![]() |
Pentecostal Church?
Ik heb interesse ontwikkeld voor deze kerk. Weet iemand hier iets van, c.q. is iemand hier lid van die er iets over zeggen kan?
Jaja, ik weet dat dit een thread over religie is, maar dat is mod privilege hè. |
Nog nooit van gehoord. Wat zegt google?
|
Citaat:
|
misschien wel zo leuk als je zelf even kort uitlegt wat het is en wat je er zo leuk aan vind?
|
Ik heb juist geen clue wat het in de praktijk is en wat voor stromingen en ideeën etc. je hebt binnen die kerk. Da's net de issue. Aangezien mensen in F&L uitentreure over kerkdingen willen praten, zette ik het maar hier neer.
|
Citaat:
|
Who cares? Ik stel alleen een vraag in mijn eigen forum, en dat doe ik graag zonder derails.
|
Citaat:
|
goed. ik begrijp dit niet helemaal, maar het zal wel dan.. :)
|
Citaat:
Mijn ervaring is dat het een vrij open christelijke gemeenschap is; mijn oom is als atheist getrouwd met iemand van de Pinkstergemeente en ik heb gewerkt met iemand van de Pinkstergemeente, met wie in alle redelijkheid over haar geloof gepraat kon worden. Geen cultus in de enge zin van het woord dus. Anderzijds zijn deze gelovigen vrij strict in hun opvatting over het woord van de Bijbel: "Het woord van God, zoals ons in de Bijbel is overgeleverd, is het enige richtsnoer voor ons geloof en leven. De belijdenis die hierna volgt, vormt de geestelijke grondslag voor onze geloofsgemeenschap. [...] Het gezag van deze belijdenis is echter ondergeschikt aan dat van de Bijbel en deze belijdenis geeft ook niet alle Bijbelse waarheden weer." (bron: http://www.vpe.nl/geloofsbasis.htm) Het is aan jouw om te beslissen of je de Bijbel woord voor woord wilt volgen of dat er misschien meer is aan geloven dan het woord Gods. Bronnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentecostal (is engels) links: http://www.vpe.nl/ - homepage Verenigde Pinkster en -Evangeliegemeente. |
Oh de Pinkstergemeente ken ik wel. Sektarisch zou ik het niet willen noemen, maar het lijkt er wel op. Er vallen mensen in zwijm en ze gaan een raar taaltje brabbelen, spreken in tongen heet dat geloof ik. Vreemde toestanden als je het mij vraagt.
|
Citaat:
ik heb zelf ook in pinkstergemeenten gezeten.. zelf geen fan van eigenlijk..maar ik vind het prima en fijn voor de mensen die zich er wel thuis voelen hoor.. Wat ik me er van kan herrinern(zat er nml tot men 11ste in) is dat er veel in broeder en zuster taal werd gesproken..(wat best mag hoor, maar vind betje vervelend soms..) Anayway het is geen sekte maar misschien wel een iets ander soort kerk dan dat ze in nl gewent zijn.. het komt soms een beetje "happy-cleffie"over.. terwijl het niet zo is dat als je Jezus hebt gevonden alles maar makkelijk ofzo is geworden, bedoel je leven kan nog steeds alle kanten op, je hebt echter wel iemand om op terugtevallen ect.. ik kan wel zeggen dat het heel raar kan overkomen voor mensen die uit een traditioneele kerk komen... Je zou kunnen zeggen dat er veel tijd en aandacht naar de heilige geest toe gevestigd word..! en ze laten hem werken/genzen/ontarmen ect.. en tja dan gebeuren dingen die misschien wel eng/raar over kunnen komen... dat was het tot dusver.. ciau |
Citaat:
|
In het Christendom is pinksteren het feest waarin de uitstorting van de Heilige Geest wordt herdacht. Vandaar dat de beweging waarin het geloof aan de Heilige Geest en zijn werking in het persoonlijk leven van de mens op de voorgrond staan, pinksterbeweging wordt genoemd. De moderne pinksterbeweging ontstond in 1906 onder leiding van de christen-negers in Los Angeles, kwam in 1907 naar Europa. Voor 1906 waren er al vele gelijksoortige bewegingen in het christendom geweest. De pinksterbeweging, zoals deze in het begin van de 20e eeuw ontstond, wil het vroegchistelijke enthousiasme, het door de Heilige Geest gedreven zijn, weer levend maken, wat in de beginperiode van de beweging soms tot wilde extases leidde: doordat de gelovigen vervuld werden van de Heilige Geest, kwamen zij vaak tot zgn. glossolalie of tongetaal, waaronder