![]() |
Genesis, 9 regel 18 (noach en zijn drie zonen).
Genesis, 9 regel 18 (noach en zijn drie zonen).
Hier staat dat noach 3 zonen heeft, Sem, Cham en Jafet. Noach word dronken en Cham, de vader van Kanaan, zag hem naakt en vertelde dat aan zijn beide broers. (so far so good). Toen noach uit zijn roes ontwaakte en hoorde wat zijn jongste zoon gedaan had, zei hij: vervloekt is kanaan. Cham is de vader van kanaan, dus moet hij zijn kleinzoon vervvloeken en dan snap ik nog niet, wat dat kind fout heeft gedaan! Wat is jullie idee over dit stuk? Kanaan deed niks fout... |
Heb ik ook nooit helemaal begrepen. Kanaan was niet degene die hem naakt zag toch? Dus waarom hem straffen?
Misschien omdat het meer pijn zou doen bij de vader om zijn zoon gestrafd te zien worden? Maar ben na een tijdje maar opgehouden met lezen vanaf het begin. Alleen de leeftijden van die mensen al....de een wordt 1000 jaar, andere 800 :| |
Citaat:
Maar ik denk het wel, het is in die tijd een grotere schande als je zoon wordt vervloekt dan jijzelf...Tenminste, dat heb ik ooit es ergens gehoord. |
kan me wel voorstellen ook, eerlijk gezegd
je zoon is wat jij hebt voortgebracht, hebt "gemaakt" is erger dan jijzelf, iets aan jezelf slecht vinden is toch ook niet erg? |
Citaat:
|
Het is volgens mij wel vaker gebruik om behalve de persoon zelf ook diens nageslacht te vervloeken. Het is dan niet zozeer vreemd dat Kanaän wordt gestraft, maar meer dat Cham níet wordt vervloekt. Maargoed, voor Noach was het tenslotte ook niet fijn, en mensen reageren dan niet logisch.
|
religieus gezanik (N)
|
Misschien het oud-hebreeuwse equivalent van son-of-a-bitch.
|
Ja, laten we altesaam de bijbel op hermeneutische wijze ontleden. Gezellig.
Henk Mul ! |
Er wordt ook wel gezegd dat kanaan het aan zijn vader vertelde en dat die het weer aan zijn broers vertelde. En dat is het wel weer logisch.
En het is Jafet, Jafeth of Japheth volgens de Nederlandse bijbelvertalingenen en niet Jefet. |
Ik heb het even uitgeplozen, met een commentaar: de gewoonte was in die tijd om in zo'n geval het nageslacht van de dader te vervloeken, zoals hier het geval is met Kanaan als zoon van Cham. In de versen hierna worden de zoons die de naaktheid van Noach bedekten, Sem en Jafeth, geprezen, en daarin inbegrepen hun nageslacht.
|
Het nageslacht was in zo'n 'schaamtemaatschappij' (geloof ik) veel belangrijker dan de persoon zelf; het ging erom dat je minstens één zoon had die goede dingen zou doen en veel aanzien zou krijgen, zodat hij de familienaam goed over zou kunnen dragen. Ook bij de oude Grieken was dit het geval. Een man was in het oude Griekenland niets zonder een zoon.
|
Citaat:
|
Ons idee van rechtvaardigheid is anders dan toen.
|
Oftwel laat de bijbel maar liggen..
De bijbel lezen is zonde tenzij je hem vanuit de originele cultuur en normen en waarden bekijkt en in de originele taal. Vertalingen verliezen hun betekenis en dan ga je dingen anders opvatten dan zoals ze bedoeld zijn. |
Dumbo. Zou jij het leuk vinden als je verlinkt werd wanneer je zat was? :D
|
Citaat:
en dan zou ik inderdaad niet mijn onschuldige kleinzoon vervloeken. |
Ik denk zelf dat het hier niet echt om Kanaän zelf gaat. Meer om het nageslacht van Cham in het geheel.
Vaak als er in de Bijbel staat 'vader van ...' wordt daarbij niet alleen de zoon zelf bedoeld, maar het hele uiteindelijke nageslacht. Al snap ik ook vaak niet echt waarom dan het hele nageslacht, maar ik denk dat je niet moet proberen om alles te snappen. |
De Ku Klux Klan en een hele hoop vroegere slavenhandelaren geloven dat het zwarte ras de afstammelingen van Kanaan zijn , wat denken jullie daarvan? :)
|
Ik heb weleens gehoord dat Cham een donkere huidskleur had ja, maar of dat ook zo was weet ik ook niet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
Ja, we zien dat jij het bent hoor.... Je nickname staat niet voor de grap bij elk bericht.. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05. |