![]() |
Functies met parameters
Hallo,
ik had twee vragen.. Jullie hoeven niet persee het antwoord te geven (liever niet eigenlijk), maar ik zou het wel op prijs stellen als iemand me kon vertellen hoe je te werk moet gaan? De opgaven staan in ons hoofdstuk over differentiëren. 1) f(x)=x3-x2-x+1 snijdt y = p. Bereken p. 2) fa(x)=x3+ax2+ax+5. De lijn L: y = 6x + b snijdt fa(x) in P met xp= 1. Bereken a en b. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
fa(x)=x3+ax2+ax+5. L: y = 6x + b punt P met xp= 1 Hier lijkt mij alleen ook raken van toepassing. Als je snijden wilt weten zou ik zeggen neem a = 0 en b = 0 en dan snijdt hij wel in (1,6) daar zijn echter ook een heeeeeleboel andere oplossingen.. dus mocht het idd raken zijn, even reply-en, mocht 't snijden zijn is 't een raar boek en heeft 't ook niks met differentiëren te maken.. |
ja dat dacht ik ook al, als het in een hoofdstuk staat dat over differentieren gaat, zal er waarschijnlijk wel een raaklijn ergens zijn --> nu moet je de eerste afgeleide gebruiken.
--> in het eerste geval is de eerste afgeleide gelijk aan 0 (y = p is een horizontale lijn --> helling van de functie is 0) --> in het tweede geval bepaal je met behulp van de afgeleide de helling in punt 1 (a mee differentieren als constante) en kun je zo een vergelijking van de raaklijn opstellen in het punt x = 1 |
Citaat:
2) Je weet in ieder geval dat fa(1)=6+b, dus er geldt: 7+2*a=6+b, dus b=1+2*a. Gelijkstellen van fa(x) en y=6*x+1+2*a geeft dan een vergelijking in a, namelijk x3+a*x2+(a-6)x+4-2*a=0. Maak nu gebruik van het gegeven dat x=1. Dit geeft een eerstegraadsvergelijking in a waaruit a is op te lossen, en waarmee je dus ook meteen de waarde van b hebt gevonden. |
Hallo,
ja, stom van me, natuurlijk moest het raken zijn. Maar ik snap het in ieder geval en het is me gelukt de goeie antwoorden te krijgen aan de hand van jullie uitleg. Bedankt! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00. |