![]() |
Het verband tussen gitaarnoten en hun frequenties..
Ik wil een simpel QBasic programmatje schrijven om het stemmen van m'n gitaar te versimpelen (en het is nog goedkoper ook). Ik heb voldoende QBasic kennis om het programma opzich goed te schrijven maar ik weet alleen niet hoe het zit met het verband tussen noten en hun frequenties..
Ik weet dat een zuivere A = 440 Hz, en dat een octaaf hoger de frequentie verdubbeld. Maar nou stem ik mijn gitaar bijvoorbeeld in Eb (oftewel in standaard-stemming, maar dan een halve noot verlaagd). Hoe zit het dan? Ik heb al gezocht op Google ed. en ik ben veel interessants tegen gekomen maar nog niet precies datgene wat ik zoek... Kan iemand me helpen? |
Een Eb is een halve toon omlaag.
Zal dus 1/16de van de helft van de frequentie eraf zijn. Dus 1/16 van 220 = 13,75. Dus een frequentie van 426.25 Hz Ik heb werkelijk geen idee, aangezien dit niet in ons boek wordt besproken. Maar probeer het eens zou ik zeggen. |
zulke programma's zijn er al.... Etuner bijvoorbeeld (gratis demo, gratis met cr4ck :o), kun je ook precies aangeven als je 'een toon' lager wil stemmen of hboe dat ook gaat bij gitaar :)
|
Citaat:
Maar weet je wel hoe het met die frequenties zit dan? |
we moesten eens bij een praktikum een orgel in een chip programmeren. Bij die opdracht stonden deze aanwijzingen. Misschien heb je er wat aan :)
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
wat krijg jij er dan uit? |
Citaat:
|
Citaat:
• In een octaaf wordt de frequentie verdubbeld. Die verdubbeling vindt plaats in 12 evenredige stapjes. Voor elke volgende noot wordt de frequentie dus verhoogd met een factor 2^(1/12). Als je uitgaat van een A met een frequentie van 440 Hz, is de eerstvolgende hogere C 523 Hz, de daarop volgende C 1046 Hz en de daarop volgende C 2092 Hz. Reken zelf de frequenties uit van de 12 noten van deze C van 1046 tot de volgende C van 2092 Hz. Deze noten zijn vrij hoog, maar hierna worden ze nog een octaaf verlaagd. Kijk hier heb ik wle wat aan :) en een halve noot hoger is dus (2^(1/12)/2 hoger? |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:10. |