Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Sterren zien (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=727292)

*maai* 21-01-2004 13:51

Sterren zien

Als je naar sterren kijkt (of naar van die plastic lichtgevende dingen), dan zie je kleine sterren vaak niet als je er recht naar toe kijkt. Kijk je er echter iets naast, dan zie je ze wel.
Hoe komt dit ook alweer?
Ik heb het wel ooit met natuurkunde gehad, maar ben het vergeten...

alluman 21-01-2004 14:09

Citaat:

*maai* schreef op 21-01-2004 @ 13:51:
Als je naar sterren kijkt (of naar van die plastic lichtgevende dingen), dan zie je kleine sterren vaak niet als je er recht naar toe kijkt. Kijk je er echter iets naast, dan zie je ze wel.
Hoe komt dit ook alweer?

Volgens mij omdat je oog een blinde vlek heeft - een plek waarlangs alle oogzenuwen je oog verlaten en je hersenen ingaan. Op dat punt kun je niets waarnemen, daar vlak omheen weer wel. Vandaar dat je er vlak naast moet kijken.

Tis een gok, maar volgens mij heeft dit er iets mee te maken

Fade of Light 21-01-2004 14:34

Citaat:

alluman schreef op 21-01-2004 @ 14:09:
Volgens mij omdat je oog een blinde vlek heeft
dat klopt volgens mij ook 8P

Dennis27 21-01-2004 14:45

Citaat:

Hoe komt dit ook alweer?

En deze manier van kijken heet "perifeer" kijken.

Daantje_0705 21-01-2004 15:11

Citaat:

Hoe komt dit ook alweer?

Klopt het dat dit een examenvraag bio is? Ik heb deze namelijk wel eens op een SE toets gehad. Het had idd iets te maken met de blinde vlek in je oog.

*maai* 21-01-2004 15:52

Maar als je recht naar iets kijkt, dan wordt dat toch niet net op de blinde vlek geprojecteerd. Dat is juist als je net van iets weg kijkt, dan zie je het niet omdat het geprojecteerd wordt op je blinde vlek... En waarom zie je als je in bed ligt bijvoorbeeld het hele kleine led-je van je tv wel branden als je er naar kijkt en een ster dan niet?

*maai* 22-01-2004 23:10

Iemand? :s

De Veroorzaker 23-01-2004 19:41

volgens mij omdat als je er rechtstreeks naar kijkt het licht van de grote ster de overhand heeft, en als je van de zijkant kijkt is dit een stuk minder

of ik zwets gewoon een stuk in de ruimte

<*)_>< 15-02-2004 12:43

de gedeeltjes van je oog die kleur opvangen zitten vooral in het midden, die voor licht/donker zitten iets van het midden af
(dat is dat kegeltjes/cilindertjes verhaal of hoe dat ook heette)

TaRkAn_lOvEr 15-02-2004 14:14

Ik snap het egt niet wat je bedoelt :confused: :confused: :confused: :confused:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.