![]() |
spraak herkenning
heet iemand wel eens spraak herkenning software gebruikt?
en wat zijn je ervaringen? ik heb gehoord dat als je het 1 keer geinstaleerd heb dat het zich helemaal integreerd in word en dat je het er nooit meer uit krijgt is dat waar? zit er al spraak herkennings software geintegreerd in windows xp home edition? |
ik heb eens zo'n Dragon Naturally Speaking demo gehad. wat een kutgedoe. 't werkt echt voor geen meter.
|
Citaat:
|
In Control Panel van XP (professional, weet niet of het in home is) heb je een Speech ding.
Daarnaast in Microsoft Word (XP, weet niet of het in 2000 al was) heb je onder tools ook een speech ding. Of er ook dingen in zitten om windows zelf met je stem te besturen, weet ik niet zeker. Ik heb wel is IBM's viavoice geprobeerd, die was wel ok. |
Helaas is spraakherkenning nog niet dermate ver ontwikkeld dat 't voor allerdaags gebruik echt een vervanging kan zijn van je muis of toetsenbord. Althans, dat was 't een aantal jaar geleden voor mij niet en ik vermoed dat daar weinig verandering in gekomen is, de afgelopen jaren. ;)
|
Dragon Speech heb ik geprobeerd, en dat werkte wel okee. Vooral als je debiele on-grammaticale berichten wil schrijven over tuinkabouters en knipperlichten, want echt iets zinnigs schrijven ermee lukt niet echt goed.
Je hoeft niet bang te zijn dat het zich voor altijd in Word nestelt, je kan het gewoon weer de-installeren. |
Citaat:
ik heb wel een speech ding gevonden daarmee kun je "sam the computer voice" geschreven teksten laten spreken |
Ik vind het niet echt handige software, maar je kunt met Dragon Naturally Speaking ofzoiets wel je documenten in laten lezen, zodat ie ook moeilijkere woorden kent. Ik denk dat je wel heel lang met het programma moet hebben gewerkt wil het lekker werken.
En het nestelt zich niet in word: als het niet draait, heb ik nergens last van. |
Ha,
kheb een tijdje Lernout en Hauspie geprobeerd (die later failliet zijn gegaan) en ik werd er gek van. Zoiezo duurt het al een pokketijd voordat je het geďnstalleerd hebt, en ingesteld op jouw stem, en dan ga je het proberen, zeg je de zin: mijn huis is leeg. Lernoutje maakte er dan zoiets van zijn buik is ?lee?g ofzow. en soms deed ie het redelijk, maar tkoste je altijd veel tijd om de zinnen te verbeteren. Commando's werkte bij mij ook niet: maar als ik zei deze computer dan starte ie documenten op. Tzal wel aan mn stem liggen ;) |
Werkt niet echt handig ofzo... om te dictere etc. Maargoed, ik heb er dan ook weinig ervaring mee.
Zou wel leuk zijn though, "Computer, lights on", etc. Lijkt me wel wat. |
mja, áls die zooi al redelijk werkt, zul je toch echt engels tegen zo'n ding moeten praten, aangezien ze AFAIK daarvoor ontworpen zijn. en dat is nogal raar als je nederlands bent, imo.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:59. |