:
Dat de NS verliest draait is omdat we in ons land een zeer curieuze werkwijze hebben waar de NS voor het gebruik van het spoor moet betalen, indirect dus de reiziger.
Daar zit ook wat in..vraag me af hoeveel dat is. En het is natuurlijk ook zo dat een overheidsinstantie eigenlijk altijd véél inefficienter werkt, dus de kosten daarom wel weer aardig zullen stijgen.
Weegt dat tegen elkaar op?

Plusmarktboy 16-01-2004 13:42

Citaat:

Glow schreef op 16-01-2004 @ 14:18:
Ehm, de NS draait voor zover ik weet verlies op reizigers..
Niet om het een of ander, maar de overheid kan ook niet zomaar opeens break-even draaien. Integendeel waarschijnlijk zelfs.
Alleen is dan de vraag of je het het waard vindt dat er zoveel geld in het OV wordt gepompt...

Verlies op reizigers is een groot woord. Het probleem is de kosten van de infrastructuur. De partijen die het spoor onderhouden rekenen torenhoge bedragen voor hun werk. "Bouw"fraude?

Gimme more beer 16-01-2004 17:55

Citaat:

marrrtuuh schreef op 16-01-2004 @ 14:16:
het verschil is dat de NS geld binnenkreeg via de kaartjes en van de overheid. en dat ze daaruit het meeste geld voor onderhoud haalden. als het inkomen uit de kaartjes weggehaald wordt zal de overheid ineens een stuk meer moeten betalen, en dat terwijl ze al zo weinig geld hebben
Je snapt het niet, het idee is dan ook dat de privatisering teruggedraaid wordt. Of juist dat de overheid voor iedereen gratis OV draait, maar dan is het idee van de NS helemaal weg.

Overigens, over de kosten: Als iedereen zo'n kaart krijgt is de prijs per kop veel lager en dus de prijs van de kaart opzich ook veel lager. Je kunt zaken zo ook veel efficienter inplannen!

Gauloises 16-01-2004 18:40

Citaat:

NN schreef op 16-01-2004 @ 14:33:
Dat de NS verliest draait is omdat we in ons land een zeer curieuze werkwijze hebben waar de NS voor het gebruik van het spoor moet betalen, indirect dus de reiziger.
Dat komt er inderdaad ook nog eens bij :|

belleblaasbel 17-01-2004 13:48

Citaat:

Gimme more beer schreef op 16-01-2004 @ 18:55:
Je snapt het niet, het idee is dan ook dat de privatisering teruggedraaid wordt. Of juist dat de overheid voor iedereen gratis OV draait, maar dan is het idee van de NS helemaal weg.

Overigens, over de kosten: Als iedereen zo'n kaart krijgt is de prijs per kop veel lager en dus de prijs van de kaart opzich ook veel lager. Je kunt zaken zo ook veel efficienter inplannen!

:confused: ik snap het idd niet. ik snap dat de NS dan weggaat ja maar dan moet de overheid nog een hele klont meer betalen? ik snap ook nog dat als iedereen zo'n kaart krijgt je minder betaald, maar als die kaarten gratis zijn?? :confused:

Gimme more beer 17-01-2004 13:58

Citaat:

marrrtuuh schreef op 17-01-2004 @ 14:48:
:confused: ik snap het idd niet. ik snap dat de NS dan weggaat ja maar dan moet de overheid nog een hele klont meer betalen? ik snap ook nog dat als iedereen zo'n kaart krijgt je minder betaald, maar als die kaarten gratis zijn?? :confused:
Dan kost het de overheid dus lang niet zoveel als dat ze nu 16 miljoen jaarkaarten moeten kopen...

geen punt. 17-01-2004 18:08

Volgens mij moet er iedere 5 minuten een trein rijden of gigantisch lange treinen en daarnaast het spoor flink uitgebreid worden. Anders betalen de mensen die in 'de Boesboes' werken ergens voor waar ze geen beschikking over hebben.

Mede hierom is het idee slecht, onhaalbaar en te kostbaar.

Als je zo graag gratis met de trein wilt koop je maar een OV-jaarkaart. Dan betaalt de gebruiker, zo simpel is dat.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.