men het slaken van ongearticuleerde en schijnbaar betekenisloze kreten verstaat. Ook genezingen op gebed, het doen van profetieen en andere geestesgaven kwamen herhaaldelijk voor. In sommige pinkstergroeperingen kreeg de genezing op gebed zo'n zwaar accent dat deze daardoor uitgroeiden tot aparte genezingsbewegingen. De Pinksterbeweging kent een grote verscheidenheid van vel afzonderlijke gemeenten en groeperingen. Naast de algemene, zeer fundamentalistishe christelijke waarheden, binden met name de volgende opvattingen en gebruiken: de doop door onderdompeling, na het afleggen van een persoonlijke geloofsbelijdenis; de verwachting van de spoedige wederkomst van Christus, waarbij enkele pinkstergemeenten aanhangers zijn van het chiliasme. Hierbij nemen zij aan dat Chirstus eerst zal terugkeren om alle gestorvenen te doen opstaan uit de dood. Alle levenden zullen in één ogenblik veranderd worden. Nadat de macht van de satan gebonden zal zijn, begint het zgn. Duizenjarig Vredesrijk van Christus. Nadat de macht van de satan ontbonden zal zijn, komt Christus voor de tweede maal en oordeelt dat definitief over de 'levenden en de doden'; de eredienst, waarin de persoonlijke emoties een belangrijke rol spelen; de nadruk op het persoonlijk geloof en op de persoonlijke bekering; de geestesdoop, waardoor men vervuld wordt van de Heilige Geest. Deze is steeds zichtbaar doordat men dan spreekt in de zgn. tongetaal; de gaven des geestes, zoals deze beschreven staan in 1 Corinthe 12 vers 8 tot 10. Hieronder verstaat men het met wijsheid spreken, met kennis spreken, gaven van genezing en gebed. In de pinksterbeweging bestaat de opvatting dat de werdergeboren christen zich slechts bevindt op de eerste trede van het christenzijn. het brengt hem weliswaar de zaligheid van Christus, maar niet en sterk en krachtig geestelijk leven. Deze toestand, die slechts voorbehouden is aan een kleine, uitverkoren groep, kan men alleen maar bereiken indien men met de Geest gedoopt is. De pinksterbeweging is zeer fundamentalistisch en doet veel aan zending.
Tot zover. |
Kijkkijk, hier heb ik nu iets aan. Dank jullie wel.
|
citaat van een spreker die ik hoorde.!!
"those pentacostels! !! they should put them on a line! And shoot them!!!! With the power of the holy spirit!!!" Probebly, we all need that.. |
Citaat:
|
Citaat:
Tongen taal is de taal in vreemde klanken, engel taal enzo. geleid door de heilige geest, Volgens de bijbel leeft de heilige geest in ons (ieder die Jezus acepteert als zijn verlosser..). enkele bijbeltexsten hierover zijn, Romeinen 8:26(hoeft trouwens niet te referen naar tongentaal..) Hier wordt echter wel mooi gezecht, wij hebben gewoon de woorden vaak niet als we naar God toe spreken, maar de heilige geest die in ons woont, heeft die wel! Tongen taal is een taal tussen jouw en God die wij niet (meestal) verstaan.. Er zijn echter wel vertallers van de tongen taal, zie ook 1korinte 14: alles...! Tongen taal is dus iets tussen jouw en God maar het kan oook in de gemeente gebruikt worden(opbouwing van kerk). Maar Paules zegt eigenlijk ook: hartstikke leuk als je het kan(Hij bemoedigt het ook echt) maar! in de kerk hebben mensen der niet altijd er wat aan als je alleen maar in die taal spreekt, er moet ook een "nut"in zon geval der aan verbonden zijn.. (gewoon luisteren en laten leiden door de heilige geest zou ik dan maar aanraden he!! ;) ) Bij de uitstorting van de Heilige geest (zie handelingen) begonnen de dicipelen ok in deze taal te praten en in hele andere talen(duits, oosterijks of wat dan oook..) Zo kan dus de tongen taal der ook voor zorgen dat, als dit God's will is, dat je in 1 keer het evangelie/of iets anders, in 1 keer aan bv een romeen kan geven ofzo,, ik hoop dat je nu al beetje begrijpt er zijn nml nog zo veel meer dingen over te vertellen.. Tot slot zou ik wel willen zeggen, ook het spreken van tongen zal vergaan maar die liefde zal nooit stoppen te bestaan!! |
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35. |