![]() |
Ik wil graag zweeds leren
Hallo iedereen,
Ik ben 19 jarige student en spreek reeds vloeiend nederlands ( :p ) frans en engels en mijn duits en italiaans is op een redelijk niveau. Graag zou ik zweeds leren maar ik weet niet zo goed waar ik zou moeten beginnen. Hebben jullie tips? Simon |
ga naar Zweden toe.
|
Dat is helaas niet mogelijk, graag tips om hier te beginnen alvast zou ik graag willen eigenlijk.
|
hehe ik ben afgelopen jaar naar zweden geweest...
Jag talar inte Svenska = Ik spreek geen Zweeds Heb zo'n Kramers taalgidsje.. staan ook de basisprincipes van de grammatica achterin (Zweeds kent geen vervoegingen van werkwoorden :D).. daar zou je wat mee kunnen beginnen.. of een LOI-cursus ofzo ;) |
er zijn bij vrije universiteiten cursussen in allerlei talen en anders zou je toch misschien naar zweden moeten, of op een universiteit/hbo zweeds studeren als vak....
ma parli l'italiano? che bello :D anch'io :) |
Hmmm bij ons op school kun je Tsjechisch, Russisch, Japans en Hongaars leren maar geen Zweeds sorry
|
Er zijn volgens mij gewoon in de boekenwinkel taalgidsjes te koop, waarin je veel gebruikte zinnen en worden enzo leert, incl grammatica en uitspraak.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
simonverwer@hotmail.com :) ontopic: Zou iemand weten van instanties om een taal te leren zoals l'Alliance Française voor frans maar dan voor zweeds? |
Kun je niet gewoon een taalschool opzoeken? Die zitten toch wel in de meest grote steden?
|
Als ik jou was zou ik naar Zweden zelf gaan om het te leren; je kunt het lekker op je gemakje doen, beetje vakantie houden en je zult het wel moeten gebruiken dus dan leer je het sneller lijkt me
|
Ik heb nog wel een tip:
National Geographic --> teletekst opzetten en dan 693 (of 692?); nouja, even met de knop op en neer gaan en als je woorden tegenkomt waarin een o met een streepje er doorheen ziet, is dat Zweedse ondertiteling. Je moet dan wel enige kennis van Engels hebben, want National Geograhpic is vaak in het Engels ;) |
Ik neem aan dat je, aangezien die redelijke kennis van die andere talen, correct Zweeds wilt leren? Ik zal zeggen wat ik eraan gedaan heb om wat te kunnen:
- www.google.com (gezocht naar "Zweeds leren" of andere trefwoorden zoals.. "lärna dig svenska english/dutch" - cd-rom voor beginners.. zoiets vind je onder dezelfde trefwoorden bij google. Kostte wel zo'n 40 euro ofzo :o. (je zou zelf ook naar een grote stad zoals a'dam of r'dam ofzo kunnen kijken in boekwinkels.. ik vond er geen in Hoensbroek.. dûh :D) - 1800 dagelijkse uitdrukkingen en spreekwoorden in het NL/NO/SE. Dat boekje heb ik gekocht net als andere oudere boeken in A'dam. Maar voor uitspraak is internet of cd-rom goed. - woordenboeken aangeschaft - ik msn in het Zweeds .. omdat hij een rijkeluisjongetje is dat geen Engels kan.. terwijl ie zegt dat ie het wel kan :rolleyes: - ik speel CS (online shooter) en daar chat ik ook Zweeds. - op NL 3 komen vaak DEENSE films op.. heel soms Zweedse, hier kijk ik dan ook naar als 't kan :) |
Citaat:
Noors + Deens -> ø,æ,å Zweeds -> ö,ä,å Trouwens: bartjenl hehe ik ben afgelopen jaar naar zweden geweest... Jag taler inte svenska = Ik spreek geen Zweeds :bloos: |
Ik ken maar twee zinnetjes Zweeds, geleerd van Paul Stanley van KISS, toen die een keer in Götebörg/Gothenburg optrad.
"Jag gillar di rumpa" ---> je hebt een lekker kontje "Du er sött" ---> je bent lief |
Citaat:
|
Citaat:
Ooh Nou bedankt voor het corrigeren :D Dan heb ik dat verkeerd onthouden van ooit een keer naar Noorwegen en Zweden te zijn geweest. 1 van die ondertitels bij National Geographic is dan toch ook Zweeds ;) Als iemand dat even zou kunnen controleren (rond TT 693) die al een beetje Zweeds kan lezen (jij bv. faen)? :) |
misschien dat je via LOI kan leren.. die thuis cursus
|
Citaat:
Tips: je hebt vast wel van die cd'roms voor beginners, als je het dan echt leuk vind, kan je altijd nog op een (privé)-cursus. |
Citaat:
(Ik doe normaal gesproken alleen maar Zweedse denksport puzzels) |
Citaat:
|
Citaat:
Jar taala iente swenska was trouwes daar de uitspraak van.. ongeveer fonetisch.. En verder hebben we enorm gelachen om Stortorget... als je dat met een echte harde rollende r uitspreekt klinkt dat best grappig.. kwamen er pas na 3 dagen achter dat dat het kerkplein o.i.d. was.. :P |
Citaat:
Dat ze nou gewoon alles op -ar laten eindigen ipv ook -er :bloos: Je maakt me trouwens jaloers.. kwil ook naar Zweden.. nog nooit geweest :p |
Citaat:
|
Reisgidsen zijn leuk als begin. Veel Zweedse films kijken doet goed, Zweedstalige muziek luisteren en de teksten lezen werkt. En een cursus van de LOI (oid) kan opzich ook geen kwaad.
Knulla? |
Bij de LOI hebben ze misschien wel een cursus maar de LOI is wel vrij prijzig. Mn vader deed daar een cursus en hij moest boeken aanschaffen en daarnaast iedere maand 60 euro betalen zodat ze het nakijken en hij daar examen mag doen enzo. Ik weet uiteraard niet of dat met alle cursussen daar zo is maar misschien moet je anders een bij de NTI kijken, die is volgens mij een stuk goedkoper.
|
LOL die zin van limburg JÄTTE KUL :D
|
Het is offtopic, maar wel naar aanleiding van dit topic: kunnen we op dit forum niet een topic maken waarin we in een vreemde taal over willekeurige onderwerpen kunnen praten? (Natuurlijk wel allemaal in dezelfde taal he :) ). Dan kunnen we bijvoorbeeld elke week een andere taal aan bod laten komen. Wat vinden jullie ervan? Is dit een leuk idee? :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En jättekul = Heel cool.
@faen: Tack så mycket. ;) |
Om nog even in te gaan op de vraag (de rest is al off-topic ;) ):
Je zegt dat je student bent. Nou weet ik natuurlijk niet waar en wat je studeert, maar misschien kun je Zweeds als bijvak nemen. Anders is er misschien wel een talencentrum op de plek waar jij studeert die die taal aanbiedt. Of via de volksuniversiteit, die zit volgens mij wel in elke fatsoenlijk stad, dat zijn dan vaak avondcursussen. Het handigst is natuurlijk om naar Zweden te gaan, dan leer je het ook het snelst, maar ik kan me voorstellen dat dat geen optie is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33. |